A bizalom
Van-e
valami közvetlen vagy közvetett hatása a bizalomnak a teljesítményre?
Elfogadott tény, hogy ha nő a bizalom szintje egy csoporton belül, akkor ez a
csoportfolyamatok magasabb szintjéhez és javuló teljesítményhez vezet (Tarnai,
2003). De kérdés, hogy vajon a bizalom magasabb szintje önmagában javítja-e a
teljesítményt vagy „csak” áttételesen, a csoportfolyamatokon (kooperáció,
döntéshozatal, erőfeszítés) keresztül.
Dirks
(1999) vizsgálatában azt igazolta, hogy a magas bizalmi szinttel rendelkező
csoportokban a teljesítmény sokszor hasonlóan alakul, mint az alacsony bizalmi
szintű csoportokban, ám a motiváció a kölcsönös erőfeszítésekre irányul, ami
teljesítményfokozó is lehet (ld. Sass, 2005). A sportszervezetek esetében azért
lehet fontos, mert így a tagok nem az egyéni céljaik megvalósítására
törekednek. Az már más kérdés, hogy a szervezet céljainak elérésén keresztül ők
maguk is elérhetik egyéni céljaikat.[2]
A csapat tagjainak folyamatosan biztosítaniuk kell azt, hogy ha a helyzet úgy
kívánja, számíthassanak egymásra. Mind a pályán, mind azon kívül, az egészséges
csapat működéséhez elengedhetetlen a játékosok egymás közötti és a játékos és
edzők illetve vezetők közötti bizalom. Mindez azon a hiedelmen és elváráson
alapul, hogy a másik nem fog tenni semmi olyat, ami a benne megbízó személynek
hátrányára válna (Tarnai, 2003). Tulajdonképpen a bizalom egyfajta
előrejelzésnek, kalkulációnak tekinthető a múltból szerzett tapasztalatok
alapján, arra vonatkozóan, hogy a szervezetben jól fognak menni a dolgok. Nem
véletlenül lehet annyit hallani játékosok közötti konfliktusokról[3], edzők
megbuktatásáról, bizalomvesztésről a játékosok vagy az edzők részéről, vezetői
válságról, mely során a vezető nem tudja eldönteni, hogy a konfliktus esetén a
játékosok vagy az edző pártjára álljon.
Azt
lehet mondani, hogy mind a bizalom hiány, mind a bizalom kiépítése költséges
tényezőknek tekinthetők a szervezetek életében. Ha a tagok kooperációját
nézzük, akkor a bizalom szint csökkenésével együtt a tagok kerülni fogják az
olyan helyzetet, ahol sebezhetővé, kihasználhatóvá válnak, vagyis kevésbé fognak
hajlani a kooperációra (Tarnai, 2003). Emellett a bizalom elősegítheti azt is,
hogy a tagok több energiát fektessenek be, mivel a csoporttagok akkor
hajlandóak az erőfeszítésekre, ha úgy érzik, a többiek is részt vesznek a közös
munkában, vagyis az ő egyéni teljesítményük nem megy kárba. Ez egy olyan
szervezetben, a sportcsapatokban, ahol csak az együttműködés révén lehet sikert
elérni, különösen fontos tényezőnek mutatkozik.
Sportszervezetek esetében a bizalom
hatása az alábbiakban foglalható össze:
- növeli a csapattagok egymással való
együttműködési képességet és hajlandóságát, a kooperációt
- javítja a tagok közötti
információáramlást, a kommunikációt, az interakciók számát, vagyis csökkenti a
nagyon gyakran előforduló „öltözői betegség”-ből (a csapattagok nem megfelelő
kommunikációjából, pletykából, meg nem értésből) eredő konfliktusokat,
félreértéseket
- segíti az új tagok, játékosok
beilleszkedését, elfogadását, a toleranciát, elősegíti a szervezeti
szocializációt
- javítja a csoportkohéziót, a csoport
identitást
- segíti az edző, vezetők munkáját szakmai
kérdések megoldásában (például melyik játékosát tudja egy bizonyos részfeladat
ellátásával megbízni, stb.)
Vajon
létezik-e ideális bizalmi szint? A kutatások arra utalnak, hogy mind a túlzott
mind a szélsőségesen alacsony bizalomszint zavarokat okozhat interperszonális
és szervezeti kapcsolatok szintjén is (Sass, 2005).
Ha a vezető túlságosan erős bizalmat táplál valamely játékosa iránt, kiszolgáltatottá válhat: nem lesz képes objektíven értékelni. Tehát léteznie kell egy optimális bizalmi szintnek, vagy ahogy Sass (2005) fogalmaz, „a körültekintő bizalmatlanság” valójában hasznos funkciót tölthet be a kapcsolatokban.
Deutsch
(1973) szerint, ha az egyén nem bízik abban, hogy a csoport többi tagja megfelelő
képességgel és motivációval rendelkezik az eredményes együttműködéshez, akkor
ez önmagában is az együttműködést akadályozó tényezővé válhat (id. Tarnai,
2003). Vagyis, ha a csapatban, szervezetben vannak olyan játékosok, tagok, akik
nem bíznak akár a játékostársaik, akár az edzőjük vagy klubvezetőjük szakmai
felkészültségében, vagy elszántságában, akkor, még ha képességeik, játéktudásuk
alapján a legjobbak is, nehezen fognak beilleszkedni a csapat játékába.
Shamir,
Lapidot (2003) valamint Sass (2005) alapján a szervezetekben a bizalom négy
jelenségszintjét lehet megkülönböztetni. A diszpozícionális bizalomadási
hajlamból származó általános bizalom
elvárást (1), az egyenrangú és
hierarchikus kapcsolatokban jelentkező kapcsolati
bizalmat (2), a
csoportkapcsolatokat befolyásoló, csoportra, rendszerre vonatkozó kategória alapú bizalmat (3), és a szervezet egészére, a
rendszer személytelen struktúrájára vonatkozó (szerep és szabály alapú) rendszerbizalmat (4).
Az
általános bizalom a korai kapcsolati
mintákból származó általánosított bizalmi elvárások segítségével valósul meg
(Stack, 1983), és a személytelen kapcsolatokban segítséget nyújt a komplex
szociális helyzet értelmezéséhez. Az egyenrangúakkal, az intézmények
megbízhatóságával és a tagok szavahihetőségével kapcsolatos bizalmat tükrözi.
(id. Sass, 2005)
A
kapcsolati bizalom a kapcsolatok
előrehaladtával, a társra vonatkozó ismeretek gyarapodásával formálódik. A
tapasztalatok nyomán a tagok összevetik a jelent a múlttal, illetve mérlegelik
a kapcsolat jövőjének kilátásait is.
Ha
a kapcsolati bizalom kialakulásának lehetősége korlátozott, akkor előtérbe
kerül a kategória alapú bizalom. Ez
segít a tagoknak a hirtelen létrejövő csoportbizalom kialakulásában, és a gyors
bizalomformálódásban.
A
rendszerbizalom pedig, a szervezet,
mint részekből álló rendszer megbízhatóságára vonatkozik, azon az előfeltevésen
alapulva, hogy mindenki a számára megfelelő szerepet tölti be, és az egész
rendszer betartja a működéshez szükséges szabályokat.
McAllister (1995) a szervezeti tagok közti
interperszonális kapcsolatok vizsgálatánál elkülönítette a kognitív és az
érzelmi alapú bizalmat (id. Sass,2005):
- Kognitív alapú bizalom: a másik
megbízhatóságára vonatkozik, vagy származhat például a kompetens, felelős
működés észleléséből.
- Érzelmi alapú bizalom: interakciós
tapasztalat nyomán, a szervezeti kapcsolatok mélyülésével jön létre. Maga után
vonhatja a másik jólétével való törődést, gondoskodást, az önkéntes szervezeti
hozzájárulást. Ezek az eredmények igazolták a munkatársi kapcsolatok érzelmi
oldalának teljesítménybefolyásoló szerepét. (id. Sass, 2005)
A
kognitív alapú bizalom és az érzelmi alapú bizalom nem választható el élesen
egymástól: az érzelmi alapú bizalom kialakulásához valamilyen kognitív
megalapozásra is szükség van. Vagyis ahhoz, hogy a személyközi kapcsolatokban
érzelmi alapú, segítő viselkedés alakulhasson ki, szükség van bizonyos szakmai
hozzáértésen alapuló (sportszakmai) bizalmi előzményre. Ezt az edző játékos
kapcsolatban különösen fontosnak tartom. Ugyanis a játékos edzője iránti
bizalmát az edző szakmai felkészültségének észlelése alapozza meg (például
győztes taktikát dolgoz ki, vagy olyan színvonalú edzéseket vezet, melyek során
a játékosok érzik fejlődésüket, stb.). Ezzel a klubvezetőnek is tisztában kell
lennie.
A
hierarchikus kapcsolatokban a kapcsolati bizalom kialakulását befolyásolja az,
hogy alárendeltnek korlátozott az
ellenőrzési lehetősége, ezért a bizalomadással a bizalommal való visszaélést
kockáztathatja. A bizalom adás alapja a főnök észlelt integritása, törődése,
jóindulata. A kockázatot csökkentheti az elkötelezettség érzése, melyet a
pszichológiai szerződés „rögzít”. A beosztott vezetője felé mutatott bizalmát
Beccera és Huemer (2000) vizsgálta. Arra jutottak, hogy a magasabb kapcsolati
bizalom nyíltabb kommunikációt, kevesebb érzelmi konfliktust, nagyobb
kockázatvállalást és gyorsabb döntéshozatalt eredményezhet. Összességében a
bizalom facilitálja a munkakapcsolatokat és ezen keresztül hatékonyságnövelő
lehet.
Whitener
és mtsai (1998) ugyanilyen, hierarchikus kapcsolatokban a vezetői bizalomadás
kockázatát vizsgálták (ld. Sass, 2005).
Megállapították, hogy a bizalom adó első lépése szintén kockázatos
lehet, mert még nem biztosított a viszonzás. A kockázatot pozitívan a beosztott
kezdeti szerepteljesítési kompetenciája és kooperációja, negatívan a bizalommal
való visszaélés költségének nagysága befolyásolhatja.
Sass (2005) szerint: „a kapcsolati bizalomszint folyamatos változásában két ok játszik szerepet: a bizalom kognitív és érzelmi összetevői, valamint a kapcsolatok, rendszerek szociális beágyazottsága. Ennek következtében a folyamatos tapasztalatszerzés, az információ hatására nőhet, csökkenhet a bizalomszint”. Vagyis a bizalmi kapcsolatok illetve a bizalmi szint is dinamikusan változó tényező a szervezetek és részeik kapcsolatában, folyamatosan, újra és újra meg kell erősíteni.
A bizalom kialakulásának folyamatát a 21. ábra mutatja.
[1] „Jól érzem magam, és az edző is bízik bennem, ezért további két évre aláírok..” „Örülök, hogy gólommal sikerült meghálálnom az edzőm bizalmát!.” „Ahogy látták a játékosaim, hogy jönnek az eredmények, egyre jobban bíztak a közösen elvégzett munkában, és még a falon is átmentek volna.”, „Sajnos a sorozatos vereségek miatt megingott a vezetőség bizalma az edzőben, ezért a mai napon, közös megegyezéssel szerződést bontunk.” Néhány tipikus, a bizalommal összefüggő nyilatkozat a magyar sportnapilapból.
[2] A
szervezet akkor lehet képes a legjobb teljesítményére, ha a tagok egyéni céljai
megegyeznek a szervezet céljaival, illetve képesek azonosulni a szervezet
céljaival (Csepeli, 2004).
[3]Érdekes,
hogy Hans Lenk olimpiai és világbajnok evezősnyolcas tagjait vizsgálva
megfigyelte, hogy a teljesítmény feszültségében szükségszerűen konfliktusok
keletkeznek, és a legjobb teljesítményükre nagyrészt ezen konfliktusok
közepette érték el (Mérei, 2006, 316.o.) Azt azonban meg kell említeni, hogy a
csapatsportjátékok az ún. interaktív sportágak közé tartoznak, ahol az
együttműködés magasabb szintjére van szükség, mint a szummatív/koaktív
csoportba tartozó evezésnél.