Skip navigation

Összefoglalás

A fejezetben több szerzőre hivatkozva áttekintettük a fogyatékosság fogalmát. Tisztáztuk, hogy a fogalom több tudományterület megközelítéséből eltérő tartalmú lehet és a terminológia folyamatosan változik. Bemutattunk különböző értelmezési kereteket, megismertettük a hallgatót a fogyatékossági modellekkel. A fogyatékosság egyoldalúan medicinális vagy szociális megítélésének szélsőségeit az integratív bio-pszicho-szociális szemléleten alapuló osztályozási rendszer oldja fel. E meghatározásban az alapvető kritérium a funkcióképesség kérdése.

Önellenőrző kérdések

  1. Gyógypedagógiai szempontból hogy határozná meg a fogyatékosság fogalmát?
  2. Milyen fogyatékossági modelleket ismer?
  3. Melyik modell miként vélekedik a fogyatékosságról és miként viszonyul a fogyatékos emberhez?