Skip navigation

5.2.4. Gyakorlat: Szájról olvasás (iskolás korosztály számára)

Tanári instrukciók

  • Ossza a csoportot (osztályt) párokra! Minden pár egyik tagja az „A”, a másik, a „B” játékos.
  • Ossza ki minden „A” és „B” tagnak a rájuk vonatkozó instrukciós kártyát, és röviden magyarázza el a gyakorlatot! A szájról olvasás azt jelenti, hogy némán ejtjük ki a szavakat, vagyis hang nélkül. A partnerünk feladata, hogy a szánk mozgása alapján találja ki a kiejtett szót/mondatot.
  •  A párok nem láthatják egymás kártyáit.
  • Minden szót vagy kifejezést csak egyszer lehet elmondani.
  • Amikor a párok befejezték a gyakorlatot, vitassák meg, mit tanultak a szájról olvasásáról!
  • Instrukciók a párok „A” tagjai számára
  • Instrukciók a párok „B” tagjai számára

A gyakorlat megvitatására javasolt szempontok

  • Adjunk 15 percet a pároknak a gyakorlat megvalósítására.
  • Lehetséges kérdések:

Mennyire voltál sikeres a szájról olvasásában?

Mi segített a szájról olvasás során?

A beszélgetés során várhatóan a következő témák kerülnek elő:

  • A szájról olvasás nem könnyű.
  • A sok találgatás zavaró.
  • A legtöbb ember csak kicsit tud szájról olvasni.
  • Van, akinek jobban megy.
  • Lehetetlen szájról olvasni, ha nem látjuk jól a beszélő arcát és a száját.
  • Az egytagú szavakat nagyon nehéz leolvasni a szájról.
  • Segít, ha ismerjük a témát (kategóriát, amelyből a szavakat sorolják. Például közlekedési eszközök, állatok, stb.)

Hogyan tehetjük könnyebbé a szájról olvasást?

  • Úgy helyezkedjünk, hogy jól lássanak bennünket (arc, szem, száj)!
  • Ne takarjuk el a szánkat!
  • Kapcsoljunk villanyt, ha szükséges, hogy világosabb legyen!
  • Inkább mondatokat mondjunk, mint egytagú szavakat!
  • Adjunk segítő jelet a feladványhoz! (Pl. kategória meghatározása.)
  • Kicsit lassabban beszéljünk, de tartsuk meg a normál beszédritmust!
  • Normál módon alakítsuk a hangokat, ne túlozzuk el extrém módon az artikulációt!