Skip navigation

13.1.2. Gyakorlat: „Hang nélkül.” A beszédképtelenség élményének megtapasztalása.

Cél

Értessék meg magukat a gyermekek csak nonverbális eszközökkel.

Eszközszükséglet

- páronként két darab instrukciós mondatcsík: egy segítségkérés és egy esemény leírása.

A csatolt instrukciók minták, amelyek természetesen szabadon változtatható, bővíthető.

segítségkérés:

- Nagyon szomjas vagyok, kérlek, hozz egy pohár vizet!

- Kitört a ceruzám hegye, légy szíves hegyezd ki nekem!

- Karolj bele az egyik osztálytársunkba és vezesd ki a teremből!

- Otthon felejtettem a tolltartómat, légy szíves kérj valakitől egy sárga ceruzát!

esemény elmesélése:

- Reggel biciklivel jöttem iskolába és út közben kidurrant az egyik kerék. Sajnos 10 percet késtem. A tanító néni nagyon mérges volt.

- A kiskutyám kiszaladt az utcára és elütötte egy autó. Sajnos eltört a lába. Elvittük az állatorvoshoz, ahol begipszelték a lábát.

- Reggel villamossal jöttem iskolába és ott felejtettem az uzsonnámat. Egyik osztálytársam megkínált egy szendviccsel és teával.

- A cicám felmászott a párkányra és leverte a cserepes virágot, ami összetört. Anyukám nagyon leszidta.

Instrukció a gyerekeknek

Alkossatok párokat! Képzeljétek el, hogy a társatok nem tud beszélni, de mégis szeretné közölni veletek a kérését, vagy elmesélni egy eseményt, ami vele történt. Az egyik feladatban segítséget kérni, a másikban egy esemény elmesélésére törekszik. A nem beszélő gyermek próbálja megértetni magát szavak nélkül, a társa pedig igyekezzen megérteni őt! A mondatkártyát nem mutathatjátok meg egymásnak! A megfejtés után „beszélő” és a „nem beszélő” gyermek cseréljen szerepet!