A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.
9.2.2. Gyakorlat: Hiperszenzitivitás II. (kisiskolás korosztály számára)
Előkészületek, teremrendezés
- Tegyünk egy forgó ventillátort a szoba közepére.
- Helyezzünk el egy rádiót a terem hátuljában.
- A rádiót úgy kell hangolni, hogy két rádióállomás közti sávba állítsuk, közel maximális hangerővel működtessük.
- Két darab karamellcukorkával jelölhetjük a tanulók helyét.
- Kapcsoljunk be egy lemezjátszót, és rossz fordulaton játsszunk le egy számot.
- Egy segítőnk kapcsolgassa fel-le a világítást, püfölje a zongorát.
- Helyezzünk el a teremben elemes, hangot adó játékokat.
Feladat
- Közli a gyakorlatot vezető pedagógus, hogy egy matematika tesztet fognak megoldani a gyerekek, erre mindössze 15 perc áll rendelkezésükre.
- Elmondja, hogy a tanulóknak meg kell enniük az édességet, követniük kell a teszt utasításait.
- Utasításra elkezdik a tesztet megoldani.
- Miután megkapták a tesztet, a gyakorlatot vezető pedagógus bekapcsolja a zavaró hatást keltő eszközöket.
- Az osztály egyszer csak reagálni kezd a zajokra, a zűrzavarra. Van, aki őrült viselkedésbe kezd, van, aki idegesen nevetni kezd, lesz, aki befejezi a tesztet, és megtagadja, hogy ilyen körülmények között tovább folytassa a tesztírást. Rendkívül nehezen lehet koncentrálni ilyen körülmények között.
- A gyakorlatot vezető pedagógus felhívja az osztály figyelmét, hogy időre írják a tesztet, oda kell figyelni a munkájukra.
- Néhány tanuló el fog bátortalanodni, vagy éppen beadja a tesztet. A tanár figyelmezteti, hogy be kell fejezni.
- Felajánlhatunk jutalmat is annak, aki elsőként adja be a helyes megoldást.
- A teszt megírása alatt a tanulóknak folyamatosan változtatniuk kell a helyüket, a térdeikkel egymást meg kell érinteniük.
- Akinek jobban kellene figyelnie a teszt megoldása alatt, mert nehezebben megy neki a matematika, nem fogja érteni az osztályban a mozgásokat. Káosz lesz úrrá az osztályon.
- 15 perc elteltével a gyakorlatvezető beszedi a dolgozatot.