Skip navigation

8.3. Előnyök és hátrányok

A számítógép alapú értékelésnek számos előnye és hátránya van.

Előnyei a következőek:

- A jól megírt tesztek objektívek, pontozásukban nem jelenik meg szubjektivitás.

- Javításuk gyors, könnyű.

- Többféle tanulói teljesítmény mérhető egyszerre.

- A tesztekbe különböző médiumok (pl.: hang, mozgó kép, szimuláció) építhetők be.

- Az online teljesítménymérés gyors visszacsatolást biztosít.

- Segítségadásként útmutatások építhetők be a teszt feladatokba.

- A teszt eredmények alapján további tanulási tevékenységek biztosíthatók.

- A feladatbankok révén megvalósítható a véletlenszerű feladatválasztás.

- A teszt eredmények könnyen kezelhetők, adatbázisban könnyen tárolhatók.

Hátrányai:

- A kezdeti időkben nagy időráfordítást igényel a jó feladatlapok készítése, mert elméleti felkészültséget és gyakorlatot igényel.

- A számítógéppel segített értékelési rendszer megvalósítása költséges.

- A hardvert és a szoftvert gondosan figyelemmel kell kísérni, hogy elkerülhető legyen a feladatmegoldás közbeni meghibásodást.

- Az online rendszereknél biztonsági problémák merülhetnek fel.

- A feladatmegoldóknak számítógép-kezelési készségekre és tapasztalatokra van szüksége.

- Az értékelőknek és a felügyelőknek speciális felkészítésre van szükségük.

- Az értékelésben részt vevő személyzet magas fokú szervezettségére van szükség. (Nyéki, 2005).

Mindezeket figyelembe véve a pedagógusoknak alkalmazkodniuk kell a 21. század elvárásaihoz. Ismerniük kell a különböző értékelési módokat, eszközöket (tesztek, feladatbankok típusai, tartalomelrendezés, kérdéstípusok). Képesnek kell lenniük az IKT és digitális források elemzésére, értékelésére (Kárpáti és Hunya, 2009). Ehhez azonban objektív online mérőeszközök, feladatbankok kidolgozására van szükség.