A pszichológiai szerződés
A
pszichológiai szerződés az egyén kölcsönös elköteleződésbe vetett személyes
hite (Robinson, 1996). Rousseau (2000)[1]
által ismertté vált fogalom a tag és a szervezete közötti kapcsolatot jellemzi.
A különböző szervezetek szerződések (munkaköri leírások) formájában határozzák
meg a tagjaikkal szembeni elvárásaikat. Ezeknek tulajdonképpen két fajtájuk van:
az egyik a hagyományosan, írásban foglalt, formális munkaszerződés
(sportcsapatoknál játékos szerződés), a másik pedig az informális, írott
formában nem létező, a tag és a szervezet (vezető) viszonyát szabályozó
pszichológia egyezség, a tulajdonképpeni pszichológiai szerződés ( Sass, 2005).
Coyle-Shapiro
és Parzefall (2008) munkájukban összefoglalták a pszichológiai szerződés
kialakulásának történetét. Kiváló tanulmányuk angol nyelven elérhető az alábbi
linken:
http://eprints.lse.ac.uk/26866/1/Psychological_contracts_(LSERO).pdf
A
bevezetőben már utaltunk rá, hogy Robinson és Rousseau (1994) pszichológiai
szerződés fogalmát úgy fogalmazza meg, mint a dolgozó és szervezete
cserekapcsolatát alkotó kölcsönös (reciprok) elkötelezettséggel kapcsolatos
elvárások; hiedelemkészlet arról, hogy a feleknek mit áll jogában várni a
másiktól és cserébe mit kötelesek adni a másiknak. A pszichológiai szerződésnek
különböző típusai léteznek, az alábbiakban Rousseau és Shore és Barksdale
tipológiáját mutatom be.
Rousseau
(1990, 1995) a szabályozottság foka és a szerződés időtartama alapján négy
típust különböztet meg: tranzakcionális, átmeneti, egyensúlyi, kapcsolati.
- Tranzakcionális:
konkrét, részletes szabályokat tartalmaz, amelyeket a munkahelyi helyzeteket
kötelezően be kell tartani, vagyis nem ad teret az egyéni megoldásoknak. Sem a
munkáltató, sem a munkavállaló nem törekszik, hogy az új tag a szervezet
elkötelezett tagja legyen (Mező, Kovács, 1999).
- Kapcsolati
szerződés:
nagyobb szabadságot biztosít, az egyéni megoldásokra jobban épít, kulcseleme a
rugalmasság és az aktív alkalmazkodás (Mező, Kovács, 1999). Lojalitás,
kölcsönös törődés jellemzi, így a tagok képessé válnak extra erőfeszítésekre a
célok elérése érdekében. Kapcsolati szerződés esetén lehetőség van arra, hogy a
tagok magukénak valljanak olyan feladatokat, melyek megegyeznek a szervezeti
célokkal. Ez lehetőséget ad az azonosulásra és az elköteleződésre is.
- Átmeneti:
az egyénnek bizonytalan a jövője a szervezetben, alacsony a bizalma, és
általában maga a feladat is meghatározatlan. A tag kevés információval
rendelkezik a szervezetéről, az ott folyó esetleges változásokról, nem látja a
jövőjét biztosítottnak.
- Egyensúlyi: elvárja a
szervezet a tagtól, hogy újabb és újabb, jól meghatározott feladatokat oldjon
meg, ezáltal a tag képességei folyamatosan fejlődnek (ehhez a szervezet is
hozzájárul képzéssel, tanfolyamokkal, tréninggel), ami előnyös a szervezet
számára is. A szervezet hosszú távon számít az egyénre, ez az egyén számára is
perspektívát nyújt, ily módon fokozza az elkötelezettségét.
Meghatározott feladat |
Meghatározatlan feladat |
|
Rövid távú |
Tranzakcionális Pl. projekt teljesítése |
Átmeneti Változó szervezetben |
Hosszú távú |
Egyensúlyi Teljesítmény alapú |
Kapcsolati Érzelmi kötődésen alapuló |
A
másik ismert tipológia Shore és Barksdale (1998) nevéhez fűződik (id. Janssens
és mtsai, 2003). Ők az egyensúly foka
és a kötődés szintje alapján
különböztetnek meg négy típust.
- Kölcsönösen magas kötődés: kiegyensúlyozott a pszichológiai szerződés és magas
a kölcsönös kötődés szintje a felek között. Elősegíti többek között az érzelmi
involváltságot a szervezetbe, segíti a szervezetben való maradását az egyénnek.
- Kölcsönösen alacsony kötődés: ez is egyensúlyi állapot, csak éppen mind a két
félnek alacsony a kötődése. Ebben az esetben nem alakul ki érzelmi alapon
elkötelezettség.
- Alkalmazott erősen kötődik: nem egyensúlyi állapot, az alkalmazott jobban
ragaszkodik a szervezetéhez, mint az hozzá, ily módon ez aszimmetrikus viszony.
A szervezet nem is akarja fenntartani a kapcsolatot az egyénnel.
- Alkalmazott alacsony kötődésű: az előző ellentéte. A tag nem kíván a szervezet
tagja lenni, hiányzik a felek között az egyensúly.
Valójában
csak az első típus az, amely optimális munkafeltételeket teremt, így lehetővé
teszi a jobb teljesítést is (ld. Janssens, Sels, Van Den Brande, 2003).
A
pszichológiai szerződéssel kapcsolatos kutatások azzal is foglalkoztak, hogy
annak megszegése milyen következményekkel járhat (Turnley et al, 2003). Ezek
szerint negatív következménye van a szervezeti tag attitűdjeire és
viselkedésére: csökkenti a
megelégedettséget és csökkenti a bizalom szintjét is, növeli az elhagyási készséget, valamint összességében rontja a
szervezet „életét”.
Más
szerzők is vizsgálták a pszichológiai szerződés megszegését (Lemire, Saba, 2005).
Ők állami és privát szervezeteket vizsgálva arra a következtetésre jutottak,
hogy a szerződés megsértése a kölcsönös bizalom
csökkenéséhez, az érzelmi
elkötelezettség csökkenéséhez, esetleg megszűnéséhez vezethet. Ez a
szervezeti és helyzeti tényezők értelmezése után történhet meg, vagyis a tag
figyelembe veszi a szervezetben lezajlódó eseményeket, és a pillanatnyi helyzet
szerint elemzi azokat. Az ennek nyomán kialakuló magatartástípusokat később
mutatom be.
Sharpe
(2003) a pszichológiai szerződés összetevőit a változó munkahelyi körülmények
szemszögéből elemzi. A pszichológiai szerződés összetevőiként a következőket
említi meg: a környezet, a kultúra, a jutalmazás alapjai, a motiváció
összetevői, az előrejutás feltételei, a felhatalmazás, a szervezeten belüli
mobilitás, a státusz, az egyéni fejlődés lehetősége, a felelősség, a bizalom és kötődés (elkötelezettség).
Összességében
azt lehet mondani, hogy a pszichológiai szerződés legfontosabb célja az
elkötelezettség kialakítása, és ez többek között a bizalmon (a szervezet és a
tag között) valamint a megelégedettségen (a tag) alapul.
[1]
Argyris és Levinson használta először a fogalmat, mint pszichológiai egyezség,
de Rousseau óta került be igazán a szervezetpszichológia kutatási területei
közé (Lemir, Saba, 2005).