3.1. A játék helye az óvodai nevelés rendszerében
Az óvodai nevelés célja a gyermek harmonikus fejlődésének elősegítése az életkori és egyéni sajátosságok, szükségletek, képességek, motiváltság, eltérő fejlődési ütem figyelembevételével.
A cél magából a gyermekből következik, folyamatosan mérlegelnünk szükséges a szükségleteket és lehetőségeket, és biztosítanunk kell a gyermek optimális fejlődését.
Munkánkat mindvégig jellemezzék a következő elvek:
gyermekközpontúság,
tevékenységközpontúság,
értékközpontúság.
Az értékekkel kapcsolatban Weszely Ödön (1923) (http://mek.oszk.hu/01900/01934/html/weszel19.htm) a következőképpen fogalmazott: „Pedagógiai érték mindaz, ami hozzájárul a fejlődő gyermeki lélek gyarapodásához, helyes irányba tereléséhez, képességeinek fejlesztéséhez.”
A gyermekek számára legfontosabb értékek a következők:
érzelmi biztonság, a felnőtt szeretete,
testközelség,
kommunikációs alkalmak,
minta,
derűs, nyugodt légkör,
gyermeki szabadság, önállóság,
a szabad játék lehetősége.
(Hogy egy gyermek mennyire érzi jól magát, érzelmei, azok hullámzás arcáról jól leolvashatók, mint ahogyan ez a mellékelt képsorozaton is követhető.)
A fentiekből következnek az óvodai nevelés alapelvei (törvényszerűségei):
játékosság,
tevékenykedtetés
élményszerűség
differenciál fejlesztés
komplexitás
gyermeki szabadság biztosítása
spontaneitás és irányítottság
zökkenőmentes átmenetek.
Játszol velem?
(forrás: Sztanáné)
Az óvodai nevelés eszközei:
az alaptevékenységek, a játék – munka – tanulás.
Az óvodai nevelés cél-, feladat- és tevékenységrendszerét a következő táblázat foglalja össze:
Az óvodai nevelés cél-, feladat- és tevékenységrendszere | |||
Cél | Feladat | Funkció | Tevékenység |
Az óvodáskorúak sokoldalú, harmonikus, optimális fejlődésének elősegítése. | A gyermekek testi, lelki szükségleteinek kielégítése, egészséges életmód, érzelmi nevelés és szocializáció, értelmi fejlesztés. | Óvó-védő Szociális, Nevelő-személyiségfejlesztő | Klasszikus felosztásban: Játék, munka, tanulás. Az OAP felosztásában: játék, mese, vers, ének, zene, énekes játékok, rajzolás, mintázás, kézimunka, mozgás, külső világ megismerése munka jellegű tevékenységek, tanulás. |
A nevelést különböző tényezők befolyásolják, pl. a gyermek személyiségjellemzői, a családi és óvodai feltételek, a társadalmi környezet.
A cél- és feladatok rendszere valamint a különböző nevelési tényezőket mérlegelve dönt az óvodapedagógus az aktuális nevelési módszerekről és eszközökről, melyek rendszere a következő:
Az óvodai nevelés módszerei és eszközei:
követelés | → | biztatás, jutalmazás, példa, tiltás, büntetés, |
meggyőzés | → | értékelés, beszélgetés, etikai beszélgetés, |
gyakorlás | → | cselekedtetés, |
ellenőrzés | → | folyamatos figyelemmel kísérés, |
értékelés | → | szóbeli visszajelzés, megbeszélés. |