A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban I.
Összefoglalás
A fejezetben több szerzőre hivatkozva áttekintettük a fogyatékosság fogalmát. Tisztáztuk, hogy a fogalom több tudományterület megközelítéséből eltérő tartalmú lehet és a terminológia folyamatosan változik. Bemutattunk különböző értelmezési kereteket, megismertettük a hallgatót a fogyatékossági modellekkel. A fogyatékosság egyoldalúan medicinális vagy szociális megítélésének szélsőségeit az integratív bio-pszicho-szociális szemléleten alapuló osztályozási rendszer oldja fel. E meghatározásban az alapvető kritérium a funkcióképesség kérdése.
Önellenőrző kérdések
- Gyógypedagógiai szempontból hogy határozná meg a fogyatékosság fogalmát?
- Milyen fogyatékossági modelleket ismer?
- Melyik modell miként vélekedik a fogyatékosságról és miként viszonyul a fogyatékos emberhez?