Skip navigation

11.5. Szoftverek

A Beszédmester olvasásfejlesztő programrésze alkalmas a diszlexiás gyermekek komplex képességfejlesztésére. Alkalmazható a figyelem- és memóriafejlesztésre, a vizuális differenciáló képesség fejlesztésre, s kiemelten a fonológiai tudatosság fejlesztésre a hallási diszkriminációs készség és a hallási figyelem területén. A program a 8-10 évesek olvasásfejlesztési terápiájában is eredményesen alkalmazható, a betűk újratanításakor, illetve a tévesztett betűk, betűpárok gyakoroltatásakor. (Kocsor, Bácsi és Mihalovics, 2006)

A Dyslex 2005 az olvasási készséget és a helyesírást fejlesztő programcsalád. A diszlexia reedukációs foglalkozások keretén belül kiválóan alkalmazható program. Javítja az olvasási és helyesírási hibákat, fejleszti az értő olvasást, és fokozza az olvasási sebességet, a reakció időt. Betűsorozatok, szavak és mondatok szintjén dolgozhatnak (akár önállóan is) a tanulók. (lásd: 5. sz. kép) A program erőssége az eredményjelző panel, amely tájékoztat a megoldott feladatok mennyiségéről, teljesítményéről, és a feladatmegoldásra fordított időről is. (lásd: 6. sz. kép) .A program demó verziója a forgalmazó honlapjáról letölthető, s magvásárlás után aktiválható.

5. sz. kép: Hiányos szavak

6. sz. kép: Érékelő ablak

A logopédiai prevenciós és reedukációs terápiák során kiválóan alkalmazható ingyenes szoftvereket tartalmaz a Gyógypedagógiai Info-Technológiai Eszközök (GyITE) honlap, mely az ELTE BGGyK Kutatásmódszertani Csoport irányításával készült. A honlapon található szoftverek közül Lőrik József és Szabóné Vékony Andrea logopédusok együttműködésével készült a GyITE Igen-Nem olvasásértés fejlesztő program. A program felülete egyszerűen kezelhető, többféle beállítási lehetőséget tartalmaz (pl: betűméret, feladatok száma). A felhasználó lexikai döntések sorozatát hozza meg a feladatmegoldás során, amíg eldönti egy látott / olvasott szóról, mondatról, hogy az a megadott kategóriába (pl: értelmes szó, értelmes mondat, zöldség) tartozik vagy sem. (lásd: 7. sz. kép) A program erőssége a feladatsor elvégzése utáni azonnali visszacsatolás, melyben a feladatmegoldó láthatja a helyes és / vagy hibás döntéseit, valamint a feladatban eltöltött idejét.(lásd: (8.sz. kép)

7. sz. kép: Értelmes szó

8. sz. kép: Értékelő ablak

Számos oktatószoftver készült az olvasási, helyesírási, számolási készség fejlesztésnek támogatásra. A Manó oktatóprogramok a diszlexia és diszkalkulia prevenciós és reedukációs foglalkozások keretén belül is alkalmazható programcsalád. Az óvodásoknak készült szoftverek (pl: Mini Manó Tavasz) feladatai kiemelten a vizuális percepció területeinek fejlesztésére alkalmasak. Az olvasás programok (pl: ManóOlvasás1) a hangozató-, elemző-, összetevő-, szótagoló olvasástanítási módszer alapelvei alapján készültek, betartva a homogén gátlás elvét, valamint a fokozatosság elvét (betűk, szótagok, szavak, mondatok, történetek), ezért a kezdő olvasók és az olvasási nehézséggel / zavarral küzdő gyermekek fejlesztésében is kiválóan alkalmazhatóak.  A ManóMatek (1-4) feladatai az egyes osztályfokoknak megfelelő számkörbe kalauzolja a gyerekeket.

A Mókus CD Iskola leginkább a mechanikus gyakorlás fázisában alkalmazható a diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia terápia során. A helyesírási-, és a nyelvtani ismereteket gyakorolt cd-k az alsó tagozatos, felső tagozatos gyerekeknek készültek, de akár a középiskolás diszlexia, diszgráfia reedukációs foglalkozások keretében is remekül lehet azokat alkalmazni. A matematikai ismereteket gyakorló programok tartalma, szintén osztályfokra van tagolva (1-8. osztály) témaköröknek megfelelően. A programcsalád tartalma alapján az általános-, és középiskolás diszkalkuliás tanulók fejlesztése során is alkalmazható eszköztár.

A Varázsbetű Programcsalád szintén remekül alkalmazható a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás tanulók (fiatal felnőttek) készség- és képességfejlesztésében. (lásd: 9. sz. kép) A programcsalád feladatai fejlesztik a vizuális és auditív percepciót, pozitív hatással vannak a szókincsre, az olvasási- és számolási képességre. A program előnye, hogy az igényeknek megfelelően lehet a feladatok nehézségét változtatni.


9. sz. kép: Varázsbetű programcsalád