Bevezetés
A
sportteljesítmények fokozása érdekében a szakemberek a felkészülés és a versenyzés
során a legújabb sporttudományos kutatások eredményeit elemzik. Ezek elsősorban
edzéselméleti és módszertani (sportszakmai) valamint élettani, fiziológiai, összefoglaló
néven biomedicinális hátterűek. A sportpszichológia kialakulásával együtt megnőtt
a sportolók személyiségpszichológiai, csapatok esetében[2]
pedig a szociálpszichológiai jellemzők vizsgálata is. Számos kiváló tanulmány,
könyv, kutatás látott napvilágot, mely az egyén, illetve a társ, legyen az pár,
csoport vagy csapat szemszögéből vizsgálta azokat a törvényszerűségeket, melyek
a teljesítmény optimalizálásához járulhatnak hozzá.
Az
elmúlt 30-40 évben azonban sport szempontjából két önállóvá váló és
létjogosultságát azóta már bizonyító tudományág fejlődött ki. Egyrészt a
szervezet-tudományokban (elsősorban a szervezetpszichológiában és a szervezeti
magatartástudományban) olyan kutatási eredmények születtek, amelyek alapján
további teljesítményt befolyásoló tényezőket azonosíthatunk. Túl azon, hogy
ezeket azonosíthatjuk, olyan elméletek és gyakorlatok írhatók le, melyekkel
tovább bővithetjük a teljesítmény összetevőinek körét, immár szervezeti szinten
is. Tudniillik, legyen szó akár egyéni,
akár csapatsportról (ezek pontos meghatározása később olvasható), mindig
valamilyen szervezeti formában (sportklub, egyesület, stb.) történik a
felkészülés és a versenyzés. A szervezetpszichológia összefüggésrendszerét az
1. ábra mutatja.
A szervezetelmélet és lélektan a sportmenedzsment területén belül is megkülönböztetett helyet foglal el. A nemzetközi irodalomban a szervezeti kultúra és a szervezeti attitűdök kutatásának igen jelentős a száma (ld. Parks, Quterman, Thibault, 2007).
![](kep001.png)
1. ábra A szervezetpszichológia összefüésrendszere Bass (1965, 5. oldal) nyomán, ld. Klein (2007, 369. oldal)
Éppen
ezért nem lehet figyelmen kívül hagyni azokat a tényezőket, melyekről egyébként
a hivatásos sportolók nap, mint nap nyilatkoznak, mint a teljesítményüket
befolyásoló tényezők: panaszkodnak, hogy nem bízik bennük az edzőjük, vagy éppen
örülnek a vezetőjüktől beléjük fektetett bizalomnak. Elégedettségükről adnak
hangot külföldi csapatban sok pénzt keresve, vagy éppen ugyanott sok pénzt
keresve elégedetlenek, mert többnyire a kispadot koptatják. Hűségesküt tesznek
éppen aktuális klubjuknak, de rá félévre lelkesen, elkötelezettségükről
tanúbizonyságot téve, csókolgatják az új csapatuk mezén a logót, arról
beszélve, hogy odaigazolásukkal gyermekkori álmuk vált valóra.
Igazságtalanságról, méltánytalanságról beszélnek, amikor kimaradnak a válogatott
keretből, vagy a kezdőcsapatból, de az is előfordul, hogy a klubvezetőket
vádolják az igazságosság megsértésével. Ha már klubvezetők: gyakran hallgatva
belső hangokra követik a kis pénz kis foci, nagy pénz nagy foci elvet, nem is
gondolva arra, hogy milyen károkat okozhatnak ezzel. Nem is elsősorban az adott
pillanatban, a jelennek, sokkal inkább a jövőnek, az utánpótlásnak, a
sportkultúra, sportjellem nevelésében. Mindezek nem önmagukban vannak jelen,
hanem jól jellemezhetővé válnak a sportklub szervezeti kultúrájának leírásával,
és annak az íratlan, de a felek közötti kapcsolatot befolyásoló kontraktusnak,
melyet az irodalom pszichológiai szerződésként ismer.
A kulturális pszichológiai alapjain létrejött a kulturális sportpszichológia is. Figyelembe veszi a nemzeti kultúra, értve ezalatt a lehető legtágabb fogalmi keretet (nyelv, földrajzi elhelyezkedés, vallási szokások, életviteli szokások, a család, a nemek szerepe, a nyitottság, a másikhoz való beállítódás, stb.) is.
[1] A főbb kutatási területek és módszerek részletes és pontos bemutatása Nagykáldi Cs. (1998): A sport és a testnevelés pszichológiai alapjai, Computer Arts, Budapest könyvében olvasható.