A szervezetfejlesztés és lehetőségei a sportszervezetekben, egy szervezeti diagnosztikai tanulmány bemutatásán keresztül
A
magyarországi professzionális sportklubok működése sok esetben inkongruens
elemeket is tartalmaz. Sokan pro és kontra hoznak fel érveket, hogy a sportban
volt-e rendszerváltozás, de ezektől függetlenül jól látható, hogy a klubok
önállóan (mondjuk úgy, hogy az államtól függetlenül) akarnak működni, és
hangsúlyozzák is autonómiájukat, miközben, ha mégsem válik be maradéktalanul az
„egyedüllét”, akkor sokszor - a tőkeerős, sportot támogatni hajlandó szponzorok
hiányában - az államtól várják a segítő jobbot. A nyugat-európai és
észak-amerikai mintákat figyelembe véve ez az állapot nem tartható fenn sokáig.
Szükségessé válik, hogy a klubok újradefiniálják magukat, és igénybe vegyenek
olyan alkalmazott tudományokat is, mint például a szervezetpszichológiai és
menedzsment alapokon is nyugvó szervezeti
magatartáskutatás, ha eredményeiket javítani akarják – vagy fenn akarnak
maradni.
Minden
szervezet életében léteznek ugyanolyan kritikus-szenzitív időszakok, akárcsak
egy ember életében. A szükséges változtatások azonban több szempontból is
kérdéseket vetnek fel. Vajon mikor kell elkezdeni azokat? Handy (2008) a kérdés
megválaszolásához egy régóta jól ismert „geomatriai alakzatot”, a sigmoid (S)
görbét használja fel: azt mondja, hogy a szervezet életében vannak
hullámvölgyek és hullámhegyek. Viszont, ha akkor kezdünk el változtatásokon
gondolkodni, amikor romlik a szervezeti teljesítmény, már késő; akkor KELL
változtatásokat kieszközölni, amikor még jól teljesít a szervezetünk. Ezt
egyébként kiválóan nyomon követhetjük, ha a Formai-1 re gondolunk, ahol csak az
a csapat (autó) tud egész évben sikeres lenni, ahol komoly fejlesztések,
tervezőmunka folyik az év közben is. Ld. 26. ábra.
De gondolhatunk azokra a sikeres, nagy
klubokra is (pl. MU, Barcelona FC), akik bajnokságot vagy kupákat nyernek,
mégis a következő évre több helyen (ennek megfelelően még stratégiában is)
változtatnak. Itt meg kel említeni, hogy a szervezeti változtatásoknak az
irodalom két fajtáját különbözteti meg: a szervezet az idő múlásával változó
körülmények közé kerül, és ezek a megváltozott (pl. politikai, gazdasági)
körülmények szinte automatikusan indikálják a szervezet fejlődését (1), míg a
másik esetben szándékosan avatkoznak bele a szervezet életébe, hogy
megpróbálják annak eredményességét javítani. Ez utóbbi tekinthető a klasszikus
értelemben vett szervezetfejlesztésnek (Kovács, 2005).
A
változtatás során az időfaktor mellett a másik központi probléma a
változtatással szembeni ellenállás. Hiszen vannak olyanok, akik a
változtatással rosszul járnak (vagy úgy vélik, hogy rosszul járnak). Egyrészt a
szervezeti tagok, másrészt egyes szervezeti egységek is érdekeltek lehetnek a
status quo fenntartásában.
A
szervezetfejlesztés gyakorlatilag egyidős a szervezetpszichológia történetével,
alapjait a szervezetpszichológiai kutatások adták. Kurt Lewin munkássága
jelentette a kiindulópontot, a csoportkutatásai új irányvonalat adtak a
vezetés-, és magatartáskutatók számára is (Kovács, 2005).
Az
alábbi feltevések támogatják a szervezetfejlesztés (szervezetfejlesztés,
organization development, OD) erősödését:
- a hatékony szervezetben az egyén és a
szervezet is növekedni tud, fejlődni tud, ez nevezhető egészséges szervezetnek
- az OD a magas szervezeti minőség
elérésének eszköze
- az OD felelősségteljes, gondos,
megbízható emberben gondolkodik, nem csupán erőforrásként tekint rá
- az OD célja az egészséges szervezet,
támogató, ösztönző, nyitott légkör, a bizalom és a hitelesség, a tiszta és
áttekinthető hatalmi viszonyok
- a nyílt, őszinte kommunikáció, mely
segíti a problémák feltárását, megoldását
- az egyéni érdek figyelembevétele, a
magas szintű szervezet iránti elkötelezettség kialakítása (Kovács, 2005)
Beckhard (1969, ld. Kovács, 2005) alapján a
szervezetfejlesztés: a felső vezetés által vezetett és támogatott (1),
hosszú távú erőfeszítés az alkalmazottak célmegvalósítási, alkalmazkodási,
megújulási képességeinek fejlesztésére (2), a szervezeti kultúra
fejlesztésére (3), mely tanácsadói-facilitátori tevékenység (4),
magatartástudományi ismeretek felhasználásával (4). Bennis szerint (ld. Kovács,
2005), a szervezetfejlesztés nevelési stratégia. Harvey, Brown (1996) szerint
pedig olyan hosszú távú fejlesztő beavatkozás, melynek célja, hogy a szervezeti
kultúra alakításával növelje a szervezet probléma megoldási, alkalmazkodási
és megújulási képességeit. A
diagnosztikai tevékenység elsődlegesen – ahogyan az a
fenti meghatározásokból is kiderültek - a
szervezeti kultúra elemzésére fókuszál.
Amennyiben
sportszervezetekről és azok szervezeti kultúrájáról beszélünk, meg kell
említeni, hogy minél tagoltabb, diverzifikáltabb a sportklub, annál
összetettebb a szervezeti kultúra diagnosztika. Ugyanis – ideális esetben –
maga a klub rendelkezik egy dominánssal, de minden szakosztály (egyéb
szervezeti egység, pl. PR, marketing, pénzügy) is jellemezhető, egy ún. sajátos
szubkultúrával. Jó esetben ezek megegyeznek és a klub által vallott, követett
értékeket, normákat, elvárásokat mindenki osztja a klubon belül. Ebben a
vizsgálatban olyan sportszervezeteket kutattunk, melyek gyakorlatilag csak
azzal az egy szakosztállyal rendelkeznek, melyben az első osztályú sportcsapat
versenyez.
A
sportcsapatok és sportszervezetek korábbi vizsgálatai mind egy közös cél miatt
folytak: megismerni azok működését, optimalizálni azt, hogy a csapat minél jobb
teljesítményt[1]érjen el.
A
teljesítmény a sportban egy szorzatként írható fel:
Teljesítmény
= teljesítőképesség (az adott feladathoz szükséges testi, motorikus képességek
megléte, technikai, taktikai tudás, a sportág specifikus ismeretek
készségszintű elsajátítása) X teljesítőkészség (az adott feladathoz szükséges
pszichés képességek megléte, különös módon a tevékenység végrehajtásához
elengedhetetlen motivációval, vagyis hajlandósággal)
Ha
bármelyik hiányos vagy hiányzik, akkor a teljesítmény romlik vagy nulla.
Párhuzamot
lehet vonni és talán itt meg lehet említeni Hersey-Blanchard (1982) elméletét,
mely a kívánatos vezetési stílust határozza meg, aszerint, hogy a vezetettek
rendelkeznek-e a megfelelő képességekkel (teljesítőképesség) és a megfelelő
motivációval, hajlandósággal (teljesítőkészség) az adott feladat
végrehajtásához. Ezt az érettség fogalmával jellemezték (melynek négy típusát
különböztették meg), és, ha például mindkét feltétel teljesült a dolgozóknál,
akkor a gyenge feladat-, és kapcsolatorientációval „bíró” ún. delegáló vezetési
stílust definiálták.
Itt
kell szintén megemlíteni a már korábban idézett úgynevezett Steiner modellt
(1972), mely azt mutatja, mekkora egy csapat aktuális produktivitása. Ez a
potenciális, teljes felmutatható produktivitásból indul ki, amire a csapat
elvileg képes lenne. Ezt a teljesítményt azonban lerontják, azok a veszteségek,
amelyeket a nem megfelelő csoportfolyamatok okoznak. Ilyen lehet többek közt a
bizalom hiányából vagy a bizalomvesztésből eredő deficit is.
A
vizsgálatunk során az alábbi metodikai módszereket követtük.
A
következő módszerek a Kovács, Perjés, Sass (2005) és Sass (2005) által
publikált tanulmányok alapján dolgozzák fel a szervezeti kultúrát és szervezeti
bizalommintázatot a sportcsapatoknál. Mivel elsősorban nem a sport számára készültek
a kérdőívek, ezért először mindhárom esetében történt egy előzetes áttekintés,
mely során próbáltuk úgy átalakítani őket, hogy a sportolók számára is könnyen
értelmezhetőek (sportbeli szakkifejezésekkel, példákkal kiegészítve) legyenek,
ugyanakkor természetesen megőrizzék eredeti jelentésüket.
A felhasznált kérdőívek, melyek
alkalmasnak bizonyultak a sportszervezetek vizsgálatára, az alábbiak:
I.
Quinn szervezet-diagnosztikai kérdőíve,
II.
Kovács szervezeti kultúra kérdőíve
Az
előzetes feltételezés abból indult ki, hogy a sportcsapatok, mint a
teljesítményorientált, professzionális sportszervezetek főbb jellemzői:
- Teljesítményorientáltak,
vagyis fontos a cél elérése, legyen akár bajnoki helyezésben kifejezhető,
vagy egyéb módon (pl. egyéni képességek fejlődése) kinyilvánított
- Mivel együttes tevékenységről van
szó, ezért fontos a megfelelő csapatszellem
(team-spirit), légkör, másrészt
a csapatban való dolgozás képessége (team-working),
az együttműködési képesség
- A jó csapatklíma, mely (többnyire) jó személyes kapcsolatokat feltételez, még akkor is, ha néha
az eredményesség felülírja ezeket (ezt és az előzőt valójában a
szociometria a rokonszenvi viszonyok feltárásával már, ugyan más
megközelítésből, de vizsgálta)
- A megfelelő színvonal megtartása érdekében
valamilyen (?) szinten haladni kell az
új edzésmódszerek,
sporttudományos eredmények felhasználásával is, vagyis ilyen
nézőpontból a vállalkozó, újító szellem is szükséges (de érzésem szerint
itt is létezik egy „arany középút”, vagyis a már bevált módszereken nem
érdemes változtatni: „járt utat a járatlanért…”)
- Mivel van egy (lehet több is, de a
kettőnél több nem jellemző) vezető,
az edző, ezért az ő szerepe kulcsfontosságú, és nem csak sportszakmai
szempontból, persze rendkívül fontos, hogy milyen edző felsőbb vezetői
támogatása, hiszen ennek hiányában nem lehet sikeres
- Sportcsapattól függően lehet a
szerepe egyfajta atya, mentor, koordinátor, véleményem szerint mindenképpen támogató-segítő
jegyeket kell hordoznia (még a kőkemény profi sportban is), ez azonban nem
zárja ki a határozott, teljesítményorientált vezetési jegyeket sem
- A csapatot összetartó erő lehet a
teljesítmény, de nem kizárólagosan csak ez, hanem lehet a kölcsönös
bizalom, illetve a kapcsolatok (játékosok közötti) erőssége is, a
szociális összetartó erő
- A sportcsapatok egyesületekhez,
klubokhoz kötődnek, ezért egyrészt kell rendelkezniük egyfajta csapatidentitással, kötődéssel a
klubhoz, másrészt magához a csapathoz is lojálisnak kell lenniük
(napjainkban, a klubhűség kiveszőben van, az anyagiak felülírják)
Vagyis ezek alapján a quinni
versengő értékek modellje szerint dominánsan egy támogató (klán) kultúra
típusként jellemezhetők a sportcsapatok, amely azonban részben
teljesítményorientáltsága, részben a külső változásokhoz való alkalmazkodás
szükségessége miatt magán hordozhatja az adhokratikus valamint a piac, és az
edző-játékos, mint vezető-beosztott (ráadásul a csapaton belüli szerepek miatt
is) kapcsolat alapján részben hierarchikus is.
A
szervezeti értékdimenziók tekintetében a 11 értékdimenzió közül a következőkben
vártunk sajátos jegyeket:
- Az edző inkább feladatorientált (a
sportteljesítmény eléréséhez el kell végezni a megadott feladatokat), de
azért, fontos lehet a tagokkal „ápolt” jó kapcsolata is
- Inkább erős kontrollt várok abban a
tekintetben, hogy a játékosok ellenőrzése, a szabályozottság milyen mérvű
- A jutalmazást elsődlegesen a
teljesítményhez kötöm, de ezt követően a csapatért tett, sportemberi
megnyilvánulások stb. is lehetnek szempontok a jutalmazásnál
- Ha a vezető jó konfliktuskezelési
stratégiával rendelkezik, és a magasabb teljesítmény elérése érdekében
hajlandó „beleszólást” engedni a dolgok menetébe, akkor inkább
konfliktustűrők a sportcsapatok
- Mivel a csapatok nem ad-hoc elven
működnek, ezért inkább hosszú távú időorientációval rendelkeznek, a
sportbeli teljesítmény alapja a tudatos, tervszerűen felépített munka
Quinn
és Rohrbaugh (1983)[2] versengő
értékek modelljét szintén a szervezetdiagnosztikához használtuk. Quinn szerint
egy közösség értékei hierarchiába rendezhetők, és fő értékdimenziókba tömörítve
megjeleníthetők. Ezen listák vagy értéktérképek segítségével összehasonlíthatók
és jellemezhetők az egyes szervezeti kultúrák. A szerzők multidimenzionális
skálázás segítségével leírtak egy általánosnak talált háromdimenziós elméleti
keretet a hatékony szervezetre vonatkozóan:
- a szervezet fókusza: belső, személyorientált és/vagy külső, szervezetorientált
- a szervezeti struktúra lehet: a kontroll általi stabilitást preferáló és/vagy a
rugalmasságot, változást támogató
- a szervezeti célok tekintetében: fókuszálhat a célelérés folyamatára, az
eszközökre és/vagy lehet eredmény centrikus, célorientált
Ezek
alapján négy fő típust lehet megkülönböztetni: a támogató, az innováció
orientált, szabályorientált, célorientált kultúrát. Cameron és Freeman (1991)
írta le a tipikus szervezeti jellemzőket az egyes típusoknál, mint: klán,
adhokrácia, hierarchia, piac.
A
szervezeti kultúra értékdimenziók alapján történő elemzését a következő
módszerrel végeztük. Robbins (1993) valamint az ezt kiegészítő Bakacsi 11
értékdimenziója alapján elsősorban a tagok szervezettel kapcsolatos érzései
alapján történt. A kérdőívet iskolák szervezeti kultúrájának vizsgálatához
Kovács (2002) dolgozta ki. Ez a kérdőív is előzetes vizsgálat után némileg
módosítva lett, elsősorban nyelvezetében, hogy a sportolók számára jobban
érthető legyen, természetesen ügyelve arra, hogy mindegyik dimenzió ugyanazt az
értelmezést kapja.
- munkakörrel
vagy szervezettel való azonosulás
A
klubbal, szakosztállyal, csapattal vagy a csapatban betöltött feladatával
azonosul-e
- egyén
vagy csoportközpontúság
A
vezetés támogatja-e a csapatban az egyéni kezdeményezéseket, függetlenséget
vagy a csapat céljaira helyezi a hangsúlyt
- kapcsolat
vagy feladatorientáció
Az
edző a játékosokat támogató, segítő vagy a feladatok elsődlegességét
hangsúlyozó-e
- belső
függés-függetlenség
A
csapat egységének támogatása vagy az önállóságé-e a támogatott
- erős-gyenge
kontroll
A
szabályozás, a játékosok ellenőrzésének a mértéke
- kockázatvállalás-kockázatkerülés
A
csapat mennyire tolerálja a bizonytalanságot, vállalja vagy kerüli a kockázatot
(kereső, újító stb.)
- teljesítményorientáció
A
jutalmazás teljesítménykritériumhoz kötött-e, vagy nem függ a teljesítménytől,
hanem valami mástól, például lojalitás, segítség a csapattársnak
- konfliktustűrés-kerülés
Az
edző és a csapat mennyire bírja a konfliktusokat, támogatja-e vagy tiltja
(például szakmai: beleszól a játékos a taktikába)
- cél
vagy eszközorientáció
A
vezetést (edző) jellemzi, hogy a csapat eredményei vagy a célelérés folyamata
kap-e hangsúlyt (például utánpótlás nevelés)
- nyílt
vagy zárt rendszer
A
csapat mennyire hajlandó reagálni a változásokra (új edzésmódszerek, új
átigazolások, továbbképzések stb.)
- rövid
vagy hosszú távú idői orientáció
A
csapat rendelkezik-e jövőképpel vagy sem
A
fenti dimenziók szorosan köthetők a sportszervezetek különféle működési
mechanizmusaihoz, így ezek által jól jellemezhetővé válnak.
Az
eredmények rövid összefoglalása után megállapítható, hogy a sportszervezetek és
sportcsapatok esetében igen jól leírhatók, azonosíthatók a működési modellek.
Ez elégséges alapot jelenthet a további vizsgálatokra is. Továbbá, különösen a
Kovács (2002) féle modell, részletes, sokoldalú elemzést tesz lehetővé, melynek
eredményeképpen jól kirajzolódhatnak a szervezeti változtatás főbb irányai.
A
vizsgálat során megállapításra került, hogy az elemzett első- és másodosztályú
sportcsapatok jelentős része (a tízből hat) a quinni megközelítés szerint a klán típusú kultúrára jellemző
jegyeket hordozza magán, míg egy csapat hierarchikus és három a piac kultúrának
felel meg. A hierarchikus esetben a kevés vizsgálati elemszám (minta) miatt nem
lehet pontos képet rajzolni az esetlegesen ebbe a csoportba tartozó csapatokról.
Ez mindenképpen igényli a jövőbeli hasonló vizsgálatokat.
A
klán típusú csapatok:
- Az
egység vezetője tekintetében inkább észlelik a piaci
kultúrára jellemző vezetési stílust (határozott, teljesítményorientált),
ugyanakkor az észlelt vezetési rendszer támogató és segítő is egyben. Mindez
összhangban van a robbinsi kultúra jellemzőkkel, ahol a vezetőt inkább
feladatorientáltként jellemezték. Ez egyébként a csapat vezetőjének a dolgát is
nehezíti: úgy kell eredményesnek lennie, hogy közben egy barátságos, támogató
közeget is ki kell alakítania.
o
Bizalom
tekintetében: a vezetői megbízhatóságot tekintve
magas bizalom, vagyis igazságos, az egyéni célokat is figyelembe vevő, bevonó
vezetés a jellemző.
- A szervezeti légkör esetében gyakran a
hierarchikus és adhokratikus jellemzők az észleltek, ugyanakkor ez nem zárja ki
az összességében családias légkört sem
o
Ezt támasztja alá a szervezeti
integritás és feladatkontroll értéke is, melyek alapján nagy a szervezeti bizalom észlelt szintje
ezekben a csapatokban.
- Sikerkritériumként is legtöbbször a
hierarchikus kultúrára jellegzetes mintát észleltek a tagok (a megbízhatóságot
jelentheti magában a rendszerben, vagyis a játékosok egymás és az edző iránt
is, valamit a csapat iránt is táplálnak hajlandóságot, bizalmat arra vonatkozóan,
hogy megtartják ígéreteiket, és ez lehet a közösen elért sikerek alapja)
-
A szervezetet összetartó erőre, a
hagyományokhoz, a csapathoz való lojalitás jellemző, de a teljesítmények
elérése illetve el nem érése kihathat a légkörre pozitív illetve negatív módon.
o
a
kölcsönös bizalom megléte (mind kapcsolati mind szervezeti
szinten), illetve a munkatársak
ellenőrzése is megjelenik, hiszen „én akkor lehetek sikeres a csapattal, ha
a társaim is elvégzik a feladatukat.”
- Inkább jellemző a szervezettel, csapattal
való azonosulás, ez összefüggést mutat a szervezetet összetartó erővel.
- Mindegyik sportcsapat rendelkezik hosszú
távú tervekkel, ami alátámasztja a sportban is a tervszerűen felépített munka
és a folytonosság meglétét a sportszervezetben
o
Összességében magas fokú a szervezeti
integritás, ami egy bizalommal teli légkört mutat, szintén magas a feladatok
kiszámíthatóságának, előre jelezhetőségének a szintje (különösen a hierarchia
típusú sportcsapatnál, igaz ebből csak egy lett), és lehet, hogy kissé ellentmondva
az eddigieknek, de megjelenik a munkatársi feladatellenőrzés szükségessége (ezt
a sportban nem feltétlenül kell alacsony bizalmi szintként értelmezni, hanem
inkább a közös cél elérésére vonatkozó társas motivációként)
A
szervezeti változtatás időigényes folyamat. Jól kialakított stratégiát
feltételez, ugyanis elsősorban a változtatással való szembenállást kell
feloldani. A szervezeti tagok - az ember természetéből fakadóan – inkább
szeretik a megszokott állapotot. Biztonságot, nyugalmat adhat, még akkor is, ha
nem túl jó, de legalább az, ami van, biztos. Az új szervezeti modell új
szerepeket hozhat. Lesznek, akik veszítenek a pozíciójukból, de lesznek, akik
új feladatot kapva sokkal motiváltabban, nagyobb erőfeszítéssel végzik majd a
feladatukat. Kotter (1995) 8 lépést fogalmazott meg, mint a sikeres szervezeti
változtatás elemei.[3]
- Alakuljon
ki a szervezeti változtatás iránti igény, legyünk érzékenyek a változtatásra,
fejlesztésre.
- Alakítsunk
ki erős szövetségeseket a szervezeten belül, akik meggyőzően tudnak érvelni a
fejlesztés mellett.
- A
kezdeti ötletelések után elvégzett szakszerű szervezeti diagnosztika után,
határozzunk meg a tiszta, jól értelmezhető, világos jövőképet.
- Ezt
a jövőképet mindenki számára érthetően kommunikáljuk a szervezet minden
egységében.
- Végezzünk
elemzést és távolítsuk el a fejlesztés útjában álló akadályokat. Vizsgáljuk meg
a szervezeti felépítést, az egységeket, a humán erőforrást.
- Érjünk
el az új szervezettel apró sikereket, győzelmeket. Ezek nagyon erős
motivációként hatnak a szervezetfejlesztés fenntartásához. Mindenki látja, hogy
az új irány jó.
- Az
apró sikerek nem jelentik a cél elérését. Meg kell szilárdítani az eredményeket
és a folyamatokat.
- Végül,
a változtatásokat építsük be a szervezeti kultúrába.
A sportszervezet, mint láttuk ilyen, akkor lehet sikeres, ha kellően rugalmas és időben képes reagálni belső és külső környezeti tényezők változásaira.
[1]
Legyen szó akár szabadidő (rekreációs) akár versenysportról (minőségi) a cél a
minél jobb teljesítmény elérése. Ez azonban sportágakként és sportcsapatokként
is más lehet. Célként határozhatják meg a bajnokság, kupa megnyerését, a
bennmaradást, de cél lehet fiatal játékosok képzése és beépítése a felnőtt
csapatba, vagy a bajnoki évad során a minél nagyobb profit termelése a klub
számára. Ebből az eltérő célmeghatározásból következően élesen eltérhetnek
egymástól a sportcsapatok szervezeti kultúra és esetleges bizalom rajzolatai.
[2] A
szervezeti kultúra fejezetben bővebben olvasható.
[3] A
téma iránt érdeklődők számára ajánlom a következő linket megtekintésre: http://www.mindtools.com/pages/article/newPPM_94.htm