Skip navigation

1.3. Változó pedagógus szerep

A pedagógus szerep is változóban van. A tanulók mindennapi életében jelen van számos IKT eszköz, ezért a tanítás - tanulás folyamatában is érdemes ezeket a technológiai eszközöket alkalmazni. A probléma abból adódik, hogy a pedagógusok nagy része még nem tanulta meg az IKT eszközök alkalmazását, vagy éppen most tanulja. Ezért a technikai problémák sokszor bizonytalanságot jelenthet számukra, s úgy érezhetik, hogy ezáltal megkérdőjelezhetővé válik tekintélyük. Ezek a nehézségek, problémák hátráltathatják a pedagógust, hogy munkájában kihasználja az IKT-ban rejlő lehetőségeket.

Napjainkban már nem csak a pedagógus a tudás egyetlen birtoklója, forrása és átadója. Az iskola falai közé behatolnak az egyéb forrásokból szerzett tudás is, amelyeknek értelmezése sokszor a pedagógus feladata. Kerülhet olyan helyzetbe, amikor a tanulók által közvetített információval kapcsolatban nem rendelkezik megfelelő ismeretekkel. A felelőssége ebben az esetben hatalmas. Ezekhez a szituációkhoz megfelelően alkalmazkodva, példát mutatva megtaníthatja tanítványainak a weben található hiteles források, információk lelőhelyét, kezelését. (Lénárd, 2015) Ellentmondás az adott helyzetben az, hogy az a pedagógus, aki bevándorlóként csak felnőtt korában kezdte / kezdi megtanulni az IKT eszközök használatát, a megnövekedett információ / tudás kezelését, az fogja a digitális kor gyermekének digitális kompetenciáját fejleszteni. Ebben a digitális beavatási rítusban a pedagógus szerepe megkérdőjelezhetetlen. (Z. Karvalics, 2013)