12.2. Interaktív táblák az oktatásban
Az interaktív táblák oktatásban való elterjedésében Angliát tekinthetjük úttörőnek. Már 2007-ben az általános iskolák 100%-ban és a középiskolák 98%-ban volt interaktív tábla, egy-egy intézmény átlagosan több mint 20 táblával rendelkezett. (BECTA, 2008) A hazai általános és középiskolák 2011-ben közel 18 ezer aktív táblával rendelkeztek. (KIR-STAT, 2011)
Kétyi (2009) angolszász eredetű interaktív táblával foglalkozó tanulmányt tekintett át. Meta analízise során megállapította, hogy ez az eszköz nem minden esetben újította meg a tanítás módszertanát, s általánosságban nem bizonyítható a tanulói teljesítményekre gyakorolt pozitív hatása sem. A kutatási eredmények alapján számos pedagógiai előnyt is kiemel a szerző:
- Változatos digitális források felhasználásának lehetősége.
- Komplexebb szemléltetés, a tananyag könnyebb értelmezése.
- Az órák tempója gyorsabb.
- Jobban lekötik a tanulók figyelmét.
- Motiválja a diákokat.
- Az interakciók elősegítése.
Az interaktív táblák pedagógiai folyamatokban való alkalmazásának hátrányként leggyakrabban az eszközhasználatot említhetjük. A megfelelő interaktív tábla használat és alkalmazás hosszú tanulási folyamatot igényel, amihez megfelelő szintű IKT készségekkel, képességekkel kell, hogy rendelkezzen a pedagógus (pl: biztos számítógép használat, internetes keresés, képszerkesztések, prezentációkészítés).
A tanulásban akadályozott tanulók esetében is számos intézményben alkalmazzák az interaktív táblát, s a táblához tartozó szoftverrel készített tananyagokat, feladatokat. Amennyiben az interaktív táblát teljes funkciójába szeretnénk használni, szükséges hogy tájékozódjunk a rendelkezésünkre álló eszköz tulajdonságáról, típusáról:
- hordozhatóság – fix, vagy mobil tábla;
- tábla felület – kemény, vagy puha tábla;
- érintés módja – egy-, két-, vagy több érintéses tábla;
- irányítás módja – ujjal, tollal, mindkettővel, vagy egyéb eszközzel való irányítás;
- vetítés iránya – előröl, vagy hátulról vetített tábla.
Mindezek után a tábla gyártóját is meg kell ismerünk, mivel mindegyik gyártó cég, más táblaszoftvert fejlesztett ki a saját táblájához, s az adott táblához a saját táblaszoftverjét célszerű alkalmazni (pl: az Interwrite táblákhoz tartozó szoftver a WorkSpace, a Smart táblákhoz a Notebook táblaszoftver tartozik, a Promethean táblákhoz az ActivInspire táblaszoftvert lehet használni). A táblaszoftverekben található funkciók hasonlóak, így aki megtanulta az egyik használatát, könnyen eligazodik a másik típusú tábla szoftverben is. Az alapfunkciók a következők:
- Lapok, oldalak kezelése;
- Toll, filc, radír, vonalak, alakzatok, virtuális billentyűzet alkalmazása;
- Különböző elemek (szöveg, rajz, kép, animáció) felvétele, módosítása, mozgatása, klónozása;
- Multimédiás anyagok, hangok, animációk, videók kezelése;
- Redőny, reflektor;
- Képernyőmentés, megosztás;
- Gyűjtemények, kiegészítők.
A következőkben egy 4. osztályos magyar irodalom óra keretén belül megtekinthetjük, hogy a tanulásban akadályozott tanulók tanórai tevékenységben is kiválóan alkalmazható az interaktív tábla nyújtotta lehetőségek. (óratervezetet lásd: 14. fejezet)
A leggyakrabban használt funkciók a „toll” és a „fogd és vidd”. A toll funkció segítségével úgy írhatunk e tábla felületére, mintha egy hagyományos táblán dolgoznánk. A fogd és vidd (drag and drop) funkció segítségével a táblán lévő objektumok válnak húzhatóvá, így egyik helyről a másikra lehet vinni / húzni azokat. (lásd: 1. sz. film)
1. sz. film: A toll és a fogd is vidd funkció bemutatása
Mivel az órákon több funkciót is szeretnénk egymás után használni, ezért a különböző funkciók között váltanunk kell. Ezt a műveletet az Eszköztár megfelelő ikonjára való kattintással tudjuk megtenni, egy kattintás (vagy érintés) után az egyik funkcióból azonnali váltás történik egy másikba (pl: a toll funkcióból átváltani a húzd és vidd funkcióba).(lásd: 2. sz. film)
2. sz. film: Két funkció közötti váltás
A feladatok megoldásának differenciálásakor, vagy ellenőrzésekor a rétegek egymásra vetítésével és / vagy az áttetszőség funkció alkalmazásával interaktívabbá tehetjük a tananyag részleteket. (lásd:3. sz. film)
3. sz. film: Rétegek alkalmazása
A feladatok ellenőrzését a szövegérték módosítása alkalmazás segítségével (lásd: 4. sz. film), vagy az irányított beszúrás megjelenítés kattintásra funkció (lásd: 5. sz. film) segítségével is megoldható.
4. sz. film: Szövegérték módosítása
5. sz. film: Irányított beszúrás
Amennyiben a tanulók megszerezték a kellő rutint az eszközhasználatban, más önálló feladatvégzésre, differenciálásra s használható az interaktív tábla. Erre láthatunk egy 9. és 10. osztályos tanulásban akadályozott tanulókkal készült filmrészletet (lásd: 6. sz. film). A pedagógus differenciált rétegmunkával dolgoztatja fel a tananyagot.
6. sz. film: Differenciált rétegmunka