A megelégedettség és a szervezet iránti elkötelezettség kapcsolata
Az
eddigi kutatások során több hipotézist állítottak fel arra vonatkozóan, hogy az
elégedettség és az elkötelezettség között milyen ok-okozati összefüggést lehet
kimutatni (Vandenberg, 1992).
(1.)
A megelégedettség okoz elkötelezettséget.
(2.)
Az elkötelezettség okoz megelégedettséget.
(3.)
A megelégedettség és az elkötelezettség kölcsönösen hat egymásra,
reciprocitásban vannak.
(4.)
Nincs semmiféle összefüggés a két szervezettel kapcsolatos attitűd között.
Az
(1) hipotézis esetében azt állapították meg, hogy a megelégedettség nagyon
fontos összetevője, és egyúttal előzménye is az elkötelezettségnek. Mivel a
megelégedettség azonnali érzelmi reakciókat válthat ki, ezért az
elkötelezettség kialakulása során központi szerepet játszhat. Ugyanakkor, sok
más egyéb tényező is befolyásolhatja a megelégedettség hatását, mint például a
szervezeti célok, értékek, a teljesítmény elvárások, vagy a szervezet egyénnel
kapcsolatos beállítódása (Vandenberg, 1992). Következésképpen úgy tűnik, hogy a
megelégedettség formálja, és stabilizálja a szervezet iránti elkötelezettséget,
és az egyik fontos összetevő az elkötelezettség előzményei közül.
Mások
(pl. Bateman, Strasser, 1984) szerint az elkötelezettség lehet előidézője a
megelégedettségnek vö. 2. hipotézis (id. Vandenberg, 1992). Ez azon alapul,
hogy az erősebb elkötelezettség egy pozitív érzelmi állapotot idézhet elő,
melynek következtében nőhet a tag megelégedettsége. Másik magyarázat szerint az
egyén gondolkodhat úgy, hogy ha már elköteleződött a szervezetéhez, akkor az
valószínűleg, sőt biztosan megfelelő a számára, ezért a megelégedettsége is magasabb
lesz. Ez egyfajta kognitív disszonancia csökkentésként is felfogható.
Összefoglalva azt lehet mondani, hogy a szervezet iránti elkötelezettség az
alapja az egyéb szervezettel kapcsolatos attitűdök fejlődésének, így a
megelégedettséget is okozhatja.
A
(3.) hipotézis vizsgálata során születtek olyan eredmények, melyek szerint
kölcsönös kapcsolat van a két tényező között (pl. Farkas, Tetrick, 1989, Lance,
1991). Erre vonatkozóan azonban elég kevés a bizonyító erejű vizsgálat, és ezek
módszertani szempontból is gyakran kifogásolhatóak (id. Vandenberg, 1992).
A
(4.) hipotézist vizsgálva megállapították (pl. Lance, 1991, Brief és tsai,
1988), hogy az elkötelezettség és a megelégedettség két szinte azonos, csak más
névvel illetett attitűd, amit több tényező befolyásolhat, ebből eredően a
kapcsolat vizsgálata értelmezhetetlen (id. Vandenberg, 1992).
Vandenberg
(1992) mind a négy hipotézist vizsgálta, és az első hipotézis tekintetében
talált konkrét igazolást, vagyis eszerint a megelégedettség okozhat elkötelezettséget.
Moynihan, Boswell és Boudreau (2000) vizsgálata is hasonló eredményt hozott. Ők arra a kérdésre próbáltak meg válaszolni, hogy a munkahelyi megelégedettség és a szervezet iránti elkötelezettség milyen hatással van a tagok munkahely elhagyási vágyára, az új munkahely keresésére, és a teljesítményre. Emellett kíváncsiak voltak arra is, hogy az elégedettség milyen kapcsolatban van az elkötelezettséggel. Az alábbiakban (5. táblázat) olvashatók a vizsgálatuk főbb eredményei.
5. táblázat Korrelációk a vizsgálatban szereplő változók között Moynihan és mtsai (2000) alapján
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Elégedettség | 1.00 | |||||||
2. Érzelmi elkötelezettség | .61 | 1.00 | ||||||
3. Normatív elkötelezettség | .11 | .19 | 1.00 | |||||
4. Folyt.-i elkötelezettség | .08 | .24 | -.00 | 1.00 | ||||
5. Elhagyási szándék | -.70 | -.56 | -.11 | -.18 | 1.00 | |||
6. Munkakeresés | -.39 | -.35 | -.07 | -.05 | .45 | 1.00 | ||
7. Teljesítmény | .20 | .16 | .06 | -.07 | -.11 | -.10 | 1.00 | |
8. Leadership | .12 | .08 | .08 | -.12 | .00 | -.03 | .62 | 1.00 |