Skip navigation

5.2. Pedagógusok IKT kompetenciája

Az Egyesült Államokban a National Educational Technology Standards for Teachers (Nemzeti Oktatástechnológiai Standardok Tanároknak) sztenderdeket állapított meg az IKT területén a tanárképző és továbbképzők minősítési rendszeréhez. A 2000-ben megállapított sztenderdek főleg eszköz jellegű elvárásokat fogalmaztak meg (pl: Technológiai eljárások és fogalmak ismerete;  A technológiával támogatott tanulási környezet és a tanítási folyamat megtervezése, megvalósítása; Szakszerű technológiával támogatott, eredményes pedagógiai gyakorlat) (ISTE 2000). A 2008-ban átdolgozott elvárásokban már megjelenik, hogy a pedagógus mint modell, mutasson jó példát saját tevékenységében is a digitális kor munkájára és tanulására (ISTE 2011).  A két koncepció közötti különbség az internet fejlődésével hozható összefüggésben, azonban a web 2.0-ás alkalmazások elvárásai még nem fogalmazódtak meg (Ollé, 2012)

A nemzetközi tanárképzéssel foglalkozó kompetencia modellek közül Midoro (2005) öt területet határoz meg:

  1. a pedagógus személyes IKT kompetenciája mint felhasználó
  2. számítógéppel segített tanórák tervezése, kivitelezése
  3. oktatási adminisztrációban alkalmazott IKT eszközök
  4. a pedagógus IKT-val kapcsolatos önképzésekre, továbbképzésekre irányuló elvárásai

az informatikai kultúra társadalmi, etikai, jogi, egészségügyi vonatkozásai (Kárpáti és Hunya, 2009)