4.1. A biblioterápia fogalma, célja, alkalmazásának területei
A könyvek ablakot nyitnak a gyermekek számára, melyen keresztül kívülről láthatják mások tapasztalatait és át tudják élni azokat. A könyvek tükrök, melyek lehetővé teszik, hogy az olvasók gondolkozva nézzék magukat. (Prater és Dyches, 2000)
Amikor célzottan válogatunk olvasmányokat, hogy felhasználjuk azokat a segítő, fejlesztő munkában és pszichológiai problémák kezelésében, illetve megelőzésében, a biblioterápia (irodalomterápia) módszerét alkalmazzuk. Az irodalomterápia általános személyiségfejlesztésre irányuló, a művészetterápiák közé tartozó interdiszciplináris terápiás módszer. Célja igen változatos lehet. E célok a mentális problémák gyógyítása, a személyiségfejlesztés, az önismeret, szociális képességek fejlesztése, a közösségépítés témakörein belül mozognak.
Bartos Éva (1984) a biblioterápiának három fontos alkalmazási területét említi:
- Intézményen belüli biblioterápia, amely során a betegek ismeretterjesztő irodalmat olvasnak, és feldolgozásukban orvosi segítséget kapnak.
- Klinikai biblioterápia, melynek keretében a betegek szépirodalmi műveket olvasnak egy csoport emocionális vagy viselkedési problémával küszködő páciens körében.
- Fejlesztő biblioterápia.
A fejlesztő biblioterápia leginkább az önismeret fejlesztésére szolgál, ezen kívül a normális fejlődést, az önmegvalósítást segíti. A fejlesztő biblioterápia beavatkozási szintjei:
- Intellektuális szint: Gondolkodásra ösztönzi az egyént, hogy saját helyzetét reálisan lássa, és problémájára alternatív megoldásokat találjon. Ennek köszönhetően kiszélesedhet a foglalkozáson részt vevők érdeklődési köre.
- Szociális szint: A tudatosságot és a szociális érzékenységet növeli az által, hogy az egyén más helyzetébe tudja képzelni magát.
- Viselkedés szintje: Elősegíti, hogy az egyén legalább képzeletben kísérletezzen különböző viselkedésmódokkal és úgy nyerjen tapasztalatokat, hogy közben nem sérül meg.
- Emocionális szint: Lényege, hogy a valódi élmény kockázatától mentesül a résztvevő. (Bartos, 1989)