A megelégedettséget befolyásoló személyi és szervezeti tényezők
Több
olyan tényezőt írtak le, melyek befolyásolhatják a munkával való
megelégedettséget. Ezek közül érdemes kiemelni azokat, amelyek szinte kivétel
nélkül mindenkinél megjelentek. E külső
tényezők mellett személyi jellemzők is befolyásolják a megelégedettséget
(Klein, 2007). Ilyenek: A foglalkozás
jellege: általában minél változatosabb a munka, annál nagyobb a
megelégedettség. A vezetés jellege: a beosztottak véleményére adó, a döntésekbe őket
bevonó vezetés mellett nagyobb a dolgozók megelégedettsége. A fizetés és az előrehaladási lehetőségek:
mindkettő pozitív, de nem kizárólagos kapcsolatban áll a megelégedettséggel. A munkacsoport: a jó kollektíva sok
kedvezőtlen tényező hatását tudja ellensúlyozni.
A
vizsgálatok kezdetén csak a munkát, feladatot vették figyelembe a kutatók,
később azonban rájöttek arra, hogy nagyon fontos „változó” maga az alkalmazott
is. Hiszen ugyanaz a munka egyesekből elégedetlenséget szülhet, míg mások
lehetnek teljesen elégedettek a helyzetükkel.
Leggyakrabban
három személyi tényezőt emelnek ki (Klein, 2007):
- Életkor: az életkor és munkával való megelégedettség között pozitív kapcsolat
van a nyugdíjazás előtti időszakig, ott erős visszaesés tapasztalható
- Képzettségi szint: negatív a kapcsolat a képzettségi szint és a megelégedettség
között, különösen a fizetés terén.
- Nem: ha egyéb tényezők azonosak, akkor általában a nők elégedettebbek, ezt
azonban a vizsgálati eredmények nem támasztják alá egyértelműen.
Farrell
(1983)[1]szerint, az
elégedettség illetve elégedetlenség sajátos viselkedéses következményekkel
járhat. Megkülönbözteti a kifelé tekintő, a hangadó, a lojális, és a hanyag
alkalmazottat. Azért tartom ezt ideillőnek, mert ezek a típusok egyrészt
összhangban állnak az elkötelezettséggel is, másrészt a pszichológiai szerződés
megszegésének következményeit is leírják. Két skálán, a konstruktív-destruktív
valamint az aktív-passzív skálán lehet elhelyezni ezeket a magatartásokat.
A kifelé tekintő: amint lehet, elhagyja a
szervezetet, folyamatosan keresi az új lehetőségeket. A megfigyelt magatartás:
kilépés (általában ez az utolsó lépés a pszichológiai szerződés megszegése
esetén).
A
hangadó: aktív és konstruktív. Részt
vesz a problémák megvitatásában, javaslatokat tesz a fejlesztések,
munkakörülmények javítására. A megfigyelt magatartás: fellépés, a
„szerződésszegés” megfogalmazása által visszaállítható a bizalom és
csökkenthetők a lehetséges veszteségek. Változás áll be a kapcsolatban (tag és
szervezete között), ezáltal továbbra is fenntartható marad.
A
lojális: passzívan bár, de optimistán
várja a körülmények javulását, bízik a vezetésben, hogy jól oldják meg a
feladatukat. A kapcsolat, a pszichológiai szerződés, fenntartható a felek között,
de nem túl jó légkörben.
A
hanyag: hagyja, hogy a körülmények
rosszra forduljanak, nem igazán érdekli a szervezet jövője, sokat hibázik a
munkájában, már amikor ott van, hiszen ő a notórius késő, és hiányzó. Általában
akkor jelentkezik, ha nincs lehetősége a tagnak a pszichológiai szerződés
megsértését jelezni és emiatt elmélyülő konfliktusok keletkeznek.
Sokan
keresték arra a kérdésre is a választ, hogy a megelégedettség vajon jobb teljesítményhez vezet-e. Judge,
Thoresen, Bono, Patton (2001)[2]vizsgálata
alapján kijelenthető, hogy elég erős pozitív korreláció van a két tényező
között. Vagyis azok a szervezetek, ahol az alkalmazottak elégedettebbek, sokkal
hatékonyabbak és eredményesebbek, mint az elégedetlen dolgozók alkotta
szervezetek.
Az
elégedettség, bizalom és elkötelezettség megléte minden szervezetben
szükségesnek tűnik, ahhoz, hogy dolgozóik nagyobb erőfeszítésekre legyenek
képesek és azonosuljanak a szervezet céljaival, értékeivel. Az olyan személy,
aki megelégedett a helyzetével, és magas bizalmú légkör jellemzi szervezetét,
elkötelezettebb is lehet (János, 2005).