Skip navigation

7.4. A kisgyermekekkel foglalkozó pedagógusok missziója az érzékenyítésben

A kisgyermekek fogyatékos személyek iránti érzékenyítésében kiemelkedően fontos a helyes nyelvi minta a témával kapcsolatos méltányos kifejezések alkalmazásában. A kisgyermekkori nevelésben dolgozó pedagógusok sokat tehetnek a méltányos kifejezések megtanításában. Nagyszerű iránytűt ad ehhez például a De Jure Alapítvány „Közös világ a gyakorlatban” című kiadványa az óvodapedagógusok számára.  A „Közös világ a gyakorlatban” szócikkre kattintva a következő link tartalma jelenjen meg:

http://drahu.org.hu/oldalak/kepek/dejure_ovonoknek_kozos_a_vilagunk.pdf

Az óvodás gyermekek és a többségi iskolákba járó tanulók sokszor egyáltalán nincsenek tisztában a fogyatékosság, a fogyatékos emberek, egyes fogyatékossági csoportok fogalmával. Ezeket a kategóriákat legjobb, ha számukra jól érthető módon, tapasztalati hátteret biztosítva vezetjük be. Életkortól függően, az adott gyermekközösség háttértudását figyelembe véve érdemes ezt megtenni.  A siker elengedhetetlen feltétele a pedagógus hitelessége, őszintesége.

Az érzékenyítő foglalkozások során a gyermekek néha olyan kérdéseket tehetnek fel, amik esetleg a felnőtt számára nehezen válaszolhatók meg, hiszen éppen az a természetesség hiányzik sokszor a felnőtt társadalomból, ami a gyermekekben még benne van. Ami felnőttként bántónak, nem helyénvalónak tűnik, azt a gyermek természetesnek tartja, és előítéletek nélkül, csupán a gyermeki kíváncsiságból fakadóan kérdez. Válaszoljunk nekik ugyanilyen természetességgel és őszintén. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a pedagógus a megfelelő szakmai háttértudással is rendelkezzen, ismeretei legyenek a gyógypedagógia, fejlesztő pedagógia területéről, és válaszai ne tévhiteken, hiedelmeken alapuljanak. Az is előfordulhat, hogy nem tudjuk megválaszolni a gyerekek valamelyik kérdését. Ilyenkor érdemes ezt vállalva közösen utánajárni a válasznak. (forrás: www.mindenkinekbecsengettek.hu)

Leendő gyógypedagógusok és más humán szakterületek szakemberei számára a helyes szóhasználathoz szakszerű útmutatást nyújt az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gondozásában kiadott Fogyatékosságtudományi Fogalomtár, amely 2009-ben jelent meg a Könczei György sorozatszerkesztő nevével fémjelzett Fogyatékosságtudományi Tanulmányok című kiadványsorozat részeként.

Feladat

Készítsen egy rövid (max.500 karakteres) szöveges híradást a helyi médiába egy iskolai érzékenyítő eseményről! Ügyeljen a méltányos kifejezések alkalmazására!