Igazságosság
„A sport elsősorban szellemi fogalom. Egy
sportcsapat a társadalomnak kicsinyített képe, a mérkőzés az életért való nemes
küzdelem szimbóluma. Itt a játék alatt tanítja meg a sport az embert rövid idő
alatt a legfontosabb polgári erényekre: az összetartásra, az önfeláldozásra, az
egyéni érdek teljes alárendelésére, a kitartásra, a tettrekészségre, a gyors
elhatározásra, az önálló megítélésre, az abszolút tisztességre és mindenek
előtt a "fair play" a nemes küzdelem szabályaira.” (Szent-Györgyi
Albert, 1930)[1]
A
nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar sportcsapatok néhány
sportágban még vezető szerepet töltenek be, illetve a világ közvetlen
élmezőnyébe tartoznak (pl. vízilabdázás, kézilabdázás), ugyanakkor ahhoz, hogy
ott is maradjanak, sőt más sportágak felzárkózzanak (pl. kosárlabdázás,
labdarúgás, röplabdázás) feltétlenül fontos feladat az új, egzakt,
sporttudományos kutatások eredményeinek a felhasználása. Azonban arról sem
szabad megfeledkezni, hogy igen sok „vadhajtás” is övezi napjaink
sportszakmáját, tehát az is kiemelt feladat, hogy maga a sportszakma döntse el,
melyik módszer alkalmas a közvetlen gyakorlati felhasználásra.
A fejezet célja, hogy a legtöbbször nem
manifesztálódott, látens, a játékosok igazságossági (illetve igazságtalan)
ítéleteinek észleléseit elemezzük. Ehhez új módszerként, részben saját, illetve
már validált kérdőíveket használtunk fel.
Az
igazságosság, ahogy már a
bevezetőben is olvashatjuk, nemcsak erkölcsi, jogi, politikai fogalom, hanem a
sportélet fogalma is. Normatív leírást ad egy személyeket és cselekvéseiket
érintő helyzetről a tekintetben, hogy azok bizonyos szabályoknak és értékeknek
való megfelelésük szerint "igazságosak" vagy
"igazságtalanok".
Az
igazságosság fogalmáról George C. Homans (1961) írt a Társas viselkedés: elemi
formák című könyvében. Csoportok és egyének közötti jutalomelosztás
igazságosságával foglalkozott. Bevezette az igazságos elosztás szabályait és
számos társas összefüggésben szemléltette (Deutsch, 1982).
Tételei:
-
Az elosztás igazságtalan, ha egy ember
nem kap annyit, mint amire számít egy másik emberhez képest
- Elvárható, hogy a jutalmak és a
költségek úgy legyenek elosztva, ami megfelel az egyes emberek nyereségei és
beruházásai közti aránynak.
- Aki úgy érzi, hogy igazságtalanság
áldozata haragot érez és kifejezi azokkal szemben, akik erről tehetnek.
- Az igazságtalanság haszonélvezője
viszont hajlamos bűntudatot érezni és megpróbálja kompenzálni a másikat.
- A jutalom igazságosságának megítélésében
hajlamosak vagyunk másokhoz hasonlítani magunkat.
J.
Stacy Adams (1965) elméletében a hozam és a befektetés kifejezéseket használta.
Festinger kognitív disszonancia elméletére épül, mely szerint az egyén
folyamatosan összeméri magát másokkal. Méltánytalanság esete forog fenn két
személy között a hozamok a befektetések való arányai egyenlőtlenek, nevezetesen
a saját és a másik befektetése és a hozama között nincs egyensúly.
Adams
szerint azonban a jutalmaknak nemcsak az abszolút nagyságrendje számít, hanem a
másokhoz viszonyított relatív mértéke is. E megközelítés arra a feltevésre
épül, hogy az embereket az motiválja, hogy méltányos (igazságosnak érzett)
kapcsolatokat tartsanak fenn másokkal és a méltánytalan (igazságtalannak
érzett) kapcsolatokat méltányosság irányába változtassák.
Az igazságosság észlelési típusai a következők lehetnek:
- Disztributív
- Procedurális
- Interakciós
(interperszonális, információs)
1.
Disztributív igazságosság – esetén a figyelem fókuszában, a
kimenet, az elosztás eredménye áll - (esetünkben pl.: fizetések, prémium,
meccspénz elosztása)
Megfelel-e
az elosztás eredménye azoknak az elveknek, amelyek az adott csoport magára
nézve mértékadónak tart. Annyit kaptunk amennyit elvártunk vagy megérdemeltünk?
A döntés során különböző elvek érvényesülhetnek.
Elosztási elvek:
- Teljesítményarányos, azaz aki többet,
jobban teljesít, többet is kap.
- Egyenlőségelvű, azaz mindenki egyformán
részesül a hozamból a befektetéstől függetlenül.
- Szükségletekhez igazodó, azaz akinek,
nagyobb szüksége van, az többet kap, szintén függetlenül a befektetéstől.
Deutsch
(1982) szerint az, hogy milyen elosztási elv érvényesül, elsősorban, a felek
közötti kapcsolattól függ: a kompetitív viszonyok a befektetés-arányos, azaz a
teljesítményarányos, a kooperatív viszonyok az egyenlő elosztás, az érzelmeken
alapuló viszonyok a szükségletek, a rászorultság szerinti elosztást támogatják.
Mindegyik elosztási elvnek van hátránya is. A teljesítményarányos túlzott
versengést eredményezhet, féltékenységet és ellenségeskedést szülhet, mind a
sport-, mind pedig a magánéletben. Az egyenlő eloszlás elve az ún.
potyautas-magatartást idézheti elő, tehát az egyén kevesebb erőfeszítést fektet
be, mivel a teljesítménye nem elkülöníthető része a csapaténak, vagy
csoporténak. A rászorultság elve pedig sértheti a többet dolgozók
igazságérzetét.
Az
elosztás méltányosságát, az alapján, hogy kire vonatkozik, négy csoportba sorolhatjuk
(Eckel- Grossmann 1997, ld. Faragó, 2003):
- Igazságosság
magam számára: az adott személy azt mérlegeli, hogy a saját haszna a másikhoz viszonyítva
igazságos-e. (Adams, 1965)
- Igazságosság
a másik számára (altruizmus): az egyén mások jólétére is figyel (adakozás)
- Igazságosság
a mi számunkra: a felek viszonzást feltételeznek
- Igazságosság
mindenkinek: személyes hasznot áldoznak fel azért, hogy társadalmi (csapat
normáinak) normáknak megfelelően történjen az eloszlás
Az
igazságossággal főként akkor foglalkozunk, ha számunkra nem kedvezően alakul az
adott helyzet kimenete. Az érdekelt felek egocentrikus torzítással élnek, a
nekik kedvező eljárásokat igazságosnak, a kedvezőtleneket igazságtalannak
tarják. Ezek a torzítások pedig sok konfliktust eredményezhetnek. Ha az egyént
igazságtalanság éri, arra természetesen valamilyen módon válaszol, reagál
(Sass, Bodnár, 2008). Mit teszünk
méltánytalanság esetén?
- Megváltoztatjuk a befektetésünket.
- Rábeszélünk másokat, szankcionáljuk a
kevesebb munkát, befektetést.
- Csökkentjük az eredményünket.
- Másokat befektetésre bírunk.
- Mások hasznát csökkentjük.
- Más csoportot választunk, elhagyjuk a
helyzetet.
- Megfelelőbb másikat keresünk.
2.
Procedurális igazságosság: – a döntéshozatalra, magára az
eljárásra vonatkozik – (esetünkben pl.: az egyes feladatkörök kijelölése, a kezdőcsapat
összeállítása, cserék a mérkőzés alatt, stb.)
A
már említett bizalom főként ezen igazságtípus érékelésekor jelenik meg. A
vezető, az edző igazságosságát az alapján ítéljük meg, hogy szándékait mennyire
érezzük nyíltnak és hihetőnek. Ezen a bizalmon kívül rendkívül fontos még a
becsületes, objektív tényeken alapuló döntéshozatal. A procedurális
igazságosság vonatkozhat:
- Értékekre – milyen elvek alapján
született meg az adott döntés (képességek, erőfeszítés)
- Szabályokra – az elvek alapján
felállított szabályok megalkotása (hivatkozások száma vagy azok fontossága egy
szituáció értékelésekor)
- A szabályok keresztülvitelére – mennyire
tartják be a megalkotott szabályokat
- A döntési eljárások igazságtalanságára –
az egyén, a játékos egyetért az elvvel, a szabállyal és a keresztülvitellel is,
viszont úgy gondolja, hogy azt őnekik, a csapatnak személyesen kellene
megalkotniuk
Az
eljárás észlelésének igazságosságát befolyásoló tényezők az ún. strukturális
szempontok Pl.: - az elbírálás nyilvánossága és követhetősége
- az elbírálók pártatlansága (elfogultságtól való mentesség)
- a döntési folyamat demokratikussága
- a torzításmentesség (pontos információkon alapul)
- az etikusság (morális normák sértetlenségének megőrzése)
- korrigálhatóság (a változtatás lehetősége)
- konzisztencia (ellentmondásoktól mentes, hitelesség)
- minden érintett fél érdekeinek figyelembe vétele (Lenethal, 1976, id. Mező,
Kovács, 1999)
Egyéb
fontos szempont még:
- magyarázatadás (indokok megfogalmazása)
- korrekt bánásmód
- rendszeres visszajelzések (Folger-Bies
1989, ld. Mező, Kovács, 1999):
Az
emberek számára fontos, hogy az őket érintő kérdésekben milyen a bánásmód
minősége, figyelembe veszik-e az emberi jogokat, tiszteletben tartják-e az
emberi méltóságot. Ezek (2.) az ún. társas, interakciós elemek,
amelyek az emberi kapcsolatokra irányulnak. A procedurális igazság egyik
alapfeltétele annak, hogy a szervezettel, klubbal, vezetőséggel szemben a
bizalom kialakuljon. Egy vizsgálat (Mező-Zala, 2000) meg is állapította, hogy
az emberek számára a procedurális (eljárási) igazságosság fontosabb, mint a
disztributív (elosztási).
3.
Interakciós igazságosság:
Az
egyének (csapattagok, az edző, a klubvezető) közti kommunikáció minőségére
utal.
Interperszonális
(viselkedéses) igazságosság– a tisztelet, a bánásmód az eljárás során. A
kommunikáció tisztasága: tartózkodás a nem megfelelő megnyilvánulásoktól,
megjegyzésektől.
Információs
igazságosság – az őszinteség és, hogy nyitott-e a kommunikáció, indoklás, kap-e
megfelelő magyarázatot a játékos (pl. az edző elfogadja-e egy játékosa
javaslatait)
A
döntés megfelelő indoklása mind az eljárást megelőző időszakra, mind pedig az
eljárás során történtekre vonatkoztat.
Az 1. sz. mellékletben
hazai sportcsapatok körében végzett vizsgálatunk olvasható. Kutatásunk két
lépcsőben zajlott. Először megpróbáltuk azonosítani és csoportosítani azokat az
igazságtalan helyzeteket, amelyek a leggyakrabban fordulnak elő az interaktív
sportcsapatokat tartalmazó sportszervezetek tagjainál. Ezt követően, a kapott
állításokat egy kérdőívbe szerkesztve, megalkottuk a Szervezeti igazságosság
kérdőívet, mely az elméleti háttérnek megfelelően, arra épülve, lehetővé teszi,
hogy a későbbiekben ezt a fontos pszichológiai szerződés összetevőt elemezni
lehessen.
Javasolom
a gondos áttekintését mind a sportvezetők, mind az edzők számára, hiszen olyan
rejtett szervezeti magatartást befolyásoló tényezőt ismerhetnek meg jobban,
mely nap, mint nap jelen van és hat az egyén teljesítményére.
Az
igazságosság és a szervezeti méltányosság egyike azoknak a véleményem szerint
kiemelten kezelendő témáknak, amelyeket csak az utóbbi évtizedekben kezdtek el
vizsgálni Magyarországon. Ezért vizsgálatunk újszerűségének hangsúlyozását
kifejezetten fontosnak érzem.