4.8. Gondolkodás fejlesztésével kapcsolatos feladatok/játékok
4.8.1. Analízis, szintézis
Puzzle játék
Keresd a kisképet a nagyképen
Mi hiányzik a képről?
Melyek az egyformák? (tréfás rajzok, tárgyak)
Betűhiány szavakban, mondatban
Betűpótlás: rövid-hosszú, zöngés-zöngétlen, j-ly stb.
Fölösleges betű keresése szavakban
Betűtáblában értelmes szavak keresése
Szóalkotó játék: betűkockával 6-8 betű kiválasztás, értelmes szó alkotása
Szótagkereső: összekevert szótagokból szókirakás. Nehezítés: fölösleges szótagok
4.8.2. Csoportosítás, osztályozás, rendszerezés
Keresd a párját! (összetartozó tárgyak, állatok és kicsinyeik)
Csoportosítás adott szempontok szerint (szín, forma, méret, azonosság, különbözőség)
Csoportosítás, halmazalkotás tárgyakkal, színezéssel, főfogalom keresése
Apró tárgyak válogatása, rendrakás, főfogalom alá sorolás
Föld, víz levegő játék
Szókapcsolatok gyűjtése
4.8.3. Általánosítás
Gyűjtőfogalmak szerinti rendezés
Gyűjtőfogalomhoz alárendelt fogalom keresése: dobókockára gyűjtőfogalmat jelentő képek ragasztása, gurítás, fogalomkeresés
Analógiák létrehozása
4.8.4. Összehasonlítás
Mi a különbség? Mi az egyforma?
Ellentétpárok
Szabály felismerési játékok: kakukktojás, barchoba
Dominó: kép, szám, betű, kép-szó, római számok, szorzó stb.
4.8.5. Lényegkiemelés
Rövid mesék, olvasmány, dal tartalma
Kép, tárgy és tulajdonságok párosítása
Képsorok mondanivalójának verbális megfogalmazása
4.8.6. Ok-okozati összefüggés
Eseménysor összeállítása: képsor, mondatok
Megkezdett mondat folytatása, befejezése
Képhez tartozó igaz állítások megkeresése, gyűjtése, válogatása
4.8.7. Aritmetikai gondolkodás
Ugyanannyi, több, kevesebb fogalmának érzékeltetése változó helyzetekben
Mennyiségek, képek, számok, kockák stb. sorba rendezése
Variációs lehetőségek a soralkotásban
Számkép –mennyiség - számnév egyeztetése
Számlálás növekvő-csökkenő sorokban
Viszonyfogalmak, összehasonlítások, mérések: nagyobb, több, rövidebb stb.
Több érzékszerv bevonásával mennyiségek számlálása, egyeztetése pl. lépegetés, ugrálás, koppantás, mozgás stb.
4.8.8. Dupla, dupla, ez, az
Páros játék. A gyerekek egymással szembefordulva tapsolnak úgy, hogy először összeütik kétszer az ökölbe hajlított ujjaikat, és azt mondják: dupladupla, azután a tenyerüket egyszer, és azt mondják: ez; majd a tenyerüket kifordítva, és azt mondják: az. Ezt sokszor és egyre gyorsabban megismételtetve játsszuk.
4.8.9. Trópusi eső
Add tovább a meghatározott mozdulatot!
A diákok körbe állnak. A játékvezető elkezdi a mozdulatot, a tőle jobbra álló ezt átveszi, és így egymás után, sorban mindenki átveszi a mozdulatot a szomszédjától. Egészen addig folyamatosan ugyanazt a mozdulatot végzi mindenki, amíg egy újabb mozdulat nem ér hozzá, akkor ez az újabb mozdulat lesz folyamatos tevékenység. Mi változott meg? A gyerekek egymással szemben, két sorban állnak fel. Jól megfigyelik egymást, ezután az egyik sor kis időre (a tanító jelzésére) hátat fordít. Ez alatt a másik sorban lévő gyerekek egy apró dolgot megváltoztatnak magukon. Visszaforduláskor meg kell nevezni pontosan, mi változott meg. Azután cserélnek.
4.8.10.Elefánt és pálmafa
Cél: lehetőséget teremteni az összehangolt munkára. (Minden korcsoportnak ajánljuk.) A résztvevők körbeállnak, egy pedig közülük beáll a kör közepébe. A kör közepén álló rámutat a körben állók egyikére, és azt mondja, hogy „elefánt”, vagy azt, hogy „pálmafa". A kiválasztott személynek erre úgy kell reagálnia, hogy a tőle jobbra és balra levő személyekkel megformázza a kívánt tárgyat, illetve állatot. Az elefántot például a következőképpen lehet megformálni: a középen álló személy két kezét egymás mellé teszi és előrenyújtja, amivel az elefánt ormányát kapnánk meg, míg a mellette állók külső karjukat felemelik úgy, hogy kezükkel a fejüket érintik, amivel az elefánt füleit jelzik. Pálmafa esetén a középen álló személy egyenesen áll és kezeit a magasba emeli; a mellette állók külső karjukat félkörívesen meghajlítva felemelik – ezek lehetnének az ágak. A játék különböző csoporttagok kiválasztásával folytatódik, lehetőleg minél rövidebb idő alatt. A hármasnak azonnal meg kell formálnia az elefántot vagy a pálmafát méghozzá mindannyiuk részvételével.
4.8.11. Kakukktojás kereső
Fejlesztendő terület: figyelem, megértés, logikus gondolkodás
Játékmenete: A tanulóknak meg kell állapítani, hogy melyik kép, illetve szó nem illik a sorba! Válaszaikat minden esetben indokolják meg!
Feladat továbbfejlesztése: Interaktív táblára is el lehet készíteni a feladatot. A képeket és a szavakat a megfelelő helyre lehet húzni vagy összekötni.
Játék a képekkel:
villa - levél - kés - kanál - merőkanál
9. kép (A képek forrása: Windows Office képgyűjtemény)
szamóca - körte - saláta - banán narancs
10. kép (A képek forrása: Windows Office képgyűjtemény)
kocka - kör - négyzet - téglalap - háromszög
11. kép (saját szerkesztés)
Játék a szavakkal:
Győr - Békéscsaba - Szeged - Nyíregyháza - Makó
mosolygós - kedves - türelmes - bátor - könyv
ír - olvas - számol - kutya - úszik
Összeadás - eredmény - kivonás - szorzás - osztás
4.8.11. Vadásszuk a szavakat!
Fejlesztő terület: figyelem, gondolkodási műveletek
Játékmenete: A táblázat betűiből értelmes szavakat kell találniuk a tanulóknak.
e | r | g | a | h | t | p | é | á | d |
d | a | l | m | a | l | c | v | a | f |
c | i | t | r | o | m | á | l | n | a |
r | d | g | h | r | k | ö | r | t | e |
a | f | r | e | d | v | c | u | t | r |
b | a | n | á | n | r | t | z | s | u |
i | j | f | ü | g | e | a | p | ő | r |
d | k | a | l | á | t | a | z | u | a |
m | e | g | g | y | z | e | p | e | r |
a | r | n | í | m | i | o | t | ó | ü |
ű | u | n | m | a | b | l | é | r | v |
i | s | z | e | d | e | r | p | ó | m |
j | ú | b | c | s | a | t | e | ö | m |
k | e | h | á | f | a | f | é | i | c |
Megoldások: alma, citrom, málna, körte, banán, füge, meggy, eper, szeder
Feladat továbbfejlesztése:
A táblázatot el lehet interaktív táblára készíteni: húzza a tanuló egymás mellé a betűket, úgy alkosson értelmes szavakat.
4.8.12. Kívánságkosár
Fejlesztendő terület: gondolkodás, önismeret, kommunikáció, önbizalom
Játékmenete: A tanulók körben ülnek és mindenki leír 3 pozitív tulajdonságot, amivel szeretne rendelkezni és 3 negatív tulajdonságot, ami jellemző rá, de szeretné ezt pozitív irányba változtatni. Az osztály tagjai jó tanácsokat fogalmaznak meg a tekintetben, hogyan tudná segíteni a közösség társuk kívánságainak teljesülését.
4.8.13. Fejtsd meg!
Fejlesztendő terület: gondolkodás
Játék leírása: A gyerekeknek meg kell fejteniük a különböző jelekkel leírt szavakat.
Lehet papíron vagy számítógépen is elkészíteni. Amennyiben papíron adjuk oda a feladatot, akkor a jeleket kódolni kell, számítógép esetén használhatjuk titkosírása például a wingdings betűtípust.
Számítógép esetén a tanulóknak meg kell keresniük a kódot, a megfelelő betűtípust, majd alkalmazni a szavakra.
Kód a wingdings betűtípus:
Feladat számítógépre: A következő jelek milyen szavakat jelentenek? Keresd meg azt a betűtípust, amellyel meg tudod fejteni!
Szavak:
fd
Megfejtés:
alma alma
ajtó ajtó
kutya kutya
egér egér
macska macska
Papír alapú feladatnál: megadjuk a kódot az egész ABC-re, és a tanulónak ez alapján kell megfejtenie a megadott szavakat vagy jeleket.
a | asdfsdfsd |
á | |
b | |
c | |
cs | |
d | |
dz | |
dzs | |
e | |
é | |
f | |
g | |
gy | |
h | |
i | |
í | |
j | |
k | |
l | |
ly | |
m | |
n | |
ny | |
o | |
ó | |
ö | |
ő | |
p | |
q | |
r | |
s | |
sz | |
t | |
ty | |
u | |
ú | |
ü | |
ű | |
v | |
w | |
x | |
y | |
z | |
zs |
4.8.14. Folytasd a sorozatot!
Fejlesztendő terület: logikus, algoritmikus, problémamegoldó gondolkodás
Feladat leírása:
A tanuló folytassa a megadott sorozatot a következő két elemmel. A sorozat lehet ábra, figura, szám. A feladat papírra és interaktív táblára egyaránt elkészíthető.
1 3 5 7 __ __
2 5 7 11 __ __
12. kép (saját szerkesztés)
4.8.15. Mi a megoldás?
Fejlesztendő terület: logikus, algoritmikus, problémamegoldó gondolkodás
Az interneten nagyon sok logikai játék található:
- http://logikai.jatek-online.hu/
- http://www.startlapjatekok.hu/kategoriak/logikai/
- http://logikai-jatekok.b11.hu/
A következő feladatok a http://logikaifeladatok.hu weboldalon megtalálhatóak:
Kösd össze, ha tudod!
Feladat leírása: Rajzold le az alábbi ábrát egy papírra, majd próbáld meg összekötni A-t A-val, B-t B-vel, C-t C-vel három folytonos vonallal úgy, hogy a vonalak ne keresztezzék egymást, és ne menjenek le a papírról!
16. kép
Megoldás:
17. kép
4.8.16. Kannibálok és szerzetesek
Feladat leírása:
Át kell szállítani a folyón épségben a kannibálokat és a szerzeteseket. A csónakban egyszerre csak ketten férnek be. Ha valamelyik parton többségbe kerülnek a kannibálok, akkor megeszik a szerzeteseket.
Az alábbi linken flash játékként kereshető meg a megoldás: http://logikaifeladatok.hu/jatekok/kannibal.html
18. kép
4.8.17. Csigavonal
Feladat leírása: Helyezz át a csigavonalból négy szál gyufát úgy, hogy a másik irányba csavarodjon!
Az alábbi linken is megtalálható a feladat: http://logikaifeladatok.hu/gyufas.html
Melyet interaktív táblán, papíron vagy igazi gyufaszálakkal is lehet játszani.
19. kép
Megoldás:
20. kép
4.8.18. Ellenőrző feladatok
Három, tetszőleges feladatot készíttessen el gyerekekkel, és írja le a tapasztalataidat!
Készítsen kakukktojás kereső feladatot interaktív táblára!