Skip navigation

3.3. Emlékezet fejlesztésével kapcsolatos feladatok/játékok gyűjteménye

3.3.1. Vizuális emlékezet

Memória játékok

Mi változott?

Rontó játék

3.3.2. Auditív emlékezet

Tárgyak, nevek, sorozatok visszamondása

Mondókák, énekek

Szóvonat

Mondatbővítő játék

Szókereső

3.3.3. Komplex emlékezet

Ismert tárgyak, állatképek, fényképek bemutatása után a kapcsolódó hang felismerése

Asszociációs játék: Erről jut eszembe…

3.3.4. Bölcsek játéka

Fejlesztési terület: figyelem, emlékezet, koncentráció

Játékmenete: A gyerekek egy körben ülnek a játék során. A tanító rámutat egy tanulóra és feltesz egy kérdést, de a kérdésre nem ő válaszol, hanem a baloldalon mellette ülő. Kérdéseink vonatkozhatnak az előző órán tanult ismeretekre-ismétlés, felidézés céllal.

Például:

- A 24 osztható maradék nélkül 3-mal?

- Mi a megyeszékhelye Csongrád megyének?

- Hogyan írjuk le helyesen a pályaudvar szót?

3.3.5. Bumm

Fejlesztési terület: figyelem, emlékezet, koncentráció

Játékmenete: A tanulók egymás után mondják a számokat.

Érdemes a nehézségi fokozatokat figyelembe venni:

  • A tanulókat egymás után szólítja a tanító és a hármasával növekvő számsor elemeire, mondja a tanuló a bumm szót
  • a tanító rámutat a tanulóra és annak kell folytatnia a számsort, és hármasával növekvő számsor elemeire, mondja a tanuló a bumm szót
  • Az egész osztály feláll és a 3-as szorzótábla tagjaira kell leguggolniuk. a szorzatokat különböző sorrendbe mondja a tanító.

3.3.6. Szó a szóban

Fejlesztési terület: fonémahallás, akusztikus észlelés, figyelem, emlékezet

Játékmenete: A tanulóknak a szavakban elrejtett állatnevet kell felismerniük. Lehet játszani hallás után: a pedagógus felolvassa a szavakat, vagy lehet papíron, ahol a tanuló bekarikázza a megfejtést.

győzelem, halastó, fürge, apóka,

Feladat továbbfejlesztése:

- Interaktív táblán vagy számítógépen a megtalált állatneveknek a képéhez oda kell húzni a képet vagy összekötni.

- A tanuló egészítse ki a szavak hiányzó részét állatnevekkel, itt lehet képeket segítségül megadni (vagy a szóét vagy az állatét). Életkortól függően lehet könnyebb vagy nehezebb szavakat is adni. (A képek forrása a Windows Office gyűjtemény)

 Kiegészítendő szó  A „szó” egy képen való megjelenítése  Megoldás
 ol _ _  a szó: olló
 az állat neve: ló
_ _ _ ász a szó: juhász
az állat neve: juh
bo _ _ _ _ a szó: boróka
az állat neve: róka
_ _ _ kas a szó: méhkas
az állat neve: méh
g _ _ mozdony a szó: gőzmozdony
az állat neve: őz

3.3.7. Memóriatorna

Fejlesztendő terület: figyelem, emlékezet, koncentrációképesség

Játékmenete: a tanulók a keresztnevük elé mondanak egy zöldség, vagy gyümölcs, vagy város, vagy szín, vagy állatnevet. Minden tanulónak el kell ismételnie az előtte elhangzottak neveit és hozzá kell tenni a sajátját.

Például:

Citrom Cili, Alma Anna, Körte Karola

Citrom Cili, Alma Anna, Körte Karola, Málna Bogi

Továbbfejlesztési lehetőség:

Tantárgyi ismeretekhez kapcsolható a játék.

- Matematika (maradék nélkül osztható 3-mal)

24 Kati, 32 Péter…

24 Kati, 32 Péter, 8 Réka…

- Környezetismeret (megyeszékhelyek)

Békés Gabi, Csongrád Lili…

Békés Gabi, Csongrád Lili, Zala Olivér…

- Nyelvtan (melléknevek)

Kedves Panna, Gyors Laci…

Kedves Panna, Gyors Laci, Szép Virág…

Interaktív táblához kapcsolva:

Ezt a játékot nagyon jól lehet interaktív táblához kapcsolni, a feladatokat azon elkészíteni. Az interneten is számtalan memóriajáték található, az egyszerűtől a bonyolultig, különböző változatos formákban:

- http://eduline.hu/cimke/memóriajáték

- http://egyszervolt.hu/db/search/memória

- http://egyszervolt.hu/jatek/mega-memoria.html

- http://memoria.jatek-online.hu/

- http://europa.eu/europago/games/memory/memory.jsp?language=hu

- http://www.jatekstart.com/jatek_kategoria/jatek/memória-játék

3.3.8. Postásjáték

Fejlesztendő terület: emlékezet, figyelem, lényegkiemelés

Játékmenete: A tanulók közül két játékost kimegy a teremből, a többi tanuló meghallgat egy történetet, melyet egyszer olvas fel tanító. Majd behívják az első játékost és ő felszólítja egy társát, hogy mondja el neki a történetet, majd a második tanuló is bejön és az első tanuló elismétli neki a hallottakat. A történetet a végén újra felolvassa a tanító. A játék nagyon jól alkalmazható egy –egy tananyag szintetizálására is.

Példaszöveg:

Hazánk területén alföldek, dombok, és hegységek is találhatók. A tenger szintje és a 200 méteres magasság között elterülő síkság az alföld.  A 200-500 méter tengerszint feletti magasságú dombokból álló, hullámos felszínű terület a dombság. Az 500 méternél magasabb kiemelkedések a hegyek. Az 1500 méternél magasabb hegységet magashegységnek nevezzük.

3.3.9. Pótold a hiányzó magánhangzókat!

Fejlesztendő terület: emlékezet, figyelem

Játékmenete: A tanulóknak a szövegrészben hiányzó magánhangzókat kell pótolniuk, úgy, hogy egy értelmes szöveget kapjanak megoldásul.  Ez a feladat is nagymértékben segíti a tananyag szintetizálását. Tanulás technikai szempontból érdemes a megkapott szöveget egyszer hangosan, majd kétszer-háromszor némán elolvasni a tanulóknak, majd a tanító fogalmazzon meg kérdéseket a szöveghez kapcsolva.

A feladat szintén elkészíthető interaktív táblára.

A m-zg-st – cs-nt-k-s-z–zm-k –gy-ttm-k-d-s-b-zt-s-tj-.  -  cs-nt-ksz-l-rd-k-sr-g-lm-s-k-s  –gyb-n.–z  –zm-k  –ssz-h-z-d-sr--sm-gny-l-sr-k-p-s-k.  -  l-gz-ss-r-nb-l-l-g-zz-k -l-v-g-t.-  t-d-f-lv-sz-  - l-v-g--x-g-nt-rt-lm-t, l—dj-  -  sz-n – d—x-d-t,-m-ly-tk-l-l-gz-nk.   –z –g-szs-g-st-pl-lk-z-sl-ny-g-, h-gyb-zt-s-ts-k -  t-stn-v-k-d-s-t, f-jl-d-s-t, -sm-g-r-zz-k-g-szs-g-nk-t.

Megoldás:

A mozgást a csontok és az izmok együttműködése biztosítja. A csontok szilárdak és rugalmasak is egyben. Az izmok összehúzódásra és megnyúlásra képesek. A légzés során belélegezzük a levegőt. A tüdő felveszi a levegő oxigéntartalmát, leadja a szén-dioxidot, amelyet kilélegzünk. Az egészséges táplálkozás lényege, hogy biztosítsuk a test növekedését, fejlődését, és megőrizzük egészségünket.

Kérdés javaslatok:

  • Mi biztosítja a mozgást?
  • Mi jellemző a csontokra?

Fogalmazd meg az egészséges táplálkozás lényegét!

3.3.10. Nyomozd ki a megfejtést!

Fejlesztendő terület: figyelem, emlékezet

Játékmenete: A gyerekeknek ki kell egészíteni a hiányzó részeket. Majd meg kell jegyezniük és feltett kérdésekre kell válaszolniuk.

7. kép

Megoldás:

Most nagyon meleg van, erősen süt a nap, ezért a hűvös ház-ban van időm levele-t írnom neked. Tegnap délután 14 óra-kor elmentünk kirándulni és megnéztük a vár-at. Ott láttam egy nagy ágyu-t, és sok érdekes puská-t és kard-t. Ettem finom fagyi-t és ittam egy nagy pohár hideg limonádét. Utána foci-ztunk a barátaimmal. Remélem, hamarosan elutazunk hozzád az új autó-nkkal. Nagyon szeretlek.

Puszi: Ádi

Továbbfejleszthető:

- főnevek kigyűjtése a szövegből, azok csoportba rendezése
- másolás gyakorlása
- a következő képekkel szövegalkotás: (kerékpár, folyó, cseresznye, kosár, fa)

8. kép Lapoda Mese programmal szerkesztve

3.3.11. Adj hozzá egy mozdulatot!

Fejlesztendő terület: figyelem, koncentráció, emlékezet

Játékmenete: Az osztály néhány tanulója félkört alkot (kb. 8-10 gyermek). Az első tanuló mutat egy mozdulatot, a második megismétli a látott mozdulatot és hozzá tesz egy másik mozdulatot. A harmadik megismétli az első kettőt és hozzá tesz egy harmadik mozdulatot és folytatódik a játék. Az osztály többi tagja (aki nincs benne a kint álló csapatban) nagyon kell figyelniük, mert a tanító kérdéseket tesz fel számukra.

Például:

- Hányadik mozdulat volt a sorban a szökkenés?
- Kinek a mozdulata volt a karkörzés és hányadikként mutatta be?

4.3.12 Ellenőrző feladatok

Mely játék fejleszti a vizuális memóriát?

Adj hozzá egy mozdulatot

Szia Nagyi!

Memóriatorna

Készítsen memóriajátékot interaktív táblára, majd próbálja ki a gyerekekkel és írja le a tapasztalatait!