A társadalmi érzékenyítés módszertana kisgyermekkorban I.
4.2.2. Blaska könyvválasztási szempontjai
Blaska (1996, 2004) a kisgyermekek számára írt fogyatékos-, és beteg szerepben megjelenő karaktereket ábrázoló könyvek kiválasztásához alkotott szempontsort. Milyen legyen a történet?
- Az empátiát segítse felkelteni, nem a negatív érzelmeket.
- Az elfogadást ábrázolja, ne tegye nevetségessé a fogyatékos személyt.
- A sikerességet hangsúlyozza, és ne a kudarcot.
- Segítse elő a fogyatékos vagy beteg személyekről alkotott pozitív kép kialakulását.
- Segítse hozzá a gyermekeket, hogy egyre pontosabb ismereteket szerezzenek a fogyatékosság, a betegség megértéséről.
- Mutasson tiszteletet a fogyatékos, a beteg személyek irányában.
- Az „egy közülünk”, és nem az „egy közülük” attitűdöt erősítse.
- Olyan nyelvi szerkezetet használjon, amely először a személyt jelöli, majd a fogyatékosságot. Pl. „Jody, aki vak”, és nem „A vak Jody” típusú nyelvi szerkezeteket használja.
- A fogyatékosságot, betegséget reális állapotként, és ne emberfeletti, vagy emberhez nem méltó jelenségként mutassa be.
- A karaktereket realisztikusan illusztrálja.
Feladat
Hasonlítsa össze Hybertson és Blaska a fogyatékosságról szóló mesék, történetek kiválasztásához készített könyvválasztási kritériumait! Keressen hasonlóságokat, különbségeket!