Skip navigation

12. A kurzus zárása. Teszt

Célkitűzés

A tananyag elkészítése során azt a célt tartottuk szem előtt, hogy a gyógypedagógus-hallgatók számára rendszerezett alapismereteket nyújtsunk társadalmi érzékenyítés témakörében, és hogy megszerzett elméleti ismereteik alkalmazásához megfelelő gyakorlati feladatokat biztosítsunk.

Tartalom

A tananyag fejezetei során foglalkoztunk társadalmi érzékenyítés fogalmával, a fogyatékosság elfogadására irányuló szemléletformálás módszereivel, a szimulációs gyakorlatok előnyeivel és hátrányaival, a mesének, mint módszernek a hatásával az óvodai, iskolai szemléletformálásban, a mese kiválasztásának szempontjaival, a népmese és a műmese felhasználhatóságának kérdéseivel. A fogyatékosság fogalmából kiindulva bemutatásra kerültek a fogyatékossággal kapcsolatos helyes, méltányos és kerülendő kifejezések. Elméleti és gyakorlati ismereteket szereztek a hallgatók az érzékenyítő programok szervezéséhez, lebonyolításához. A fogyatékossággal kapcsolatos hazai és külföldi mesék, irodalmak egyedülálló gyűjteményét tártuk a hallgatók elé, közreadtunk hallgatói alkotásokat is.

Válaszolja meg szóban/írásban a következő kérdéseket!

Végezzen önellenőrzést a megfelelő lecke alapján!

Nyitott kérdések:

A társadalmi érzékenyítés

  1. Miért értelmezhetjük tágabban az érzékenyítést, mint egyszerű információátadást?
  2. Hogyan jelenik meg a Fogyatékosságügyi Világjelentésben a társadalmi érzékenyítés kérdése?
  3. Milyen kapcsolatot lát a rehabilitáció új paradigmája és a társadalmi érzékenyítés folyamata között?
  4. Hogyan jelenhet meg a gyógypedagógus tevékenységében a társadalmi érzékenyítés?

A fogyatékosság elfogadására irányuló szemléletformálás módszertani alapjai

  1. Milyen összetevői vannak az attitűdnek? Milyen kapcsolatban állnak egymással?
  2. Mely tényezők mentén változik az elfogadás szempontjából leghatékonyabban az attitűd?
  3. Milyen kedvezőtlen környezeti hatásokat ismer, melyek negatív irányba befolyásolják a fogyatékos gyermekek beilleszkedését?
  4. Sorolja fel az érzékenyítés módszereit!
  5. Miért nem javasolt a szimulációt önálló érzékenyítő módszerként alkalmazni?

A mese pedagógiai vonatkozásai, lehetőségei az érzékenyítésben

  1. Mi a biblioterápia?
  2. Milyen beavatkozási szintjei vannak a fejlesztő biblioterápiának?
  3. Sorolja fel Hybertson kétféle könyvválasztási szempontjait!
  4. Milyen szempontsort ad Blaska a könyvválasztás megkönnyítéséhez?
  5. Milyen fázisokon mennek keresztül a gyerekek a mesehallgatás közben?

A mese módszere az óvodáskorú gyermekek társadalmi érzékenyítésében

  1. Határozza meg a mese fogalmát!
  2. Mutassa be az óvodás korosztály anyanyelvi sajátosságait a meseválasztás szempontjából!
  3. Mi a történethallgatási transz?
  4. Milyen javasolt didaktikai lépései vannak egy fogyatékosságot bemutató mese feldolgozásának egy óvodás csoportban?

Foglalkozás tervezése, összeállítása irodalmi alkotás alapján

  1. Sorolja fel a foglalkozásterv elkészítésének szempontjait!
  2. Melyek a foglalkozásterv készítésének főbb tartalmi elemei?
  3. Milyen tényezők befolyásolják egy érzékenyítő foglalkozás tervezetének összeállítását?

Hogyan készítsünk forgatókönyvet óvodai vagy iskolai érzékenyítő eseményhez?

  1. Milyen legyen egy érzékenyítő esemény címe?
  2. Mit tartalmazzon egy érzékenyítő esemény forgatókönyve?
  3. Melyek a programterv elkészítésének szempontjai?
  4. Mire kell figyelni, ha a rendezvényen fogyatékos személyek is részt vesznek?

Az érzékenyítés egyik kiinduló pontja: a fogyatékosság fogalmának korszerű értelmezése

  1. Gyógypedagógiai szempontból hogy határozná meg a fogyatékosság fogalmát?
  2. Milyen fogyatékossági modelleket ismer?
  3. Melyik modell miként vélekedik a fogyatékosságról és miként viszonyul a fogyatékos emberhez?

Méltányos kifejezések a fogyatékosság témakörében

  1. Miért fontos, hogy a kisgyermekkorban foglalkozzunk a fogyatékossággal kapcsolatos kifejezésekkel?
  2. Milyen jellemző hibák fordulnak elő a köznyelvben a fogyatékos személyekkel és a velük kapcsolatos tevékenységek kommunikációjában?

Érzékenyítő foglalkozás tervezése, összeállítása irodalmi alkotás alapján

  1. Sorolja fel a foglalkozásterv elkészítésének szempontjait!
  2. Melyek a foglalkozásterv készítésének főbb tartalmi elemei?
  3. Milyen tényezők befolyásolják egy érzékenyítő foglalkozás tervezetének összeállítását?

Hogyan készítsünk forgatókönyvet óvodai vagy iskolai érzékenyítő eseményhez?

  1. Milyen legyen egy érzékenyítő esemény címe?
  2. Mit tartalmazzon egy érzékenyítő esemény forgatókönyve?
  3. Melyek a programterv elkészítésének szempontjai?
  4. Mire kell figyelni, ha a rendezvényen fogyatékos személyek is részt vesznek?

1. Feleletválasztós teszt

Melyik a kakukktojás? Melyik nem a biblioterápia alkalmazási területe Bartos Éva rendszerében?

pszichiátriai biblioterápia

intézményen belüli biblioterápia

klinikai biblioterápia

fejlesztő biblioterápia

2. Igaz-hamis állítás

Igaz-e az állítás?

A biblioterápia a fogyatékosság a társadalmi érzékenyítésben hatékonyan alkalmazható módszer.

3. Feleletválasztós teszt

Melyik a kakukktojás?

érzelmek

szemlélet

empátia

cselekedetek

4. Szókitöltős teszt

Egészítse ki a mondatot a megfelelő személynévvel!

__________ két modellje közül az egyik a fogyatékosságról írott tájékoztató kiadványok értékelését szolgálja, míg a másik reális, családi történetek értékelésére szolgál.

5. Feleletválasztós teszt (több válasz is lehetséges)

Milyen jellemző elemei vannak a történethallgatási transznak?

intenzív figyelem

fegyelem

mentális aktivitás

koncentrált éberség

6. Szókitöltős teszt

Egészítse ki a mondatot a megfelelő szóval!

A fogyatékosság szimulálása során megtapasztalt negatív élmények, a fogyatékosság individuális és _______ modelljeit erősítik.

7. Feleletválasztós teszt

Melyik nem a mesehallgatás közbeni történetbe vonódás fázisa?

kirekesztődés

azonosulás

bevonódás

betekintés

8. Igaz-hamis állítás

Igaz-e az állítás?

A fogyatékosság elfogadásának elősegítése érdekében feldolgozásra ajánlott mesék elsősorban a népmesék.

9. Feleletválasztás

Melyik fogyatékossági modellre jellemzője, hogy hangsúlyt kap a társadalom viszonyulása a fogyatékos emberhez, a környezet segítőkészsége, akadálymentessége, a diszkriminációmentesség, az esélyek biztosítása, az érintett személy és környezete kölcsönhatása, együttműködése, a személy felelőssége, motiváltsága helyzetének jobbításában?

medikális modell

morális modell

szociális modell

képzési modell

emberi jogi modell

10. Szókitöltős

A fogyatékosság a ________________ fő fogalma.

11. Feleletválasztás

Melyik kifejezést alkalmazná?

értelmi fogyatékkal élő ember

értelmi fogyatékos

szellemileg fogyatékos ember

szellemileg elmaradott

értelmi fogyatékos ember

12. Igaz-hamis

A vizuális támogatás a látásfogyatékos emberek számára alkalmazott módszer.

13. Feleletválasztás

A NAT melyik műveltségi területéhez illeszkedik leginkább a fogyatékos emberek iránti érzékenyítés?

Magyar nyelv és irodalom

Idegen nyelvek

Matematika

Ember és társadalom

Ember és természet

Földünk – környezetünk

Művészetek

Informatika

Életvitel és gyakorlat

Testnevelés és sport

14. Igaz-hamis

Egy esemény disszeminációja az  esemény eredményeinek terjesztése azért, hogy a ráfordított munka megtérülhessen.

15. Szókitöltős

A tolerancia könyvek a _________ Könyvkiadó gondozásában jelentek meg.

16. Igaz-hamis

A mesére épülő óvodai érzékenyítő foglalkozás elsődleges célja a fogyatékosságból eredő hátrányok és akadályok megtapasztalása.