Skip navigation

2.4. A figyelem fejlesztésével kapcsolatos játékok/feladatok gyűjteménye

2.4.1.Vizuális figyelem

Mi változott?

Keresd a párját! (pl. memóriakártyákkal)

Kakukktojás játékok

Melyik nem illik a sorba?

Keresd az egyformákat!

Pontok összekötése

Építs ugyanilyet (pl. pálcikából, kockából stb.)

Labirintus játék: térben papíron, mágnessel

Tréfás képek

Nagy képen kis részlet megtalálása

Képek átmásolása

Felvillantott képek, információk megfigyelése (látótér növelése)

Lényeges információ kiemelése szövegből, képekből

Figyelemmegosztás fejlesztése több egyidejű információ megadásával

Betűtáblában megadott betűk, szavak keresés

2.4.2.Auditív figyelem

Zörejek, hangok, beszéd hallgatása

Kiemelt inger érzékelése, jelzése: taps, koppantás stb. megbeszélt jelre, szóra

Háttérzaj készítése számítógépen, kazettán pl. (témához illő effektek, zenei aláfestés, ének, beszéd, állathangok, forgalom zaja stb.

2.4.3. Ismétlődő számcsoportok

Fejlesztési terület: figyelem terjedelme

Játékmenete: A tanuló feladata, hogy a sor elején álló számot jegyezze meg, majd a tanító által feltett kérdésekre válaszoljon (például: hányadik a sorban van a 18?).

A gyakorlat megvalósításához nincs szükség segédeszközre.

18 31 23 49 18 65 79 10
24 32 45 43 98 24 12 48
35 71 39 35 18 28 19 37
66 24 38 90 13 42 51 60
77 12 31 47 54 77 19 82
48 34 73 66 48 65 15 21
83 27 83 39 71 16 51 40
95 24 51 67 91 20 43 79
59 17 48 63 59 74 88 11
62 32 43 67 48 91 62 10

2.4.4. Szótaláló

Fejlesztési terület: figyelem megosztása

Játékmenete: A tanuló találja meg és számolja meg a kiemelt szavakat! A feladat elvégzéséhez segédeszköz nem használhat.

mesekönyv, iskola,  barátság

mesekönyv kerékpár hógolyó hagyma reggel
terepasztal tolltartó barátság rövid retek
könyv iskolai édes joghurt barátság
kenyér narancs baráságtalan mesekönyv vers
barátság vitamin gyümölcs tea üdítő
barátságos iskola jégpálya gólya bagoly
citrom egyszerű boldog gyors álom
város falu tej zöldség mesekönyv
paradicsom elefánt barátság paprika
iskola szamóca ország kutya alma

A kiemelt szavakat a tantárgyi tartalomhoz érdemes választani, például j-s és ly-os szavak helyesírásának gyakorlására –bagoly, keselyű, hógolyó.

Alkalmazhatjuk célkitűzéshez kapcsolva a kiemelt szavak az óra tananyagához kapcsolódnak, illetve új fogalmak.

Feladat továbbfejlesztése:

- Keresd meg a zöldség és gyümölcs neveket, alkoss halmazokat, majd állítsd betűrendbe!

- Találd meg a mellékneveket és alkoss mindegyikkel egy - egy mondatot!

2.4.5. Mit rejt a kép?

Fejlesztési terület: figyelem

Játékmenete: A tanuló ismerje fel a különböző betűket, számokat, ábrákat, képeket! A feladat papíron, illetve interaktív táblára is elkészíthető.

A következő oldalakon sok kiszínezhető kép található, illetve olyanok, melyeken a pontokat, a számokat össze lehet kötni. Ezeket szintén kinyomtatva vagy interaktív tábla segítségével is elkészíthető feladatok:

- http://www.rajzokvilaga.hu/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=16&Itemid=44

- http://gyermekoldal.lapunk.hu

- http://www.kifesto.eu/

- http://www.kifesto24.hu/

- http://kifesto1.hu/

- http://micimacko-kifesto.kifesto1.hu/

- http://bebbo.atw.hu/kifesto.htm

- http://gyermekrajz.lap.hu/gyerekeknek-rajzoljunk/22387333

- http://allatok.jatekokxl.hu/dot-to-dot-animal.html

- http://www.napgyermekei.hu/letoltesek/dm_jatek_osszekotos.pdf

- http://www.virgonc.gportal.hu/gindex.php?pg=5853496

Természetesen olyan programok, játékok is találhatóak az interneten, amelyek számítógépen on-line, interaktív táblán teszik lehetővé a színezést, rajzolást:

- http://kifesto.jatekod.hu/

- http://www.kifesto24.hu/alatok/dinoszauruszok/26

- http://kifesto-jatekok.b11.hu/

- http://gyerek.jatek-online.hu/rajzolo_program.php

- http://www.kifesto.hu/onlinekifesto/barika.html

Első osztályos tanulók számára: kép körberajzolása, megnevezése, kiszínezése:

  1. kép Forrás: http://www.napgyermekei.hu/letoltesek/dm_jatek_osszekotos.pdf

2.kép Forrás: http://www.virgonc.gportal.hu/gindex.php?pg=5853496

2-3-4. osztályosok számára összetett feladat, ahol már formákat, betűket, számokat kell felismerni, kiszínezni az ábrán. Az ábra könnyen elkészíthető akár egyszerű felhasználói ismeretekkel is. szövegszerkesztő, prezentációkészítő, rajzoló, képszerkesztő programok (ábrák, alakzatok, Wordart beszúrása stb.) segítségével. Így akár papíron, akár interaktív tábla segítségével is megoldhatják a feladatot a gyerekek.

3. kép (saját szerkesztés)

2.4.6. Szófelismerő játék

Fejlesztési terület: a figyelem megosztása, megértés

Játékmenete: A tanulónak az ismétlődő szavakat kell megtalálnia. A feladat elvégzésére rendelkezésre álló idő: 2 perc. Segédeszköz nem használható.

Feladat továbbfejlesztése:

- Írja le a tanuló az ismétlődő szavakat és alkosson azokkal mondatokat, példát írva a tanult mondatfajtákra. Keresse meg a kakukktojást!

- Interaktív táblára is elkészíthető a feladat, ahol az ismétlődő szavakat vagy kakukktojást aláhúzhatja a tanuló.

 vidám  virág  pohár  barátságos  szomorú
 nyár  barátság  ceruza  könyv  liliom
 fa  labda  telefon  internet  füzet
 kedves  ötlet  este  gyors  szép
 telefonszám  papír  vidám  lassú  Szeged
 ceruza  ablak  pad  monitor  olló
 barátság  radír  tányér  város  autó
 paprika  szerep  ballag  vidám  hegedű
 harsona  papagáj  ibolya  repülő  barátság
 hársfa  telefon  zongora  gesztenye  mogyoró

2.4.7. Párkeresés a szavak között

Fejlesztési terület: figyelem tartósság

Játékmenete: A tanulók a táblázatban több azonos és néhány különböző szópárt találnak, meg kell találniuk az eltérő szópárokat és meg kell jegyezniük. Segédeszközt nem használhatnak.

A feladat akkor a leghatékonyabb a fejlesztés szempontjából, ha csak egyszer olvassa el tanuló.

 álma
 alma
 szamóca
 szamóca
 hölgy
 tölgy
 cinege
 cinege
 Anna
 Enna
 dió
 dió
 zöld
 föld
 narancs
 parancs
 papucs
 papucs
 hársfa
 hársfa
 áldás
 párás
 gyufa
 kupa
 patka
 patka
 Győr
 gyúr
 Samu
 hamu
 levegő
 levegő
 béka
 téka
 lovas
 lovas
 Budapest
 Bukarest
 Zsolna
 Tolna
 poros
 peres
 savas
 havas
 fodros
 fodros
 függöny
 függöny
 ceruza
 ceruza
 zöldes
 földes
 kérges
 férges
 hosszú
 hosszú
 álom
 alom
 narancs
 narancs
 toll
 tol
 tál
 Pál
 Csenge
 penge
 piac
 piac
 hógolyó
 hólabda
 Elemér
 Olivér
 Anna
 Hanna
 Ottó
 Ottó
 pék
 pók
 labda
 labda

2.4.8. Labirintus játék

Fejlesztési terület: szelektív figyelem

Játékmenete: A tanuló találja meg a helyes utat a számtól a betűig, megoldásként egy értelmes szót kap.

Az interneten szintén nagyon sok különböző nehézségű labirintus játék található, melyek interaktív táblán, illetve kinyomtatva is játszhatóak:

- http://gyermekoldal.lapunk.hu/?modul=galeria&a=72651

- http://anapfenyillata.cafeblog.hu/2015/01/15/51-hasznos-link-nyomtathato-feladatok-gyerekeknek/

- http://labirintusos.jatekod.hu/

- http://www.netesjatekok.hu/flash-jatekok/Labirintus

- http://www.megajatek.hu/jatekok/%C3%9Atveszt%C5%91

- http://tablajatekos.hu/labirintusos-jatekok

- http://labirintusos.jatekok.com/

 1. Megoldás: összeolvasva a betűket: ABLAK1. kép (saját szerkesztés)

2. Keresztül kell menni a labirintuson, és hazajutni!


2. kép Forrás: http://gyermekoldal.lapunk.hu/?modul=galeria&a=72651

2.4.9. Puzzle

Fejlesztési terület: rész-egész viszony, figyelem

Puzzle kirakó nagyon sok található játékként és az interneten is.

Interaktív táblán is elvégezhető a feladat. Letölthető képszerkesztő, online szerkesztő programok segítségével bárki könnyen készíthet puzzle-t:

- PhotoScape

- http://puzzle.lap.hu/puzzlekeszito_szoftverek/11279420

- http://www.flash-gear.com/puzzle/

- http://www.jigsawplanet.com/

 

Természetesen nagyon sok kész puzzle található az interneten, amelyet kinyomtatott formában (szétvágva) vagy interaktív táblán is ki kirakni:

- http://programozoo.hu/puzzle-kepkirako-jatekok.html

- http://gyermekoldal.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1113106

- http://puzzle-net.hu/

- http://puzzle-jatekok.b11.hu/

- http://www.jatekstart.com/jatek_kategoria/jatek/puzzle-j%C3%A1t%C3%A9k

- http://egyszervolt.hu/jatek/jatek-puzzle.html

- http://puzzle-kirakos.jatekok.co.hu/

A http://www.flash-gear.com/puzzle/ webhelyen készített puzzle, melyet interaktív táblán is lehet játszani:

3. kép (Panda kép forrása: Windows mintaképek)

2.4.10. Képvadászat 1.

Fejlesztendő terület: vizuális észlelés, rész-egész viszony, figyelem

Játékmenete: A tanuló a négy kiemelt képrészlethez tartozó betűt és számot kell, hogy leírja.

4. kép (saját kép, saját szerkesztés)

2.4.11. Ki kicsoda?

Fejlesztendő terület: rövid távú memória, vizuális észlelés, figyelem

Játékmenete: A tanulók nyolc arcot látnak, meg kell jegyezniük az archoz tartozó neveket!

Megfigyelési szempontokkal segíthetjük a sikeres megoldást.

Megfigyelési szempontok:

  • a fej nagysága, formája
  • a szem formája
  • a haj hossza, formája, az orr nagysága
  • a száj jellemzője
  • arc formája

A képek a Toondoo képregénykészítő (http://www.toondoo.com) programmal készült, saját szerkesztés.

Alvatotó

Hehebarb

Bezzegmam

Oksatód

Helloli

Haverrek

Mérgelek

Dulipan

2.4.12. Képidéző

Fejlesztendő terület: rövid távú memória, figyelem

Játékmenete: A tanulók képeket látnak, 30 másodpercig nézheti, majd a látott sorrendben le kell írniuk a képeket! Ez a feladat interaktív táblára szintén elkészíthető.

A feladat fokozatai:

- Tárgyakat teszünk ki az asztalra, a tanulók 30 másodpercig nézhetik, majd lehajtják a fejüket a padra és a tanító a tárgyak sorrendjén változtat.

- Tárgyakat teszünk ki az asztalra, a tanulók 30 másodpercig nézhetik, majd lehajtják a fejüket a padra és a tanító elvesz vagy hozzátesz egy-két tárgyat.

5. kép Forrás: Windows Office képgyűjtemény és Lapoda Mese program képei

2.4.13. Parancsra fel!

Fejlesztendő terület: rövid távú memória, figyelem

Játékmenete: A tanulónak meg kell jegyezni a felsorolt szavakat és a megfelelő mesterembernek ki kell adni a parancsot a feladat elvégzésére. Nehezítés képen a tanuló találja ki, melyik mesterembernek kell szólni és adja ki az utasítást.

A játék interaktív táblára is elkészíthető.

Példa:

Szakács:  sózd, fűszerezd, ízleld, főzd, szeleteld, panírozd, párold,

Cukrász: mérd, ízleld, keverd, főzd, süsd, szeleteld, díszítsd,

Takarító: söpörd, porold, tisztítsd, mosd, pakold,

2.4.14. Mit hallasz?

Fejlesztendő terület: figyelem, auditív észlelés,

Játékmenete: Egy tanuló kimegy a teremből, az osztály tagjai kitalálnak egy három szótagból álló szót (méhecske, kalapács, kerékpár stb). Az osztályt három csoportra osztjuk. Az első csoport a szó első szótagját (mé-) mondja, a második csoport a szó második szótagját (hecs), a harmadik csoport a szó harmadik szótagját(ke). Majd bejön a kiküldött tanuló és a három csoport egyszerre mondja hangosan a három szótagú szót, amit háromszor ismételhetnek meg társuknak,, hogy kitalálja.

Nehezíteni lehet a feladatot a szótagok számának növelésével, például négy szótagú szó (súlyemelő, számítógép, íróasztal, stb).

2.4.15. Pár nélkül nem jó!

Fejlesztendő terület: Figyelem, koncentráció, tekintettartás

Játékmenete: Minden tanuló párt választ magának egy tanulónak azonban nincs párja. A tanulók egy kört alkotnak és a pár egyik tagja leül egy székre a párja a szék mögött áll. A pár nélküli gyermek a saját széke mögött non verbális kommunikációs eszközzel (pl. kacsintással) a széken ülők közül megpróbál párt találni.  Ha azonban a szék mögött álló gyermek észreveszi, hogy társát el akarják rabolni, akkor megfogja a párja vállát és így megakadályozza a rablást. Aki nem figyel eléggé, attól a párja el tud futni, s így ő lesz a párkereső.

2.4.16. Bemutatkozó játék

Fejlesztendő terület: önismeret, kommunikáció, figyelem

Játékmenete: A tanulók körben ülnek, és úgy beszélnek önmagukról egyes szám 3. személyben, mint amit a legjobb barátjuk/barátnőjük mondana róluk.

Például:

Az én legjobb barátnőm Lili, nagyon kedves, jólelkű, szorgalmas lány. Szeret olvasni, rajzolni és kerékpározni. Kedvenc sportja a tenisz.  Ritkán előfordul, hogy elkésik a megbeszélt találkozónkról, ezt nem igazán szeretem benne…

2.4.17. Mi változott meg?

Fejlesztendő terület: figyelem, emlékezet, rész egész viszony kreativitás, összehasonlító képesség, téri orientáció

Feladat: egy tanulót kiválasztunk, akit társai alaposan megfigyelnek, majd a kiválasztott tanuló kimegy a teremből és néhány dolgot megváltoztat magán. Terembe visszaérve, a társaknak fel kell sorolniuk a változásokat.

Például:

- hajviselet
- feltűri a blúz ujját
- átteszi a másik kezére a karóráját
- megcseréli a cipőjét
- felhajtja a nadrág szárát stb.

2.4.18. Képvadászat 2.

Játékmenete: A gyerek a három kiemelt képet kell, hogy megkeresse és megszámlálja a képsorok között.

Feladat továbbfejlesztése:

- Mondja el a tanuló, hogy a különböző kép pontosan hol helyezkedik el.

A feladat játszható interaktívan is. A képeket projektoron vagy interaktív táblán is ki lehet vetíteni. Interaktív tábla esetén a megtalált képek egy adott helyre húzhatóak, akár átrendezhetőek is. A képek megtalálhatóak: http://www.haszonallatok.hu/.

6. kép Haszonállatok: http://www.haszonallatok.hu/

2.4.19. Ellenőrző kérdések, feladatok

Készítsen interaktív táblára saját feladatot a képvadászat 1. és 2. mintájára!

Készítsen a Toondoo képregénykészítő (http://www.toondoo.com) programmal a „Ki kicsoda” feladat mintájára új arcokat!

Az elkészített feladatokat próbálja ki gyerekekkel!