A tananyag célja
A tananyag elsődleges célja, hogy a gyógypedagógus hallgatók betekintést, alapismereteket szerezzenek az IKT-val kapcsolatos társadalmi és (gyógy)pedagógiai változásokról, az ezekhez kapcsolódó új pedagógiai szemléletekről, módszerekről, eszközökről.
A 14 fejezetből álló tananyag összeállítása során elsődleges szempont volt a gyógypedagógus hallgatók digitális kompetenciájának fejlesztése, azaz az új típusú eszközrendszerek megismerése és alkalmazása a gyógypedagógiai tevékenységük során.
A tananyag teljesítése során a hallgatók ismereteket szereznek:
- az információs és kommunikációs technológiák (IKT) társadalomra gyakorolt hatásáról, valamint a megváltozott tanuló, tanári szerepekről;
- az EU oktatási és esélyegyenlőségi stratégiáiról;
- a tanuláselméletek változásairól;
- az IKT-műveltség fogalmáról, összetevőiről;
- a pedagógusok IKT kompetenciájáról, s fejlesztési lehetőségeiről;
- az oktatási módszerek, eszközök változásairól;
- a számítógépes tesztelés alkalmazásáról;
- a sérült személyek esélyegyenlőségét biztosító alkalmazásokról, az információkhoz, a tananyagtartalmakhoz való egyenlő hozzáférés biztosíthatóságáról;
- a beszédhibás, tanulásban akadályozott és értelmileg akadályozott gyermekek, tanulók készségeinek, képességeinek fejlesztése érdekében használható programokról, szoftverekről.
A tananyag elsajátítása során a hallgatók képesek lesznek a gyakorlati munkájukban integrálni a sérülésspecifikumnak megfelelő technológia alapú eljárásokat, ez által biztosítottá válik a hallgatói IKT kompetencia (digitális kompetencia) fejlesztése.