Szervezeti kultúra fogalma
„A
szervezeti kultúra alatt a szervezetben megjelenő értékek, attitűdök, szokások,
vélekedések, hiedelmek összefüggő rendszerét értjük, amelynek közvetve és
közvetetten tapasztalható részei vannak. A szervezeti kultúra hat a szervezeti
tagok viselkedésére, attitűdjeire, mivel alakítja a szervezet atmoszféráját,
azt, hogy, hogyan bánik tagjaival, céljaival, környezetével és ezáltal
befolyásolja a szervezet eredményességét, a változásokhoz való alkalmazkodó
képességét.” (Kovács és mtsai, 2005, 52.o.)
Célja
többek között a belső integráció megteremtése, a külső alkalmazkodás támogatása
és a szervezeti tagok bizonytalanságának csökkentése.
Schein
(1985) szervezeti kultúra modelljében nem tudatosult és tudatosult, észlelhető
szintjeit különbözteti meg a kultúrának, jéghegyhez hasonlítja. Funkcionális
megközelítése szerint a szervezet belső integrációjának segítése és a
szervezetek külső alkalmazkodásának támogatása a fő feladata.
Kotter
és Heskett (1992) szerint (ld. Bíró, Serfőző, 2003) a jól teljesítő szervezetek
közös jellemzői, hogy:
-
erős kultúra (mindenki által elfogadott
és közösen osztott érték és norma rendszer működik),
- rugalmas (képes alkalmazkodni a
változásokhoz)
- illeszkedik a szervezet stratégiájához,
- figyelemmel van a beosztottakra és a
vezetőkre is.
A
csapat- illetve csoportnormák jelentősen szabályozzák a tagok magatartását,
viselkedését és beállítottságát. Beszélhetünk formális normákról (hivatalos,
legtöbbször írásos formában is rögzített, szabályzatokban foglalt viselkedési
előírások) és informális normákról (spontán kialakult írásban nem foglalt
viselkedési előírások, amelyek egyúttal a csapattagok gondolkodásmódját is
szabályozzák) (Baumann, 2006). Amennyiben nem képes ezekkel valamelyik játékos azonosulni,
veszélybe kerülhet a csoport tagsága. Ha új tagról van szó, akkor komoly
beilleszkedési gondjai lehetnek. A régebbi csapattag esetén a normákkal való
azonosulás hiánya egy idő után teljesítményt csökkentő tényezővé válhat.
Mindkét esetben végül a csapat elhagyása lehet a folyamat vége, amelynek első
lépése a pszichológiai szerződés felbontása iránti igény megfogalmazása,
illetve ennek tényleges felbontása után a hivatalos munka- vagy játékos szerződés
felbontása is.
Több
szerző foglalkozik a csoportkohézió (pl Forgas, 1994) és a szervezeti kultúra
összefüggéseivel, itt is érdemes kitérni rá. A magas csoportkohézióval és
ezáltal erős szervezeti kultúrával rendelkező csapatok magasabb fokú
konformitást eredményeznek a csapattagok részéről (Nagykáldi, 1998).
Vagyis
minél magasabb kohézióval rendelkezik egy csapat, annál inkább alkalmazkodik az
egyén a csapatban kialakult normákhoz, ami végső soron elősegíti az egyént,
hogy elfoglalja a neki járó helyet a csapatban és jó teljesítményre legyen
képes.
Vannak, akik a csoportkohéziót a bizalommal hozzák összefüggésbe, és egyszerűen úgy definiálják, mint a bizalom a tagok között (Siebold, 2007). Ráadásul a csoportkohézió, a teljesítmény és a tagok megelégedettsége, egyfajta folyamatosan önmagát ingerlő (reverbeáló) körforgásként, hatással van egymásra (Thomas, 1988, lásd 5. ábra)
5.ábra Raymond Thomas (1988) alapján[1]
- befolyásolja, fokozza a szervezet
céljaival való azonosulást,
- emeli a teljesítményt, motiváló erejű a
tagok számára,
- hatékonyabban használja fel múltbeli
tapasztalatait, vagyis fokozott tanulási kompetenciát eredményez,
- a közösen osztott értékek segítenek mind a cél meghatározásában, mind a célelérés módjának kiválasztásában
[1]
Raymod Thomas (1988): Psychologie du Sport, PUF, Que sais je?, Paris