Skip navigation

10.3.3. Milyen rendszerességgel és milyen időtartamban?

Az érzékenyítő foglalkozások szervezése rendszeresség szempontjából lehet egyszeri, ismétlődő, vagy kampányszerű.

Egyszeri, amikor egy foglalkozás keretében történik a szemléletformáló foglalkozás. Szervezhető érzékenyítő programsorozat is, amely egy nevelési vagy tanéven belül többször ismétlődik más-más tevékenységekkel, vagy más-más fogyatékossági csoportokra fókuszálva. 

Kitűnő lehetőség egy ún. tematikus nap egy jeles naphoz kapcsolódva.  Mintaként szolgál erre például a  Világnyitók – Jobb velünk a világ elnevezésű esemény a Fogyatékos Személyek Világnapja alkalmából december 03-án. Egy ilyen napot mutat be röviden    a Világnyitók – Jobb velünk a világ programjának filmösszefoglalója.

Szervezhetünk óvodai, iskolai érzékenyítő rendezvényt egy kampányhoz illesztve is, például a Ragyogjon Kéken Kampány az Autizmus Világnapján, április 2-án.

Igazán hatékony lehet az érzékenyítés, ha projekttémaként választja a nevelőtestület egy gyermekintézményben, és akár egy egész heti vagy havi programsorozat épül a téma köré, beépítve a gyermekek és szülők konstruktív ötleteit, interaktív, kooperatív tevékenységi formákat. Ilyenkor a projekt produktumaként megszervezhető egy közös program a tipikus fejlődésű és a fogyatékos gyermekek együttes részvételével.

Egy konkrét foglalkozás időtartamát a résztvevők sajátosságaihoz és a tervezett tevékenységekhez kell illeszteni szem előtt tartva, hogy legyen elegendő idő az interaktív, élményalapú tevékenységekhez valamennyi résztvevő számára.

Az eredményes szemléletformáláshoz fontos, hogy az lehetőleg ne egyszeri alkalom legyen, hanem az óvodai, iskolai tevékenységek plusz dimenziójaként jelenjen meg. Beépüljön mindazokba a tevékenységekbe, témakörökbe, melyekkel amúgy is foglalkoznak a gyermekek.