8.3.3. A foglalkozás időkerete és menete
Tervezett időkeret 60 perc.
tartalom, tevékenységek |
eszközök |
módszerek és munkaformák |
Szervusztok gyerekek! Én vagyok Panni, én pedig Peti Jajj, de nehéz ez a ládika, alig tudtuk becipelni. Pedig ez egy varázsládika… sok titkot, meglepetést rejt. |
Panni és Peti bábok szőnyeg
varázsládika, benne a foglalkozás eszközei |
frontális munkaforma
motiválás játékos kerettörténettel, bábokkal |
Peti és Panni bemutatkoznak, tulajdonságaik, amiben jók, és amiben kicsit gyengébbek Peti erős, bátor, … Panni szépen énekel és táncol, de kicsit félénk és nehezen tud cipekedni. |
Panni és Peti báb
|
beszélgetés bábozással: tulajdonságok (külső és belső jellemzők, erősségek és gyengeségek)
|
Egy-két gyermek is bemutatkozik: Van-e közöttetek, aki olyan erős gyermek, mint Peti? Van-e olyan gyerek, aki szépen énekel, táncol, mint Panni? |
Panni és Peti báb
|
irányított beszélgetés a gyermekek tulajdonságai (külső és belső jellemzők, erősségek és gyengeségek) azonosságok és különbségek megfigyelése KÉP |
Nyissuk ki a ládikát… Petinek nem sikerül, majd Panni táncol és ezzel ki tudja nyitni. |
Panni és Peti báb, varázsládika |
motiválás játékosan |
Nicsak, mit rejt ez a kis album? Fényképek… Hm, vajon ki lehet az első képen? Peti: Figyeljetek jól, elmondom a képen látható gyermek tulajdonságait, ráismertek-e? |
kis fotóalbum
három-négy gyermek fényképe |
találós kérdés
csoporttársak felismerése egy-két külső jellemző és belső tulajdonság alapján KÉP |
Lapozzunk csak az albumban! Egy újabb fénykép… Őt még nem ismeritek, Ő a mi barátunk: Márti Képzeljétek, Ő egy nagyon jószívű és okos kislány. Segítőkész és igazán barátságos. Jókat szoktunk együtt játszani. Márti nem tud járni, futni, ugrálni. Ő egy mozgássérült kislány, ezért kerekes széke van, amivel nagyon ügyesen és gyorsan közlekedik. |
Márti képe (a meséből) min.A/4-es méretben |
ráhangolás a mesére a főszereplő bemutatásával KÉP |
Elhoztuk a varázsládikánkban az Ő történetét. Róla mesélünk most Nektek. |
mese illusztráció címlapja (a meséből, min.A/4-es méretben)
vetítővászon, laptop, projektor |
mesehallgatás: szabad mesemondás szemléltetéssel
„Bánjunk igazságosan a barátainkkal!” Eredeti cím: No fair to tiger az illusztrációk kivetítésével http://www.amazon.com/No-Fair-Tigers-Anti-Bias-Spanish/dp/1884834620 |
|
Peti és Panni bábok |
irányított beszélgetés, a mese feldolgozása: érzelmek, attitűdök, azonosságok felismerése |
Most játszani fogunk Veletek! Elhoztuk nektek Márti kerekesszékét és a varázsládikában található még egy kis dobozka. Nézzük, mit rejt a dobozka? Két csoportot fogunk alakítani a kis kártyák segítségével!
1.) Aki Petivel játszik, kipróbálhatja, hogy milyen lehet, ha valaki nem tudja használni az egyik kezét.
Túró Rudi kibontása egy kézzel
2.) Aki Pannival játszik, kipróbálhatja, hogyan terít Márti kerekesszékével egy barátja segítségével.
Terítés kerekesszékkel
|
Panni és Peti bábok képek a csoportalakításhoz
túró rudik
kerekesszék
asztal, tányérok (nem törékeny!) |
csoportos munkaforma
cselekedtetés: érzékenyítő szimulációs játékok két kisebb csoportban (10-12 gyermek/csoport) csoportalakítás a meséből kiemelt képekkel: egy csoportba kerülnek az azonos képet húzó gyermekek szimuláció, „mintha” helyzet
egyéni és páros munkaforma cselekedtetés: szimuláció és együttműködés
|
Helyezkedjetek el újra a szőnyegen! Mondjátok el, milyen volt egy kézzel kibontani a túró rudit?
ilyen volt a kerekesszékkel közlekedni és teríteni? |
szőnyeg |
frontális munkaforma irányított beszélgetés: reflektálás a saját élményű tevékenységekre, az élmények megbeszélése, feldolgozása
|
Kedves Gyerekek! A varázsládika még két meglepetést tartogat számotokra. Kíváncsiak vagyunk arra, hogy tetszett-e nektek ez a foglalkozás. Jelöljétek ezen a képes lapon bekarikázással!
Búcsúzóul mindenki választhat egy játékos feladatot, amit hazavihettek és otthon is tudtok vele játszani: kiszínezni vagy kirakózni.
Bezárjuk a varázsládikánkat és elköszönünk Tőletek, gyere Peti, segíts a varázsládát cipelni… |
„kérdőív” könnyen érthető, rajzos kivitelezésben óvodai foglalkoztató asztalok és székek színes ceruzák
puzzle egy meseillusztrációból (több db, ahány gyermek van a csoportban, hogy lehessen választani) varázsládika, Panni és Peti bábok |
frontális munkaforma beszélgetés, motiválás, szemléltetés egyéni munkaforma önálló véleményalkotás rajzos jelöléssel – a résztvevő gyermekek reflexiói ellenőrzés, értékelés és jutalmazás
a kerettörténet lezárása, elbúcsúzás a báboktól, a bábok elköszönnek a gyermekektől |
A foglalkozástervben szereplő képek saját felvételek
Feladat
- Válasszon egy mesét a 11. fejezetben található jegyzékből óvodás gyermekek részére. Készítsen foglalkozástervet a minta alapján!
- Válasszon ki egy mesét a 11. fejezetben található jegyzékből kisiskolás gyermekek részére. Készítsen számukra foglalkozástervet a minta alapján!