A szervezet iránti elkötelezettség mérésének lehetőségei
Az
alábbiakban a teljesség igénye nélkül néhány, az elkötelezettség szintjének,
típusának megállapítására használt kérdőívet szeretnék felsorolni. Amint az
elméleti áttekintésben is olvasható volt, egyesek ún. globális elkötelezettséget
mérnek (azonban annak is több összetevőjét különítik le), míg mások eleve több
dimenzióban gondolkodnak. A különféle dimenziók pedig nagyon hasonlóak a
globális elkötelezettséget mérő kérdőívek egyes összetevőihez.
1. OCQ (Mowday, Steers, Porter,
1979)
A
15 itemből álló kérdőív az ún. globális elkötelezettséget méri az alapján, hogy
az egyén mennyire azonosul a szervezet által vallott értékekkel és normákkal,
mennyire kész a nagy erőfeszítésre a célok elérése érdekében, és milyen erős
benne a vágy a szervezeti tagság fenntartására. Az érvényességét tekintve az
elkötelezettség pozitívan korrelál a megelégedettséggel, a munkahelyi
igazságosság észlelésével, és az LMX-szel (leader-member exchange)[1].
A kérdőívnek ismert egy rövidített, 9 itemből álló változata is.
2. Érzelmi, normatív és
folytonossági elkötelezettség mérése (Allen, Meyer, 1990)
A
kérdőív a szerzők által alkotott háromdimenziós modell méréséhez nyújt
segítséget. Az eredeti kérdőívben minden egyes összetevőt nyolc item alkotott,
a módosított, 1997-esben már csak hat.
3. Pszichológiai kötődés mérése
O’Reilly
és Chatman (1986) 12 itemből álló kérdőíve, mely a fentebb olvasható 3
dimenziót méri (érdekeltség, azonosulás, internalizáció). Az
azonosulás-internalizáció dimenzióra nyolc item, az érdekeltségre négy item
jut.
4. Szervezeti elköteleződés
Cook
& Wall (1980), 9 itemből álló kérdőíve egy összesített elkötelezettséget
mér, a tag azonosulásán, bevonódásán és lojalitásán keresztül, minden dimenziót
három-három állítás alkot.
5. Szervezeti elkötelezettség skála
(OCS)
Balfour
és Wechsler (1996) által szerkesztett kérdőív összesen kilenc itemből áll, az
elkötelezettség három dimenzióját mérve (azonosulás, odatartozás, váltás).
A szervezeti elkötelezettség
megjelenése és jelentősége a sportszervezetekben
A
fejezet elején utaltunk arra, hogy a játékosok (és edzők is) gyakran
hivatkoznak az elkötelezettségre, amikor a teljesítményüket értékelik. A Real
Madrid csapata például egy közleményben köszönte meg a távozó Ivan Helguera
sokéves kitűnő teljesítményét, melyben kiemeli a játékos „nagyfokú
elkötelezettségét klubja iránt.” Ugyanakkor a nagy ellenlábas F.C. Barcelona
csapata (mely a 2006/2007-es idényben az utolsó pillanatban éppen a Real
Madriddal szemben veszítette el a bajnoki címet) ezzel egy időben adott ki
szintén egy közleményt, melyben a sikertelenség egyik okaként említik, hogy
egyes játékosok nem voltak eléggé elkötelezettek klubjuk iránt. Éppen ezért a
jövőben egy edzőkből és öt játékosból álló tanácsot terveznek működtetni, hogy
a jövőben ilyesmi ne fordulhasson elő. Sokszor lehet arról is hallani (talán a
2007-es nemzetközi labdarúgó átigazolás legnagyobb sztárja, a francia Thierry
Henry a legjobb példa[2]),
hogy a játékosok számára a cél iránti elkötelezettség (bajnoki, nemzetközi kupa
győzelem, stb.) is mennyire fontos az új csapat kiválasztásánál. Számos
alkalommal használják a fogalmat, de vajon mi van mögötte?
Egy
biztosan állítható: nagyon ritkán lett
sikeres az a klub, csapat, mely csak összevásárolt sztárokkal kívánt jó
eredményeket elérni. Ha nem törődik azzal, hogy már a játékos leigazolása
előtt, a tárgyalás során megismertesse vele a klubot, a szokásokat, történetét,
hagyományait, célkitűzéseit[3] stb.(ez
tulajdonképpen a szervezeti szocializáció szerves része), ha nem igyekszik
benne kialakítani az érzelmi elkötelezettséget is klubja, csapata iránt, akkor
máris hátránnyal indul majd abban a versenyfutásban, ami a professzionális (él)
sportot jellemzi.
Nem
csak a felnőtt csapat új és régi játékosainál fontos az elkötelezettség
kialakítása, hanem az utánpótláskorúaknál is. Vannak olyan klubok, ahol már a
gyerekek kiválasztásánál odafigyelnek erre.
Egy
történet például a Liverpool F.C. egyik ilyen toborzását meséli el. 10-12 éves
gyerekek játszottak egymás ellen, mindketten a klub hivatalos (egyik pirosban,
a másik fehérben) szerelésében. A fehérek csúnya, 5-1-es vereséget szenvedtek
és az egyik (amúgy nem ügyetlen) kisgyermek nagyon elkezdett sírni. Odament
hozzá az edző, és megkérdezte, hogy miért sír annyira. Erre a gyermek szemét
törölgetve azt felelte, hogy azért mert szégyent hozott erre a mezre. Az edző
megfogta a karját és magával vitte, azt mondva: „Rád van szükségünk.” A
történethez hozzá teszik, hogy ez a gyermek bizonyos Steven Gerrard volt, aki
ma a Liverpool idolja, Bajnokok Ligája győztes, csapatkapitány, és hiába
ostromolja sok más klub (rengeteg pénzt ajánlva neki) ő a klubjában maradt.
[1] Az
elméletről bővebben olvashatnak: http://changingminds.org/explanations/theories/leader_member_exchange.htm
[2] Más
kérdés, hogy a játékos azóta már nincs ennél a klubnál.
[3] Azaz
tulajdonképpen a klub szervezeti kultúráját.