A vezetői magatartás
Milyen
egy jó vezető? A történelem folyamán számos kiváló vezető, hadvezér és
államférfi igyekezett vezetni, „befolyásolni”, irányítani, ellenőrizni,
feladatokat és célokat kijelölni az általa vezetetteknek. Nincs ez másként most
sem, de elég hosszú volt az út, amíg a vezetéselmélet vagy vezetéslélektan
eljutott odáig, hogy kimondja nincs jó vagy rossz vezető, hanem az adott
helyzetben hatékony vezető van. Érdemes összehasonlítani egy jó néhány évtizedes
különbséggel született leírást arról, hogy milyen a jó vezető, ld. 14. ábra.
14. ábra Ilyen az ideális vezető? Stuller (1980) és Fayol (1918) alapján elég sok a hasonlóság a kulturális és időbeli különbség ellenére
A vezetést számos definícióval próbálták meghatározni. Klein (2007, 29. o.) szerint „elérni egy feladat megoldását más emberek segítségével”. Együttműködés közös cél elérése érdekében, képességeik, energiájuk, tehetségük felhasználásával. Egy dologban elég nagy az egyetértés, mégpedig a vezetés függ a vezetési mezőtől, vagyis attól a „tértől”, amelyben a vezető és a vezetettek elhelyezkednek. Nevezzük ezt a szervezetnek. A 19. század végétől, a kor emberképének megfelelően alakultak ki a (jó) vezetőről alkotott elképzelések, ld. 15. ábra.
Igen érdekes, és a
korábbi vezetéselméleti modelleket összegző, a sport számára „készült” modell
az alábbi, ld. 16. ábra. Ebben a szerző a sportcsapatokra gondol, ugyanakkor
nagy az átfedés akkor, ha a teljes, sportszervezetben tevékenykedő vezetői
magatartásokra gondolunk.
16. ábra Vezetési stílusok a sportban, Murphy (2005) alapján
Az
általános felfogás szerint a vezető irányít, koordinál, feladatokat határoz meg
és ellenőriz. Kérdés, ki alkalmas vezetőnek? A sport területén feltétlenül
előnyt jelent, ha valaki maga is sportolt, hiszen így már belülről átélhette
egy sportszervezet működését. De a nemzetközi szinten is kiemelkedő
sportpályafutás nem predesztinál senkit képzett vezetővé. Ugyanis ez egy másik
szakma. Gondoljuk abba bele, hogy hány korábbi sportolóból lett később
ugyanolyan kiváló edző. Nem sok. A vezetővé válás egy folyamat, mely során nem
csak a szakmai (hiszen abból indulunk ki, hogy a szakmájához mindenki magas
szinten ért), hanem sokkal inkább személyiségbeli, döntéshozatali, mérlegelési,
kommunikációs és egyéb kompetenciák alakulnak. Ráadásul, mindez abban a sajátos
kulturális környezetben (legyen szó a szervezeti kultúráról, vagy a nemzeti
kultúráról egyaránt), amiben a szervezet létezik. Többször láttunk példát arra,
hogy egy adott ország sikeres sportvezetője (edzője) egy másik országba kerülve
nem tudott sikeres lenni. És nem a szakmai felkészültségének hiánya miatt volt.
A kezdeti vezetéselméleti modellek, a klasszikus felfogás szerint az egyén
személyiségével vajmi keveset törődtek. Később megpróbálták a jó vezető
személyiségjegyei alapján (ideértve a külsőt is!) meghatározni, milyen is a jó vezető. A 17.
ábrán a fentiek összefoglalása látható.
Tehát
új elméletek kellettek, és ekkor a döntéshozatala módja alapján próbálták meg a
vezetőket tipologizálni. Így jött létre, Lewin nyomán, az azóta is népszerű,
ugyan kissé mára leegyszerűsített autokratikus és demokratikus vezetési stílus
(a laissez faire konkrétan nem volt vezetés, hanem egy kísérleti helyzet).
Aztán többen, pl. Likert és Tannenbaum, ld. 15. ábra, ezt egyre jobban
árnyalták és megjelentek a demokratikus és autokrata vezetési stílusok újabb
iránya, a döntésekbe való bevonás alapján. Mivel ez az irányzat sem bizonyult
önmagában helytállónak, Likert és mtsai új vezetői tipológiát alkottak meg. A
típus alkotó alapja, hogy a vezetői tevékenység a feladat elvégzésére vagy a
személyes kapcsolatokra irányul-e jobban. Az előző a feladatközpontú, az utóbbi
a kapcsolatorientált vezetési stílus. Ez a tipológia épül be a későbbi, ún.
kontingencia modellekbe. Ezek közös alapfeltevése, hogy a vezető sikeressége az
attól függ, hogy a vezető és a vezetési helyzet összeillenek-e. Megpróbálták
tipologizálni (Fiedler kontingencia modellje) a vezetési helyzetet, ennek
legfontosabb tényezői a vezető-beosztott viszony, a feladat jellege és a vezető
formális hatalma. Ehhez kapcsolták a leginkább a helyzetnek megfelelő vezetési
stílust, nevezetesen a feladat- vagy a kapcsolatorientációt. Széles empírikus
bázison vizsgálták meg, hogy milyen helyzetben milyen típusú vezető tudta a
csoportot sikerre juttatni. Ezt modellt a sportszervezet esetében is
alkalmaztuk, többnyire sikerrel, de a pontosításra még szükség van. A sport
esetében, elsősorban az edzői vezetési stílus oldaláról, újabb elméletek
jelentek meg, pl. Chelladurai multidimenzionális modellje (ld. 18. ábra),
melyben öt faktor alapján (edzések vezetése, autokrata, demokrata, pozitív
visszajelzések, társas támasz) jellemzi magát az edző, a játékosok a saját
edzőt, és a játékosok az ideálisnak vélt edzőt. Ezt követően a három kérdőív
összehasonlítása (statisztikai elemzése) után kiderül, van-e különbség illetve
összeillés az egyes faktorokban.
A
Murphy, ld. 16. ábra, által leírt öt vezetési stílus jól mutatja, a korábbi
vezetéselméleti modellek és az újabb megközelítések sportra történő
adaptációját. Azonban itt is meg kell említeni, hogy az adott stílus csoportra
gyakorolt hatása függ attól a szervezettől, melyet vezetni kell. A főbb
vezetési funkciók a 19. ábrán láthatók.
Többször
előkerült már a leadership kifejezés, melyet gyakran magával a menedzsmenttel
azonosítanak. Ezzel szemben annál többet jelent, ahogy Bakacsi (1996., 150.o.)
fogalmaz: „a leadarship annak a képességét jelenti, hogy hogyan tudja a vezető
a szervezet tagjait a szervezeti célok megvalósítására befolyásolni,
mozgósítani.” Érdemes az alábbi ábrán (20. ábra) megtekinteni a Likert (idézve,
Klein, 2007) által készített hatékony és nem hatékony vezetői magatartás
összehasonlítását. Rendkívül fontos, hogy különbséget tegyünk a leadership és a
management fogalma között. Az előbbi, mint olvashatták, elsősorban a
beosztottakra, a változásokra, a motiválásra vonatkozik, míg az utóbbi a
szervezet működtetésével, irányításával kapcsolatos, szervezeti szintű
feladatot takar. Ebből következően mást jelent a leader és a manager, mint
feladatkör is, tehát más kompetenciákat is igényel. Az általános értelmezés
szerint a leadership magában foglalja a vezető minden lehetséges képességét,
beleértve a vezetéslélektan ismereteit is.[1]
Számos esetben tapasztalhattuk azt, hogy az adott területen korábban kiváló
szakember, legyen az akár olimpiai bajnok sportoló is, vagy sokszoros
válogatott játékos, edzőként, klubvezetőként nem tudott ugyanolyan sikeres
lenni. Pedig, joggal feltételezhetjük, a szakmai oldalt illetően nem volt gond.
Ellenben a vezetéssel járó egyéb feladatok ismerete egy teljesen más, önálló
professziót jelent, a vezetés, vagy leadership egy külön szakma.
20. ábraA hatékony és nem hatékony vezetők összehasonlítása, Likert alapján (id. Klein, 2007)
[1] A két
fogalom közötti még részletesebb különbségtétel Bakacsi (1996, 2006) munkájában
kiválóan nyomon követhető.