Skip navigation

3.2.4. Gyakorlat: Tapintható képek, játékok készítése (bármely korosztály számára)

Eszközszükséglet

  • szemtakarók, sálak
  • A/3 vagy A/4 papír
  • ragasztó
  • ollók

Kérjük meg a tanulókat, hogy alkossanak egy képet (egyénileg vagy csoportmunkában), amelyről a többieknek majd tapintás alapján kell felismerniük, hogy mit ábrázol. Bármely anyagot felhasználhatnak, amit csak alkalmasnak ítélnek a cél eléréséhez.

Példák anyagokra:

  • szivacsféleségek, dekorgumi
  • habszivacs
  • különböző textúrájú anyagok
  • töltelékanyagok, vattapamacsok
  • fonalak, zsinórok, madzag
  • gyapjú
  • hurkapálca, dörzspapír
  • apró termések, termények, fűszerek
  • kültéri anyagok: levelek, fakéreg, kicsi fadarabok (vessző, rőzse)

Ötletek a képek témájához

  • jellegzetes események különböző évszakokhoz
  • kedvenc hobbi
  • kedvenc állat
  • kedvenc étel
  • geometriai formák

    Tapintható csiga (Meggyes Lili, 4. osztály)


    Tapintható zsiráf (Meggyes Lili, 4. osztály)

Amikor a képek elkészültek, és megszáradtak:

  • Tegyék fel a tanulók a szemtakarókat.
  • Hagyjuk, hogy az ujjaikkal tanulmányozzák az alkotásokat.
  • Próbálják felismerni, vajon mit ábrázolnak a képek.
  • Az is feladat lehet, hogy a sokból ki kell választani a saját alkotást.

A gyakorlatok során tapasztaltak megvitatása

  • Hogy érezték magukat, amíg készült a munka?
  • Milyen érzés volt „vakon” felismerni a képek tartalmát?
  • Voltak – e nehézségeik?
  • Kinek (melyik csoportnak) az alkotása érte el leginkább a célját? Miért?
  • Mit tanultak a gyakorlat során a látássérülésről?

Tapintható memória

Tapintható párosító