Skip navigation

12.3. A beszédfogyatékos személyek iránti érzékenyítés célja és didaktika lépései

Elsődleges cél a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő tevékenységeken keresztül bemutatni a beszédfogyatékosságból eredő kommunikációs nehézségeket, az akadályok leküzdését segítő kompenzáló technikákat és eszközöket.

Cél, hogy az érzékenyítés során játékos formában próbálják ki a különböző élethelyzeteket, saját élményeiken keresztül tapasztalják meg azokat a nehézségeket, melyekkel minden nap szembesül egy beszédfogyatékos ember. További célkitűzés, hogy a gyermekek természetesen tudják kezelni azokat az embereket, akik a beszédfogyatékosság miatt fokozott figyelmet igényelnek. Kellő empátiával, odafordulással alakítsanak ki kommunikációs helyzeteket beszédfogyatékos emberekkel, ennek megfelelően szocializálódjanak.

Feladat

  1. Töltesse ki a csatolt kérdőívet a gyermekekkel!
  2. Kérdezze meg, vannak-e a gyermekeknek tapasztalatai a beszédfogyatékosságról, hozza felszínre eddigi élményeiket!
  3. Tájékozódjon arról, vannak-e saját élményeik például a dadogással kapcsolatban?
  4. Nyújtson érthető információkat a beszédfogyatékosságról!
  5. Igyekezzen megszüntetni a beszédfogyatékossággal kapcsolatos tévhiteket!
  6. Különböző játékos szimulációs gyakorlatokkal ismertesse meg a gyermekekkel a beszédfogyatékosságot!
  7. Minden játék után beszéljék meg, milyen érzéseket váltott ki a gyermekekből az adott helyzet!
  8. Adjon tanácsokat a beszédfogyatékos emberekkel kapcsolatos helyes kommunikációra vonatkozóan!
  9. Készítsen levezető feladatokat a tanult információk és saját élményű gyakorlatok megértése érdekében.
  10. Töltesse ki ismét a kérdőívet a gyermekekkel, majd vesse össze a változást!