Skip navigation

7.2. Az oktatásban alkalmazott eszközök változása

A tanári módszerek változásával párhuzamosan az oktatás folyamatában felhasználható eszközökre is hatást, változást generált az informatikai eszközök gyors fejlődése. Hagyományos értelemben három csoportba sorolhatóak a taneszközök:

  1. háromdimenziós taneszközök: tanári szemléltető eszközök, tanulói kísérleti és munkaeszközök, didaktikai segédeszközök;
  2. nyomtatott tanári és tanulói taneszközök;
  3. oktatástechnikai anyagok és eszközök. (Petryné, 2003)

Az oktatástechnikai anyagok és eszközök csoportjába tartozó eszközök – kiemelten a digitális tananyagok - a kilencvenes évektől jelentek meg az iskolákban. Ezek az eszközök a pedagógiai tevékenység során alkalmazhatóak a hagyományos tanórai keretek között; otthoni, önálló feldolgozásra; vagy az egyéni tanulást igénylő e-learning tanulási környezetben egyaránt. Kárpáti (2008) hét oktatási szoftver-műfajba sorolta a digitális tananyagokat, melyeket az iskolában betöltött funkciója szerint állapított meg.

  1. Az önálló ismeretszerzésre szolgáló eszközök szöveges tudástartalmak, melyeket hangok képek, animációk egészítenek ki. A tanuló önálló munkáját, tanulását segítik.
  2. Oktatási eszközök, ezek a pedagógus munkáját támogató tartalmak. A digitális tananyagok, a digitális tananyagegységek, digitális demonstrációs eszközök és alkotó eszközök.
  3. Az értékelő eszközök, melyek lehetnek interaktív feladatbankok, gyakorlótesztek, vagy tesztek.  
  4. Digitális oktató játékok (edutainment)
  5. Az összetett tanulási és / vagy munka-környezetek olyan komplex rendszerek (virtuális munkaterületek), melyekben többféle tanulási lehetőség áll rendelkezésre, a szinkron és aszinkron kommunikációt biztosítva (pl: Fle3). A tanártól és tanulótól is aktív közreműködést kíván. Az oktatási környezet lehet kollaboratív oktatási környezet vagy virtuális tanulási tér.
  6. A tanulói teljesítmény rendezett és hiteles bemutató környezete a saját készítésű weblap, portfólió; az e-portfóliók.

Az integrált távoktatási keretrendszerek főleg a felnőtt és távoktatásban alkalmazott eszközök (pl: Moodle, Coospace, Neptun).