Skip navigation

10.3.8. Milyen tárgyi eszközök szükségesek?

A saját élményű tapasztalatszerzéshez az érzékenyítő játékok, szimulációs gyakorlatok eszközigényesek. Az eszközöket a forgatókönyvhöz kapcsolódó részletes foglalkozástervben valamennyi programpontnál pontosan meg kell jelölni, felsorolni. Az eszközök egy része elkészíthető, másik részét érdemes kölcsönözni, például a 3.6 pontban felsorolt civil szervezetektől.

Hangsúlyos szempont, hogy elegendő alapanyag és eszköz álljon rendelkezésre annak érdekében, hogy minden gyermeknek legyen lehetősége kipróbálni az eszközöket és a tevékenységeket, valamint kínáljunk választási lehetőséget is az egyes tevékenységek és eszközök között.

Integrált programok esetén külön gondoskodni kell a fogyatékos résztvevők speciális eszköz szükségleteiről. Például a feladatok, tájékozódási pontok, idő - és tér strukturálás az autista egyének számára a vizuális támogatás eszközeivel:

Forrás: http://www.autistabolt.hu/shop.php?route=product/category&path=35_41


Forrás: http://www.autistabolt.hu/shop.php?route=product/product&path=35_41&product_id=68

Értelmileg akadályozott személyek számára a könnyen érthető kommunikáció módszerével.

Forrás: http://mediatanacs.blog.hu/2011/07/12/gyermekbarat_piktogram_on_donthet

Érzékszervi fogyatékos vendégek esetén gondoskodni kell a fogyatékossági csoport tájékozódását és kommunikációját támogató eszközökről.

Gyakran előfordul, hogy az érzékenyítő programon terápiás és/vagy segítő kutyák is jelen vannak, vagy a látásfogyatékos résztvevők vakvezető kutyával érkeznek a rendezvényre.

Ilyenkor a kutyák ellátásáról is gondoskodni kell. Az ebek mozgásához és pihenéséhez elegendő tér, itató és etető edények, árnyas pihenő helyek, stb. szükségesek.

Feladat

Válasszon egyet az egyes fogyatékossági csoporthoz kötőtő feladatok közül és dolgozza ki a szükséges feltételeket!

  1. csoport: Milyen a megfelelő akadálymentes környezet, ha a programon értelmi fogyatékos személyek is részt vesznek?
  2. csoport: Milyen a megfelelő akadálymentes környezet, ha a programon látásfogyatékos személyek is részt vesznek?
  3. csoport: Milyen a megfelelő akadálymentes környezet, ha a programon hallásfogyatékos személyek is részt vesznek?
  4. csoport: Milyen a megfelelő akadálymentes környezet, ha a programon autista személyek is részt vesznek?
  5. csoport: Milyen a megfelelő akadálymentes környezet, ha a programon mozgásszervi fogyatékos személyek is részt vesznek?