Skip navigation

1. fejezet: Bevezetés „ A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.” című kurzushoz

A korszerű szemléletű gyógypedagógus tevékenységi köre nem korlátozódhat a fogyatékos személyekkel kapcsolatos feladatok ellátására. Gyógypedagógusként fontos szerepet kell vállalnunk a társadalmi érzékenyítésben, aminek leghatékonyabb befogadó közege a legfiatalabb korosztály, azaz az óvodás és általános iskolás gyermekek köre. Számos kutatásban olvasható, hogy a gyermekek elfogadóbbá, toleránsabbá, segítőkészebbé válnak, ha már korai életkorban saját élményeket szereznek fogyatékos embertársaink lehetőségeiről és nehézségeikről.

 

A tananyagot választható tantárgyként elsősorban gyógypedagógus hallgatóknak ajánljuk, de hasznos segédanyag lehet óvodapedagógus, és tanító szakos hallgatóknak is. Felhívjuk a figyelmet azonban arra, hogy a tananyag szakszerű, hatékony tanításához feltétlen szükséges a fogyatékossági csoportok elmélyült ismerete, amit ez a tananyag nem biztosít. A fogyatékossági területek alapos ismerete tehát előfeltétele a kurzus teljesítésének.

A digitális tananyag célja, hogy segítse a gyógypedagógus-hallgatók felkészülését az érzékenyítés sikeres megvalósításában. A két tananyagból álló tanegység összességében a társadalmi érzékenyítés két nagy területét öleli fel. Jelen tananyag a tanegység második része (A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban II.), az érzékenyítés gyakorlatába vezeti be a hallgatókat. Megismertet az érzékenyítés módszereivel, így a saját élményű gyakorlatok, a filmelemzés, a szimulációs játékok jellemzőivel. A tananyag egésze tevékenység centrikusan épül fel. A látás-, a hallás-, a mozgás-, az értelmi-, a beszédfogyatékosság, illetve az autizmus társadalmi elfogadását előmozdító gyakorlatsorokkal ismerteti meg a hallgatókat, részletesen bemutatja az említett fogyatékossági területekre vonatkozó érzékenyítő tevékenység módszertani lépéseit. A konstruktív tudáselsajátítást érdekes feladatok biztosítják. Minden fejezet végén önellenőrző kérdések találhatók. Az utolsó fejezetben található a kurzus tejesítéséhez szükséges gyakorlati feladatsor.