A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.
5.2.4. Gyakorlat: Szájról olvasás (iskolás korosztály számára)
Tanári instrukciók
- Ossza a csoportot (osztályt) párokra! Minden pár egyik tagja az „A”, a másik, a „B” játékos.
- Ossza ki minden „A” és „B” tagnak a rájuk vonatkozó instrukciós kártyát, és röviden magyarázza el a gyakorlatot! A szájról olvasás azt jelenti, hogy némán ejtjük ki a szavakat, vagyis hang nélkül. A partnerünk feladata, hogy a szánk mozgása alapján találja ki a kiejtett szót/mondatot.
- A párok nem láthatják egymás kártyáit.
- Minden szót vagy kifejezést csak egyszer lehet elmondani.
- Amikor a párok befejezték a gyakorlatot, vitassák meg, mit tanultak a szájról olvasásáról!
- Instrukciók a párok „A” tagjai számára
- Instrukciók a párok „B” tagjai számára
A gyakorlat megvitatására javasolt szempontok
- Adjunk 15 percet a pároknak a gyakorlat megvalósítására.
- Lehetséges kérdések:
Mennyire voltál sikeres a szájról olvasásában?
Mi segített a szájról olvasás során?
A beszélgetés során várhatóan a következő témák kerülnek elő:
- A szájról olvasás nem könnyű.
- A sok találgatás zavaró.
- A legtöbb ember csak kicsit tud szájról olvasni.
- Van, akinek jobban megy.
- Lehetetlen szájról olvasni, ha nem látjuk jól a beszélő arcát és a száját.
- Az egytagú szavakat nagyon nehéz leolvasni a szájról.
- Segít, ha ismerjük a témát (kategóriát, amelyből a szavakat sorolják. Például közlekedési eszközök, állatok, stb.)
Hogyan tehetjük könnyebbé a szájról olvasást?
- Úgy helyezkedjünk, hogy jól lássanak bennünket (arc, szem, száj)!
- Ne takarjuk el a szánkat!
- Kapcsoljunk villanyt, ha szükséges, hogy világosabb legyen!
- Inkább mondatokat mondjunk, mint egytagú szavakat!
- Adjunk segítő jelet a feladványhoz! (Pl. kategória meghatározása.)
- Kicsit lassabban beszéljünk, de tartsuk meg a normál beszédritmust!
- Normál módon alakítsuk a hangokat, ne túlozzuk el extrém módon az artikulációt!