Kulturális különbségek a sportban
A
sport, hasonlóan az élet egyéb területeihez, globalizálódott. Még kezdetben, a
19. században a fiatal nemzetállamok idején, aztán a 20. században, amikor több
ok miatt is, egyes rendszerek azt gondolták, hogy a sport által nyújtott
versengés lehetővé teszi a rendszerük, nemzetük felsőbbrendűségének
bizonyítását, a sport a nemzeti identitás egyik leghatásosabb kifejezőeszköze
volt, addig napjainkba érdekes jelenségek figyelhetők meg, ld. 11. ábra.
Angliai
labdarúgóklubban, az Arsenal F.C.-ben először fordult elő olyan, hogy egyetlen
angol játékos sem szerepelt a kezdőcsapatban. Mindez aztán nem csak hazai
bajnoki mérkőzésen, hanem nemzetközi összecsapáson is megtörtént. A kezdeti
felháborodás elült. A német labdarúgó válogatott több török, lengyel vagy
afrikai születésű játékossal a soraiban énekli a német „vaterland” nagyságáról
szóló nemzeti himnuszt. De a magyar kosárlabda válogatottnak is van már
amerikai, honosított játékosa, mint ahogyan pl. a férfi kézilabda válogatottunk
állt ki több nem magyarországi születésű (kubai, szerb) játékossal.
Kifejezhetik-e ezen csapatok a nemzeti identitásunkat? Erősítheti-e azt? Milyen
folyamatok segíthetik vagy gátolhatják egy másfajta kultúrából érkező sportoló
beilleszkedését (szervezeti szocializációját)? Ilyen és ehhez hasonló kérdések
megválaszolására alakult ki a kulturális sportpszichológia.
A
vállalatok életében nem új keletű ez a fajta megközelítés. Gondoljunk csak a
hazánkban is nagy port kavart Hankook vagy Suzuki gyárban történtekre, mely
során kiderült, hogy a legtöbb probléma az európai és az ázsiai kultúra
(felfogás) közötti különbségből ered.
Mit lehet javasolni a nemzetközi színtéren dolgozó szakembereknek? Ld. 12. ábra.
12. ábra A szervezeti szocializációt nemzetközi megközelítésében segítő „tanácsok”