Skip navigation

10.4. Helyes kommunikáció értelmi fogyatékos személyekkel

Gyakori jelenség, hogy az emberek kényelmetlenül érzik magukat értelmi fogyatékos személy társaságában. Jellemző például, hogy nem tudják eldönteni, hogy az értelmi fogyatékos emberhez, vagy kísérőjéhez beszéljenek, vagy bajban vannak például a tegezés-magázás kérdésében. Mivel az értelmi fogyatékos egyének az általánosan használt nyelvet legtöbbször nem tudják hatékonyan használni, különösen nehezített a verbális (beszélt és írott) kommunikáció, gyakran nem képesek szavakba önteni érzéseiket, gondolataikat. Általában erősségük a nonverbális lehetőségek kihasználása, fontos tehát az érzékenység kommunikációs partnerünk nonverbális kifejezésmódjára. Amit ő nem képes kifejezni, azt gyakran ráérzéssel kell megtalálnunk!

Ha értelmi fogyatékos emberrel beszél fontos, hogy

- használjon ésszerű, rövid, lényegkiemelő mondatokat;

- elsősorban közismert szavakat alkalmazzon;

- kérdezze meg a partnerétől, hogy tudja-e követni a mondanivalót;

- nagy számokat ne mondjon, helyette inkább ezt: sok, nagyon sok;

- elvont fogalmak használatát kerülje;

- elsősorban cselekvő igealakokat alkalmazzon;

- a tagadó szószerkezeteket lehetőleg mellőzze;

- amennyiben felnőttel beszél, akkor ne használjon tegeződő formát;

- adjon kellő tiszteletet a partnerének!

Számukra is nagyon fontos a megközelíthetőség és az információkhoz való hozzáférés. A könnyen érthető kommunikáció segít a megértési nehézséggel élő személyeknek információhoz jutni.
http://downalapitvany.hu/sites/default/files/Hogyan készítsünk könnyen érthet ő  segédanyagot?

Itt látható az egységes európai logo a könnyen érthető dokumentumokhoz:

European Easy- to-Read Logo Inclusion Europe
http://www.inclusion-europe.com/etr

Feladat

1. Tekintse meg a Down Alapítvány Mentális Akadálymentesítés című kisfilmjét.

Milyen támogatást kaptak az értelmi fogyatékos ügyfelek a sikeres hivatali ügyintézéshez?

2. Tekintse meg a plakátot. Milyen üzenete van a transzparensnek? Melyik alapelvekre hívja fel a figyelmet?


forrás: Down alapítvány