Skip navigation

10.3.1. Mely korcsoportnak tervezünk foglalkozást?

A program összeállításánál szem előtt kell tartani a résztvevő korcsoportba tartozó gyermekek életkori sajátosságait, pedagógiai és pszichológiai jellemzőit, amelyhez – több más lehetőség mellett- az N. Kollár és Szabó (2004) által szerkesztett Pszichológia pedagógusoknak című szakkönyv tanulmányozása nyújt segítséget. Az óvodás korosztály szocializációs jellemzőiről szerzett ismereteit bővítheti Zsubrits Attila Az óvodáskor társadalmi kapcsolatai című tanulmányából is.

A szerző egy másik, a gyermekkori kötődéseket vizsgáló tanulmányában áttekinti a gyermekkori kötődések lényeges motívumait. Az érzelmi viszonyulások szerveződésében a térbeli közelség, a megnyerő fizikai külső, a hasonlóságok, az egyéni képességek és a kompetencia játszhatnak szerepet. Óvodáskorban elsősorban a külső tulajdonságok, a közös játék és az aktuális érdekek a meghatározóak. A nagycsoportosoknál már megjelenik a szeretet, a védelmezés, a segítségadás. Iskoláskorban többek között a rokonszenv, a hasonló érdeklődés, a közös élmények, a szolidaritás, a segítőkészség, a megbecsülés, a barátság, a szeretet és a szerelem szerepel a motívumok között.

A forgatókönyv készítőjének tudnia kell, hogy milyen kommunikációs, szocializációs és tevékenységi szinten állnak a gyermekek, akiket érzékenyíteni szeretnénk, mivel motiválhatók, meddig és milyen eszközökkel lehet a figyelmüket, tevékenységi kedvüket felkelteni és fenntartani, illetve mennyire képesek együttműködni.  Át kell gondolnia, hogy szükséges-e pihenő időszak beiktatása a programba az aktív szakaszok közé.

Kisiskolások számára is meríthet ötleteket a forgatókönyv összeállításához a Kőpatakiné és Nádas által publikált Ismerkedő könyv 2. és 4. fejezetéből.

Ahogy a könyvet ajánló recenzióban is olvasható:

"Forgatókönyvek az osztályfőnöki órákra" részben az osztályfőnöki órákhoz ad un. beszélgető témaköröket és azok feldolgozásához javaslatokat úgy, hogy egyben bemutatja a fogyatékos embereket, sikereiket, a fogyatékos emberek sporttevékenységeit, hiteles ismertetését adja a paralimpiának és a sportolók eredményeinek (Benczúrné, 2007).

Feladat

Zsubrits Attila tanulmányának értelmezése alapján milyen kedvező feltételeket biztosít az érzékenyítéshez a társas kapcsolatok fejlődése, alakulása az óvodáskorban?