Szervezeti igazságosság vizsgálata interaktív sportcsapatoknál, a kutatás és az eredményei
Kutatási kérdések és hipotézisek
Kutatási
kérdés 1: Milyen igazságtalan helyzeteket tudunk azonosítani a játékosok
észlelése alapján és kikhez köthetők ezek a szituációk?
Hipotézis
1: A játékosok saját bevallásuk
alapján (szabad felidézés módszerével) a saját játékostársaikkal, az
edzőjükkel, a klub vezetésével, valamint a mérkőzés során átélt helyzetekkel
kapcsolatban észlelnek igazságtalan helyzeteket, mint: játéklehetőség, fizetés
elosztás, teljesítményértékelés, kommunikáció az edzővel és egymással
1. elsősorban
az edző személyével hozhatók kapcsolatba az interakciós sportcsapatok
játékosaival előforduló igazságtalan helyzetek.
2. az
interperszonális igazságtalanságok fordulnak elő legnagyobb számban a
vizsgálati személyek válaszaiban.
Kutatási
kérdés 2: Ki, vagy mi az
igazságtalanságok kiváltója?
Hipotézis
2: Az edző személye a legfőbb
okozója méltánytalanságoknak.
Kutatási
kérdés 3: Sorrend felállítása esetén mely igazságtalan szituációt, szituációkat
helyezik az első helyre?
Hipotézis
3: A kezdőcsapatba kerülés fog legtöbbször az első helyen szerepelni.
A
következő sportágak játékosait kérdeztük meg: a kézilabda mellé bekerült a
kosárlabda, a labdarúgás és a röplabda, mint interaktív sportág. A megkérdezett
játékosos esetében továbbra is törekedtünk arra, hogy ha nem is teljesen profi,
hivatásos sportolókat, de az adott sportágat komolyan, életformát befolyásolóan
űzők legyenek. Ez tette lehetővé, hogy nagyobb elemszámmal dolgozzunk, s így a
vizsgálatban szereplők száma 200 fő fölé emelkedett. A vizsgálatunkban N= 223
fő vett részt.
A
nemek aránya teljes mértékben nem ismert, mivel a kérdőíveket név nélkül,
személytelenül töltötték ki, nem is volt célunk a nemek közti különbség
vizsgálata. Korosztály tekintetében a fiatal felnőttek (azon belül is 21-27 év)
alkotják a vizsgálati csoport jelentős részét, felnőtt korosztályban
sportolókkal dolgoztunk.
Az
előtanulmány során ún. szabad felidézéses módszerrel arra kértük a játékosokat,
hogy idézzenek fel olyan igazságtalan, méltánytalan helyzeteket, amelyekkel a
pályafutások során találkoztak. Válaszainak rendszerezése után,
összeállítottunk egy kérdőívet, amely több feladatot állít kitöltője elé. Egyes
szituációkat egy 5 fokú intervall, Likert-skálán kell elhelyezni, amelyben az
1-es érték az jelenti, hogy a játékos az adott helyzettel egyáltalán nem, vagy
ritkán találkozott élete során, az 5-ös érték pedig azt, hogy gyakran átélte az
adott helyzetet pályafutás alkalmával. Ezen kívül sorrend felállítására is
kértük a sportolókat az alapján, hogy ők melyik helyzetet ítélik meg a
legigazságtalanabbnak
Eredmények[1]
A
játékosok által említett igazságtalan helyzetek csoportosítása az igazságtalanságot
elkövetők szerint a 6 . táblázatban látható.
6. táblázat Ajátékosok által említett igazságtalan helyzetek csoportosítása az igazságtalanságot elkövetők szerint
Játékosok,
csapattársak:
|
Edző:
|
Klub:
|
Szülő:
|
Játékvezető:
|
A játékosok gyakran írták válaszaikban a
bánásmód, az információközlés formáját, mint problémát és konfliktusforrást. Ha
a kommunikáció nem megfelelő az is kialakíthatja az igazságtalanság érzését.
Az edzőkön kívül, mint okozó személyekre természetesen a játékvezetőkre,
valamint a bírói döntésekre is sokan hivatkoztak, és ami számomra érdekes, hogy
a szülők szerepe- különböző formákban- is előkerült.
A szerződések, fizetések,
esetleges büntetések kiszabásával kapcsolatban a klub vezetését is említették.
Tehát
az igazságosság három típusának mindegyike előfordult a játékosok válaszaiban.
Az igazságosság típusai alapján történő csoportosítás a 7. táblázatban látható.
7. táblázat A válaszok csoportosítása az igazságosság három típusa alapján
Disztributív |
Pocedurális |
Interakciós |
|
|
|
A
klubbal kapcsolatos igazságtalannak vélt helyzetek száma 3. leggyakoribb volt.
Ez mindenképpen érdekes jelzés lehet a klubvezetők számára. Ld. 27. ábra
27. ábra
Az igazságtalan helyzetek szereplőinek százalékos eloszlása
Az igazságtalanság típusai alapján is végeztünk százalékos számításokat, amely a következő eredményt hozta, ld. 28 ábra. Jól látható, hogy a procedúrákkal, eljárásokkal kapcsolatos igazságtalan helyzetek voltak a leggyakoribbak. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy a szervezetekben különösen nagy figyelmet kell fordítani a különböző eljárásokkal kapcsolatos szabályozásokra, a félreértések elkerülése végett!
28. ábra A igazságosság három vizsgált típusának százalékos eloszlása
5 szituáció köthető az edző személyéhez, 3 a játékostársakhoz, további 6 pedig a klubhoz. A sportolók Likert skálán osztályozták az igazságtalan helyzeteket. Ezen említett három csoport átlagát és szórását külön-külön számoltam ki és ábrázoltuk, ld. 29. ábra.
29. ábra A három csoport átlaga és szórása (n=102, µ+SD)
A kérdőív skálát tartalmazó részében található állítások osztályzása is azt támasztja alá, hogy az edző cselekedetei érintik legérzékenyebben a sportolókat. Ha a felsorolt helyzetek átlagait hasonlítjuk össze, négy szituáció emelkedik ki. Érdekes módon ezek mind az edzőhöz kötődnek. A szituációk a következők, ld. 30. ábra:
30. ábra Négy kiemelkedő helyzet átlaga
Az
ötös skálán átlag 3,25-2,67 –es osztályzatot kaptak ezek a szituációk, míg a
többi este átlaga: 2,57 és 1,6 közé tehetőek.
Ez
a hipotézis tehát beigazolódott, mivel:
Eredmény
2: Az edző személye, döntései, viselkedése, cselekedetei váltják ki a legtöbb
igazságtalannak vélt helyzetet.
Kutatási
kérdés 3: Sorrend felállítása esetén mely igazságtalan szituációt, szituációkat
helyezik az első helyre a játékosok?
Hipotézis
3: A kezdőcsapat összeállítása fog legtöbbször az első helyen szerepelni.
A
kérdőív azon részében, ahol bizonyos helyzeteket sorrendbe állítását kértük a
játékosoktól az alapján, hogy melyik a legigazságtalanabb megvizsgáltuk, hogy
melyek voltak az első három helyen legtöbbször említett esetek, ld. 31. ábra.
31. ábra Az első helyen említett szituációk gyakorisága
Jól
látható, hogy a kiemelkedő értékeket mutató válaszok (19, 9, 9) a csapaton
belüli döntéseket és emberi, csapattársi kapcsolatokat, azok méltánytalanságát
jelzik.
Ez
azt támasztja alá, hogy az interperszonális és a procedurális igazságtalanságok
megelőzik a harmadik vizsgált típust, vagyis a disztributív méltánytalanságot.
A
csapaton belüli emberi, de mégis hierarchikusnak mondható szerepek, ha
felborulnak (Pl. túlzott a csapatkapitányi dominancia) az elégedetlenséget vonz
maga után, s ezt élik meg a sportolók igazságtalannak. A legtöbb esetben
elsőnek megnevezett „kedvencek favorizálása” is a procedurális
igazságtalanságok csoportjába sorolható.
Azonban,
ha a korábbi rész eredményeire visszatekintünk ez a tény is azt támasztja alá,
hogy az edző személye szüli a legtöbb méltánytalanságot, hiszen egy játékos
kiemelése is kizárólagosan a vezetőedző által lehet előidézett.
[1]
Kiemelt piros színnel jelölöm az egyén szervezetével, sportklubjával
kapcsolatos igazságtalan észleléseit.