A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.
3.2.4. Gyakorlat: Tapintható képek, játékok készítése (bármely korosztály számára)
Eszközszükséglet
- szemtakarók, sálak
- A/3 vagy A/4 papír
- ragasztó
- ollók
Kérjük meg a tanulókat, hogy alkossanak egy képet (egyénileg vagy csoportmunkában), amelyről a többieknek majd tapintás alapján kell felismerniük, hogy mit ábrázol. Bármely anyagot felhasználhatnak, amit csak alkalmasnak ítélnek a cél eléréséhez.
Példák anyagokra:
- szivacsféleségek, dekorgumi
- habszivacs
- különböző textúrájú anyagok
- töltelékanyagok, vattapamacsok
- fonalak, zsinórok, madzag
- gyapjú
- hurkapálca, dörzspapír
- apró termések, termények, fűszerek
- kültéri anyagok: levelek, fakéreg, kicsi fadarabok (vessző, rőzse)
Ötletek a képek témájához
- jellegzetes események különböző évszakokhoz
- kedvenc hobbi
- kedvenc állat
- kedvenc étel
- geometriai formák
Tapintható csiga (Meggyes Lili, 4. osztály)
Tapintható zsiráf (Meggyes Lili, 4. osztály)
Amikor a képek elkészültek, és megszáradtak:
- Tegyék fel a tanulók a szemtakarókat.
- Hagyjuk, hogy az ujjaikkal tanulmányozzák az alkotásokat.
- Próbálják felismerni, vajon mit ábrázolnak a képek.
- Az is feladat lehet, hogy a sokból ki kell választani a saját alkotást.
A gyakorlatok során tapasztaltak megvitatása
- Hogy érezték magukat, amíg készült a munka?
- Milyen érzés volt „vakon” felismerni a képek tartalmát?
- Voltak – e nehézségeik?
- Kinek (melyik csoportnak) az alkotása érte el leginkább a célját? Miért?
- Mit tanultak a gyakorlat során a látássérülésről?
Tapintható memória |
Tapintható párosító |