Skip navigation

6.2. Hogyan mutassuk be a mozgásszervi fogyatékosságot kisgyermekeknek?

A bemutatás legyen tárgyilagos, pontos, de ne túl tudományos. Igyekezzen a gyermekek nyelvi és kognitív sajátosságaihoz igazodva bemutatni a mozgásszervi fogyatékosságot. Mindig a gyermekek közötti azonosságból induljon ki és ne a mozgásfogyatékosságból eredő különbségekre helyezze a hangsúlyt.

 

A mozgássérülésről gyermekeknek

Néha különböző testrészeink nem úgy működnek, ahogy kellene. Néhány ember úgy születik, hogy bizonyos testrészeit nem tudja megfelelően használni. Mások balesetben sérülnek meg, és így szerzik a károsodást. Néhány fizikális sérülés átmeneti, mint pl. amikor eltörjük a karunkat, és emiatt néhány hétig gipszet kell hordani. Más sérülések állandóak, pl. ha valaki bénult, akkor kerekesszékkel közlekedik. Az emberek használnak kerekesszéket átmeneti sérüléseknél is, mint pl. ha eltörték egy vagy mindkét lábukat vagy műtétjük volt. Ha valaki kerekesszéket használ vagy gipszben van a keze, akkor az azt jelenti, hogy nem ügyes, és nem tud tanulni? Semmiféleképpen sem! Bizonyára hosszabb ideig tart begipszelt kézzel írni vagy a mindennapi tevékenységeket egy kézzel, vagy kéz használata nélkül elvégezni, bizonyos játékokat kerekesszékben játszani, de ez nem azt jelenti, hogy nem tudják!

Feladat

Idézze fel, hogy előfordult-e már az Ön életében, hogy valamelyik végtagját átmenetileg nem tudta megfelelően használni? Frusztrálta-e Önt ez a helyzet? Milyen kompenzáló technikákat alkalmazott a mindennapi tevékenységek sikeres megoldása érdekében?