Skip navigation

4.2.2. Blaska könyvválasztási szempontjai

Blaska (1996, 2004) a kisgyermekek számára írt fogyatékos-, és beteg szerepben megjelenő karaktereket ábrázoló könyvek kiválasztásához alkotott szempontsort. Milyen legyen a történet?

  1. Az empátiát segítse felkelteni, nem a negatív érzelmeket.
  2. Az elfogadást ábrázolja, ne tegye nevetségessé a fogyatékos személyt.
  3. A sikerességet hangsúlyozza, és ne a kudarcot.
  4. Segítse elő a fogyatékos vagy beteg személyekről alkotott pozitív kép kialakulását.
  5. Segítse hozzá a gyermekeket, hogy egyre pontosabb ismereteket szerezzenek a fogyatékosság, a betegség megértéséről.
  6. Mutasson tiszteletet a fogyatékos, a beteg személyek irányában.
  7. Az „egy közülünk”, és nem az „egy közülük” attitűdöt erősítse.
  8. Olyan nyelvi szerkezetet használjon, amely először a személyt jelöli, majd a fogyatékosságot. Pl. „Jody, aki vak”, és nem „A vak Jody” típusú nyelvi szerkezeteket használja.
  9. A fogyatékosságot, betegséget reális állapotként, és ne emberfeletti, vagy emberhez nem méltó jelenségként mutassa be.
  10.  A karaktereket realisztikusan illusztrálja.

Feladat

Hasonlítsa össze Hybertson és Blaska a fogyatékosságról szóló mesék, történetek kiválasztásához készített könyvválasztási kritériumait! Keressen hasonlóságokat, különbségeket!