10.3. Az értelmi fogyatékos személyek iránti érzékenyítés célja és didaktikai lépései
Az érzékenyítés célja az életkori sajátosságaiknak megfelelő tevékenységeken keresztül bemutatni a gyermekeknek az értelmi fogyatékosságból eredő kommunikációs és szocializációs nehézségeket és az ennek leküzdésére alkalmas kompenzáló technikákat, eszközöket. Cél, hogy az érzékenyítés során játékos formában próbálják ki a gyermekek a különböző élethelyzeteket, tapasztalják meg azokat a nehézségeket, melyekkel minden nap szembesül egy értelmi fogyatékos gyermek. További célkitűzés, hogy a gyermekek bátran kérdezhessenek erről, hogy képesek legyenek természetesen kezelni azokat az embereket, akik az értelmi fogyatékosság miatt segítségre szorulnak. A játékokkal finoman érzékeltető, miféle nehézségekkel kell szembenézniük az értelmi lemaradással élő embereknek a mindennapokban. Ám kellő türelemmel és odafigyeléssel ők is képesek a velük szemben támasztott elvárásoknak megfelelni, azaz a legtöbben tudnak írni, olvasni, számolni, memóriájuk és kézügyességük is jól fejlődik. Beszédük vagy nonverbális kommunikációjuk is megérthető, ha mi arra teszünk kellő erőfeszítést.
Feladat
- Töltesse ki a csatolt kérdőívet a gyermekekkel!
- Beszélgessen velük az értelmi fogyatékosságról, hozza felszínre eddigi tapasztalataikat!
- Kérdezze meg, vannak-e a gyermekeknek tapasztalatai Down szindrómás emberekről?
- Tájékozódjon arról, vannak-e saját élményeik a kommunikációs akadálymentességgel kapcsolatban?
- Nyújtson érthető információkat az értelmi fogyatékosságról!
- Igyekezzen megszűntetni az értelmi fogyatékossággal kapcsolatos tévhiteket!
- Különböző játékos szimulációs gyakorlatokkal ismertesse meg a gyermekekkel az értelmi fogyatékosságot!
- Minden játék után beszéljék meg, milyen érzéseket váltott ki a gyermekekből az adott tevékenység!
- Adjon tanácsokat az értelmi fogyatékos emberekkel kapcsolatos helyes kommunikációra vonatkozóan!
- Készítsen levezető feladatokat a tanult információk és saját élményű gyakorlatok megértése érdekében.
- Töltesse ki ismét a kérdőívet a gyermekekkel újra, majd vesse össze a változást!