Skip navigation

A kínálati görbe elmozdulásai

A kínálati görbét is ceteris paribus, azaz egyebek változatlansága mellett értelmezzük. Ha az ár változik, akkor ebben az esetben is a görbén mozdulunk el, míg ha valamely más, nem a függőleges tengelyen mért kínálatbefolyásoló tényező változik meg, akkor a görbe alakja, elhelyezkedése módosul. Ez a módosulás is számos körülmény hatására bekövetkezhet.

Változhatnak például a termelésben felhasznált termelési tényezők árai. Ha emelkednek az alapanyagok vagy a felhasznált energia árai, vagy többet kell fizetni az alkalmazottnak, esetleg magasabb lesz az üzlethelyiség bérleti díja, a kínálati görbe felfelé mozdul el: ugyanazt a termékmennyiséget csak magasabb áron hajlandó eladásra felkínálni a termelő. Vagy egy másik megközelítésben: a különböző árak mellett a korábbinál kisebb mennyiséget kíván értékesíteni (S → SN).

Változhat a technológia is, például modernebb, hatékonyabb vagy olcsóbb eszközöket használhatnak a termelésben, amelynek következtében tipikusan csökkennek az előállítási költségek, s így nő a kínálat (S → SS).

A piaci kínálati görbét az eladók száma is befolyásolja. Minél több egyedi kínálati görbét kell összegeznünk, a piaci kínálati görbe annál laposabb lesz (S → SS). Ha ellenben néhány termelő elhagyja az ágazatot, például valamely más tevékenység vonzóbbá válása miatt, akkor a kínálat csökken (S → SN).

A sport üzletté válásának folyamata az 1980-as évektől vált meghatározóvá, amikor a globalizáció és a technikai vívmányok gyors fejlődése eredményeképp a média szerepe és befolyása a sportéletben is egyre jelentősebbé vált. A média által a sportszolgáltatások a világ szinte minden táján elérhetővé váltak, ami a sport iránti kereslet óriási növekedéséhez vezetett. Jól példázza ezt, hogy az egyik legsikeresebb sportvállalkozásnak, a Manchester Unitednak több mint 200 hivatalosan jegyzett szurkolói közösségi irodája van, több mint 24 országban, nem hivatalos források szerint szurkolóinak száma pedig meghaladja a 333 millió főt világszerte.

Nem véletlen tehát, hogy a manchesteri csapat évente többször edzőtáborozik és tornákon vesz részt valamelyik távoli országban, és a klubvezetés gondosan figyel arra, hogy a csapatban - ha csak a cserepadon is - helyet kapjon ázsiai játékos. Céljuk ezzel, hogy minél több szurkolót és szponzort szerezzenek a még kiaknázatlan piacokról. Az üzleti folyamatok alfája és omegája a fogyasztók érdeklődése a sport iránt, akik ha pénzükért megfelelő színvonalú szolgáltatást kapnak, fizetnek, amennyiben nem, továbbállnak.

Forrás: http://hvg.hu/sport/20110809_hogyan_mentsuk_meg_a_magyar_sportot

1.4. ábra: A kínálati görbe elmozdulásai