Skip navigation

8.3.3. A foglalkozás időkerete és menete

Tervezett időkeret 60 perc.

tartalom, tevékenységek

eszközök

módszerek és munkaformák

Szervusztok gyerekek!

Én vagyok Panni, én pedig Peti

Jajj, de nehéz ez a ládika, alig tudtuk becipelni.

Pedig ez egy varázsládika…

sok titkot, meglepetést rejt.

Panni és Peti bábok  

szőnyeg

 

varázsládika, benne a foglalkozás eszközei  

frontális munkaforma

 

 

motiválás játékos kerettörténettel, bábokkal

Peti és Panni bemutatkoznak, tulajdonságaik, amiben jók, és amiben kicsit gyengébbek

Peti erős, bátor, …

Panni szépen énekel és táncol, de kicsit félénk és nehezen tud cipekedni.

Panni és Peti báb

 

beszélgetés bábozással:

tulajdonságok (külső és belső jellemzők, erősségek és gyengeségek)

 

Egy-két gyermek is bemutatkozik: Van-e közöttetek, aki olyan erős gyermek, mint Peti?

Van-e olyan gyerek, aki szépen énekel, táncol, mint Panni?

Panni és Peti báb

 

irányított beszélgetés

a gyermekek tulajdonságai

(külső és belső jellemzők, erősségek és gyengeségek)

azonosságok és különbségek megfigyelése

 KÉP

Nyissuk ki a ládikát…

Petinek nem sikerül, majd  Panni táncol és ezzel ki tudja nyitni.

 

Panni és Peti báb, varázsládika

motiválás játékosan

Nicsak, mit rejt ez a kis album?

Fényképek… Hm, vajon ki lehet az első képen?

Peti: Figyeljetek jól, elmondom a képen látható gyermek tulajdonságait, ráismertek-e?

kis fotóalbum  

 

 

három-négy gyermek fényképe

találós kérdés

 

 

csoporttársak felismerése egy-két külső jellemző és belső tulajdonság alapján

KÉP

Lapozzunk csak az albumban! Egy újabb fénykép…

Őt még nem ismeritek, Ő a mi barátunk:

Márti 

Képzeljétek, Ő egy nagyon jószívű és okos kislány. Segítőkész és igazán barátságos. Jókat szoktunk együtt játszani.

Márti nem tud járni, futni, ugrálni. Ő egy mozgássérült kislány, ezért kerekes széke van, amivel nagyon ügyesen és gyorsan közlekedik.

Márti képe (a meséből)

min.A/4-es méretben

ráhangolás a mesére a főszereplő bemutatásával

KÉP

Elhoztuk a varázsládikánkban az Ő történetét.

Róla mesélünk most Nektek.

mese illusztráció címlapja (a meséből, min.A/4-es méretben)

 

 

 

vetítővászon, laptop, projektor

mesehallgatás:

szabad mesemondás szemléltetéssel

 

„Bánjunk igazságosan a barátainkkal!”

Eredeti cím: No fair to tiger

az illusztrációk kivetítésével

http://www.amazon.com/No-Fair-Tigers-Anti-Bias-Spanish/dp/1884834620

  1. Tetszett-e Nektek ez a történet? Miért?
  2. Veletek előfordul-e már, hogy megjavítottatok egy régi játékot?
  3. Ti jártatok-e már állateledel boltban?
  4. Felismertetek-e olyan tulajdonságokat Mártiban, ami rátok is jellemző?
  5. Mi volt Márti problémája?
  6. Hogyan segítettek neki a családtagok?
  7. Hogyan segített a boltos bácsi?
  8. Ti is szívesen barátkoznátok Mártival? Miért?

Peti és Panni bábok

irányított beszélgetés,

a mese feldolgozása:

érzelmek, attitűdök,

azonosságok felismerése

Most játszani fogunk Veletek!

Elhoztuk nektek Márti kerekesszékét és a varázsládikában található még egy kis dobozka. Nézzük, mit rejt a dobozka?

Két csoportot fogunk alakítani a kis kártyák segítségével!

 

 

 

 

 

 

 

 

1.)    Aki Petivel játszik, kipróbálhatja, hogy milyen lehet, ha valaki nem tudja használni az egyik kezét.

 

Túró Rudi kibontása egy kézzel 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.)    Aki Pannival játszik, kipróbálhatja, hogyan terít Márti kerekesszékével egy barátja segítségével.

 

Terítés kerekesszékkel

 

Panni és Peti bábok

képek a csoportalakításhoz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

túró rudik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kerekesszék   

 

asztal, tányérok (nem törékeny!)

csoportos munkaforma

 

cselekedtetés: érzékenyítő szimulációs játékok két kisebb csoportban

(10-12  gyermek/csoport)

csoportalakítás a meséből kiemelt képekkel: egy csoportba kerülnek az azonos képet húzó gyermekek



szimuláció, „mintha” helyzet 

 

 

 

egyéni és páros munkaforma

cselekedtetés: szimuláció és együttműködés

 

Helyezkedjetek el újra a szőnyegen!

Mondjátok el, milyen volt egy kézzel kibontani a túró rudit?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ilyen volt a kerekesszékkel közlekedni és teríteni?

szőnyeg

frontális munkaforma

irányított beszélgetés: reflektálás a saját élményű tevékenységekre, az élmények megbeszélése, feldolgozása

 


Kedves Gyerekek!

A varázsládika még két meglepetést tartogat számotokra.

Kíváncsiak vagyunk arra, hogy tetszett-e nektek ez a foglalkozás.

Jelöljétek ezen a képes lapon bekarikázással!

 

 

 

 

 

 

 

 

Búcsúzóul mindenki választhat egy játékos feladatot, amit hazavihettek és otthon is tudtok vele játszani:

kiszínezni vagy kirakózni.

 

 

 

Bezárjuk a varázsládikánkat és elköszönünk Tőletek,

gyere Peti, segíts a varázsládát cipelni…

 

 

 „kérdőív” könnyen érthető, rajzos  kivitelezésben

óvodai foglalkoztató asztalok és székek

színes ceruzák

 

 

 

 

 

 

 

 

 


kerekesszékes sünis színezőlap

puzzle egy meseillusztrációból

(több db, ahány gyermek van a csoportban, hogy lehessen választani)

varázsládika,

Panni és Peti bábok

frontális munkaforma

beszélgetés, motiválás, szemléltetés

egyéni munkaforma

önálló véleményalkotás rajzos jelöléssel – a résztvevő gyermekek reflexiói

 ellenőrzés, értékelés és jutalmazás



frontális
munkaforma

a kerettörténet lezárása, elbúcsúzás a báboktól, a bábok elköszönnek a gyermekektől

A foglalkozástervben szereplő képek saját felvételek

Feladat

  1. Válasszon egy mesét a 11. fejezetben található jegyzékből óvodás gyermekek részére. Készítsen foglalkozástervet a minta alapján!
  2. Válasszon ki egy mesét a 11. fejezetben található jegyzékből kisiskolás gyermekek részére. Készítsen számukra foglalkozástervet a minta alapján!