A szervezet iránti elkötelezettség előzményei és kapcsolatai más tényezőkkel
Számos
kutatást végeztek az elkötelezettség kialakulásában szerepet játszó tényezők
azonosítására.
Meyer és mtsai. (1997) az
elkötelezettség kialakulásában több tényezőt említett meg[1]:
- a munkakör és az érdeklődési kör
összeillése (1),
- a dolgozók és a vezetők értékeinek
összeillése (2),
- a dolgozók szervezeti kultúrára
vonatkozó előfeltevései és a szervezeti kultúra összeillése (3)
- a munkahellyel kapcsolatos elvárások
teljesülése (4),
- a munkahellyel kapcsolatos pozitív
tapasztalatok (5).
- attribuciós hatás: amennyiben az
elvárások teljesülésének és a pozitív tapasztalatoknak az okát az egyén a
szervezetnek tulajdonítja (6).
- A szervezet elkötelezettségének
észlelése: a dolgozókkal való igazságos bánásmód jelezheti azt, hogy a
szervezet elkötelezett a dolgozói mellet (7).
- Az egyén döntési szabadsága: akik
szabadon dönthetnek munkahelyükről, azok elkötelezettebbek is lesznek az iránt
(8), disszonancia csökkentés
Folger
és Konovsky (1989) a szervezeti igazságosság és az elköteleződés kapcsolatát is
vizsgálta. Konkrét kérdésük az volt, hogy a fizetésemelés miként befolyásolja
az elkötelezettséget (ld. Mező,2000). Valójában a procedurális igazságosság
kapcsolatát vizsgálták. Arra jutottak, hogy a fizetésemelés és az
elkötelezettség között nincs közvetlen összefüggés. Az, ami egy dolgozónak okot
adhat az elkötelezettségre, a szervezet által nyújtott tisztelet és elismerés.
Vagyis, ahol a tagok egyéni céljai a szervezet céljaival szinkronban vannak,
jobban hajlanak az elkötelezettségre és azonosulásra. Cserébe a szervezet
szintén hosszabb távon köteleződhet el a dolgozójával.
Mueller
és mtsai (1992) az elköteleződés mértékét a karriertől, a munkától, a
munkatársakkal való személyes kapcsolattól, a munkahelyi körülményektől és a
munkát adó szervezettől tették függővé (Perry, 2004).
Perry
(2004) az elköteleződés és a közvetlen felettesben való bizalom összefüggését
vizsgálta. Kutatási eredményei arra utalnak, hogy a munkával eltöltött idő, a
vezetővel közösen eltöltött idő, a vezetői igazságosság, méltányosság
észlelése, és az elbocsátások valamint az átszervezések méltányosságának
észlelése hatással van az elkötelezettség kialakulására. Érdekes, hogy számos
szerzőnél nagyon hasonló változók jelennek meg az elkötelezettség és a bizalom
előzményeiként (id. Perry, 2004). Az alábbi táblázatban bemutatjuk azoknak a
kutatásoknak az eredményeit, melyekre az előzőekben már utaltunk (3. táblázat).
3. táblázat Az elkötelezettség kapcsolatai és korrelációi az egyes szerzőknél, Mező (2000) és Perry (2004) alapján
Szerző | Szerző Az elköteleződés előzményei, illetve kapcsolatai más tényezőkkel korreláció | |
---|---|---|
Mathieu és Zajac, 1990 | 1. vezető-beosztott kapcsolat | + |
2. munkaköri jellemzők | + | |
Meyer, 1997 | 1. személy és adott munkakör összeillése | + |
2. a munkahellyel kapcsolatos elvárások teljesülése | +/- | |
3. oki attribuciók kevés eredmény ill. | + | |
4. szervezeti igazságosság és támogatás | + | |
5. retrospektív racionalizálás | + | |
Folger és Konovsky, 1989 | 1. Procedurális igazságosság észlelése | + |
Perry, 2004 | 1. munkával eltöltött idő | + |
2. a felettessel eltöltött idő | + | |
3. a vezetői igazságosság, méltányosság észlelése | + | |
4. az elbocsátások és átszervezések észlelése | - | |
Mueller és tsai, 1992 | 1. karrier | + |
2. munka | + | |
3. a munkatársakkal való személyes kapcsolat | + | |
4. munkahelyi körülmények | - | |
5. munkát adó szervezet | - | |
Nyhan, 1998 | 1. felettesben való bizalom (vezetői megbízhatóság) | + |
Bashaw, Grant, 1994 Lee és Olshofski, 2002 | 1. dolgozói felhatalmazás | + |
2. bevonás a döntések meghozatalába | + | |
3. visszajelzések a vezetőtől | + |
Katz
és Kahn (1960)[2]a csoportok
teljesítményét és a csoportvezetők jellemző viselkedésmódjait vetették össze.
Eszerint: (a.) a jobb vezetők nagyobb mérvű hatalmat ruháztak át másokra, (b.)
a jobb vezetők ritkábban ellenőrizték beosztottjaikat, (c.) a jobban teljesítő
csoportok vezetői nagyobb mérvű kohézió felkeltésére voltak képesek, (d.) az
eredményesebb csoportok vezetői vezető szerepüket differenciáltabb módon voltak
képesek betölteni. Ezeket érdemes összevetni a már előzőekben leírtakkal,
melyek az elkötelezettség és bizalom előzményeit, kialakulását tárgyalták. Az
„a” állítás a dolgozók feladatba való bevonásával, a döntések meghozatalába
való részvételével mutat párhuzamot. A „b” állítás a kontroll és a bizalom
kapcsolatát támaszthatja alá, vagyis alacsony kontroll mellett nagyobb a
bizalom és fordítva. A „c” állítás párhuzamos azzal, hogy a nagyobb
csoportkohézió nagyobb elköteleződéshez vezethet, ami hozzájárulhat a nagyobb
teljesítményhez is.
[1]
Idézve: Cartwright, Zander (1968): A vezetés és a csoportfunkciók ellátása, in
Csoportlélektan, szerk.: Pataki F., Gondolat, 1980.