A megelégedettség néhány értelmezése
Csepeli
(2003) a munkával való megelégedettséget a szervezettel való azonosulás
sarkkövének tekinti, és kívánatosnak tartja, hogy ebben az erkölcsi elemek
legyenek túlsúlyban. A munkával való elégedettség következményeiként az
általános megelégedettséget, az azonosulás és az elköteleződés nagyobb mértékét
említi. Míg az elégedetlenség következménye a távollét (lógás), a pontatlanság,
a kilépés, vagy a devianciák megjelenése lehet. Klein (2007) szerint a munkával
való megelégedettség olyan általános attitűd, amely három területről (a sajátos
munkatényezők, az egyéni jellemvonások és a munkán kívüli csoportkapcsolatok)
származó specifikus attitűdök eredője.
Locke (1979)
úgy definiálta a munkával való megelégedettséget, mint olyan örömteli
emocionális állapot, amely abból származik, hogy az egyén úgy látja saját
munkakörét, mint amely az általa fontosnak tartott munkaértékeket hordozza és
ezek az értékek az egyén szükségleteivel is egyeznek. (ld. Kiss B., 2003)
Kezdetben[1] Taylor
(1911) abból indult ki, hogy ha megfizetik a dolgozókat, akkor keményebben
fognak dolgozni, és az egyéb munkahelyi tényezőket (például munka körülmények
stb.) szinte teljesen figyelmen kívül hagyta. Később az Elton Mayo nevéhez
kötött Hawthorne-tanulmányok (1924-1933) bizonyították, hogy ha bevonják a
dolgozókat az őket érintő kérdésekbe, kíváncsiak a véleményükre, akkor magasabb
teljesítményre lesznek képesek. Az elégedettség okait a vizsgálat a dolgozók
saját élettörténetében és a munkatársaikkal való viszonyban látta. A
Hoppock-tanulmány (1935) azt a következtetést vonta le (melyet később többen
alátámasztottak), hogy a magasabb munkakörben lévők nagyobb elégedettséggel
rendelkeznek (Kiss B., 2003). A Schaffer-féle elmélet (1953) már a külső
környezet helyett a belsőből származó változókat kutatta, és megállapította,
hogy ha a személy bizonyos szükségletei nincsenek kielégítve, akkor feszültség
keletkezik benne, mely gátolja a megelégedettség kialakulását.
Éppen
ezért sokan úgy gondolják, hogy a motiváción, illetve a különféle szükségletek
megjelenésén – kielégítésén keresztül az egyén megelégedettsége is jellemezhető
válik. Általánosságban a motiváció kétféle típusát szokták megkülönböztetni: a
késztetést (drive) és az ösztönzést (incentive). A késztetés (pl. éhség,
szomjúság) a szervezet belső szükségállapotából ered. Az ösztönzés (pl.
pénzjutalom) szintén szükségállapotokhoz kötődik, de kívülről hat a
teljesítmény alakulására. A munkamotiváció elméletek bár sok mindenben eltérnek
egymástól, egy dologban azonban megegyeznek: a munkát nem kényszerű robotnak
tekintik, hanem olyan tevékenységnek, mely önmagában is pozitív ösztönzéseket
tartalmaz (Kovács, 1996).
Maslow
szükséglet-hierarchia modellje napjainkra már nem csak a pszichológusok
körében, hanem a hétköznapi emberek számára is jól ismertnek tekinthető. Maslow
(1954, 1970) szerint a motiváció bizonyos szükségletekből ered. Ezek
hierarchikusan egymásra épülnek, kezdve a legalapvetőbb fiziológiai
szükségletekkel, majd folytatva a biztonsági szükségletekkel. Ezeket ún.
alapszükségleteknek nevezte el. Erre épülnek a társadalmi, szociális
szükségletek, majd az önérzeti (önbecsülési) szükségletek, végül a „piramis”
csúcsán a legtöbbet vitatott ún. önmegvalósító szükségletek. Ez utóbbiakat a
szerző magasabb rendű szükségleteknek nevezte el. Három megállapítást tett:
- A kielégítetlen szükségletek meghatározzák és befolyásolják a viselkedést.
-
Az egyén módszeresen elégíti ki szükségleteit, az alapszükségletekből haladva a
magasabb rendűek felé.
- Az alapszükségletek megelőzik a magasabb rendű szükségleteket.
Az
elméletét sokféleképpen fogalmazták meg a munkavégzésre vonatkozóan. Ha
alacsony a fizetése és a biztonságérzete a dolgozónak, akkor csak arra fog
összpontosítani, hogy az alacsonyabb rendű szükségleteit kielégítse, és nem fog
magával a munkájával kellő mértékben foglalkozni. Azonban, ha ezek javulnak,
akkor megnő a fontossága egymással és a vezetővel való személyes kapcsolatoknak
is. Végül pedig eljuthat a dolgozó oda, hogy a teljesítményre, vagy akár a
munkáján keresztül önmaga megvalósítására is figyelmet fordítson. A
szükségletek kielégítésén keresztül pedig egyértelműen nőhet a munkahelyi
megelégedettsége is (id. Kovács, 1996).
Maslow
elméleteinek vélt hiányosságait később Alderfer (1969, 1972) egészítette ki, ez
az ERG elmélet elnevezést kapta. A szerző öt helyett háromra csökkentette a
szükségletkörök számát. Megkülönböztette az egzisztenciális – létezési (a
túléléshez szükséges anyagi és fiziológiai tényezők), a kapcsolattartási (az
összes társas kapcsolat), és a fejlődési (a saját személyiségünk, képességeink
fejlesztésével kapcsolatos vágy) szükségleteket. Maslow-val ellentétben azt
állította, hogy ezek egy kontinuum mentén helyezkednek el, nem pedig
hierarchikusan. Ebből következően lehet előre-hátra mozgás is. Míg Maslow szerint
minél kevésbé elégülnek ki pl. a társadalmi szükségletek, annál jobban vágyunk
a kielégítésére. Alderfer szerint minél kevésbé elégítették ki pl. a
kapcsolattartási szükségletek, annál inkább vágyunk az egzisztenciális
Amíg
a munkamotiváció csak közvetve ösztönöz a munkatevékenységre, addig a
teljesítménymotiváció közvetlenül a munka eredményére, annak mennyiségi és
minőségi jellemzőire irányul (Klein, 2007). „McClelland és mtsai szerint a
teljesítménymotiváció az egyén teljesítményét a sikerrel vagy kudarccal
kecsegtető tevékenységekben fokozza, vagy magas szinten tartja” (id Klein, 2007,
299. o.).
Deci
(1975) belső motiváció elmélete szerint (id. Kovács, 1996) az emberek
erőkifejtése belső és külső ösztönzőkből, motivációkból áll. Az egyén külsőleg
motivált, ha valami külső jutalom (pl. pénz) ellenében végzi el a feladatát.
Belső motivációról pedig akkor beszélhetünk, ha magáért a tevékenységért, az
azzal együtt járó pozitív érzésekért (pl. öröm) végzi el az egyén a feladatát.
Deci úgy gondolta, hogy a belső motivációból eredő feladat végrehajtás sokkal
eredményesebb lehet, és a dolgozók szívesebben is végzik így a munkájukat.
Szerinte, ha külső jutalom jár a teljesítményért, akkor a belső motiváció
csökkeni fog (Kovács, 1996).
Ez
az elmélet az utánpótlás sportban is jól megfigyelhető. Amíg a fiatal, serdülő
játékos magáért a tevékenységért (pl. mert szeret focizni) sportol, addig
szívesebben teszi azt. Amint valami külső megerősítést, jutalmat (pénz) kap
azért, mert jól játszott, vagy gólt lőtt, akkor később már nem feltétlenül a
sportág űzése okozta öröm érzésért fog játszani, hanem azért, hogy minél több
pénzt keressen. Így egy idő után az is kérdésessé válhat, hogy egyáltalán
szereti-e sportágát, vagy csak a megélhetésének a forrásának tekinti.
Maslow
elméletét a munkahelyi megelégedettség értelmezéséhez Herzberg (1959) használta
fel először. Kéttényezős elmélete talán mind a mai napig az egyik legismertebb,
ugyanakkor az egyik legtöbbet bírált is. Elméletét azért nevezik
kéttényezősnek, mivel abból indult ki, hogy az elégedettség és az
elégedetlenség nem egyetlen skála két végpontja (vagyis az elégedetlenség nem
az elégedettség ellentéte), hanem valójában két skáláról van szó.
Az
egyik az elégedettség skála, amelynek két végpontja az elégedettség és az
elégedettség hiánya. a másik az elégedetlenség skála, melynek két végpontja az
elégedetlenség és az elégedetlenség hiánya. Az előzőek hátterében az ún
motivátorok állnak, amelyek a Maslow-féle humán specifikus szükségletekkel vannak
összefüggésben (előléptetés, elismertség, hírnév, stb.).
Az
utóbbiak hátterében az ún. higiénés tényezők állnak, melyek a Maslow-féle
szükségleti tipológiában a nem humán specifikus szükségletekkel állnak összefüggésben
(a fizetés, a munka környezet fizikai jellemzői, a társas környezet, a
vezető-beosztott viszony jellemzői, stb.). A motivátorokkal magyarázható a
munkával való megelégedettség, kielégítetlenségük esetén a megelégedettség
hiányával számolhatunk ez. A higiénés tényezőkkel magyarázhatjuk a munkával
való elégedetlenség alakulását, a kedvező higiénés tényezők az elégedetlenség
hiányához vezetnek el, de nem vezetnek elégedettséghez. A motivátorok vannak
hatással a teljesítményre, míg a másik tényező az elégedetlenség megszűnéséhez
vezethet, de ettől nem fog jobban teljesíteni a dolgozó, ld. 23. ábra.

Locke
(1968) célkitűzés elmélete más oldalról közelíti meg a kérdést. Szerinte a
nehezebb célok magasabb szintű teljesítményekhez vezetnek. „Locke hitt abban,
hogy a cél iránti elkötelezettség arányban áll a megvalósítás nehézségével,
tehát a nehezebben elérhető célok nagyobb elkötelezettséget követelnek meg” (id.
Kovács, 1996., 105. o.). Ezen elmélet szerint az egyéneket nem a szükségletek
kielégítése, vagy az örömszerzés motiválja, hanem az, hogy elérhető célokat
tűzzenek ki, és erőfeszítéseiket azok elérésére mobilizálják (Kovács, 1996).
[1] A
történeti áttekintés főként Kovács Z. (2002): Szervezetpszichológia, Budapesti
Közgazdaságtudományi Egyetem, Jegyzet, Budapest alapján készült.