Teljesítmény a sportszervezetekben
Érdemes
röviden áttekinteni, hogy a sporttudomány miit gondol, miként tekint a sportoló
szervezetére, mint a sportteljesítményt befolyásoló tényezőre. Sportban a teljesítmény összetevőkön Nádori (1991,
39. o.) a következőket érti: „Teljesítmény összetevőn a sportoló személyéhez
kapcsolódó, edzéssel befolyásolható tulajdonságait, illetve tulajdonságok
együttesét értjük, amely meghatározó szerepet játszik az adott
sportteljesítményben. Számon kell tartanunk azokat a tevékenységeket,
cselekvéssorokat is, amelyek révén az eredmény közvetlenül vagy közvetve
létrejön.” A sportban is alapvetően a teljesítménynek két összetevőjét lehet
megkülönböztetni. Az egyik a sportoló teljesítőképessége, mely egyrészt az
adott mozgásos tevékenység végrehajtásához szükséges fizikai képességeket
foglalja magába, mint a kondicionális (erő, gyorsaság, állóképesség,
hajlékonyság-lazaság) és koordinációs (egyensúly-, tér-, időérzékelés,
„ügyesség”, stb.) képességek, másrészt a technikai és taktikai ismereteket,
valamint az értelmi képességek színvonalát is. A másik összetevő a
teljesítőkészség, mely „tükrözi a sportoló edzőjéhez, továbbá sportágához,
környezetéhez, valamint életrendjéhez való viszonyát” (Nádori, 1991, 39. o.).
Ez alapján a teljesítőkészség mindazt a motivációs bázist is jelenti, amely
segítségével a sportoló kész mozgósítani energiáit a kitűzött cél elérése
érdekében. Nádori (1991) megemlíti, hogy különösen
fontos szerepe van a teljesítményben a sportoló klubbal, egyesülettel
kapcsolatos beállítódásának, állásfoglalásának. Illetve igaz ennek a
fordítottja is: a klubnak és egyesületnek is vannak elvárásai a sportolóval
szemben. Ezeknek az elvárásoknak a teljesülése, egyezése mindkét oldalról
hozzájárulhat a magasabb teljesítmény eléréséhez. Ha akár a teljesítőképesség,
akár a teljesítőkészség hiányzik, vagy nulla, akkor a teljesítmény is gyengébb
lesz, vagy nulla (ez tulajdonképpen egy szorzatként írható fel)[1]. Ez azt
jelenti, hogy ezek kölcsönkapcsolatban vannak egymással, ahogy Nádori (1991)
említi, a teljesítőképesség fejlesztése a képzési folyamatba, míg a
teljesítőkészség kialakítása a nevelés körébe sorolható. Azért, hogy a sokszor
ember próbáló edzéseket el tudja viselni a sportoló (képességfejlesztés),
feltétlenül szükség van arra, hogy a megfelelő erkölcsi-akaratai
tulajdonságokkal, valamint az erőfeszítések mobilizációjára vonatkozó
késztetéssel, vagyis a teljesítőkészség magas szintjével rendelkezzen. Nádorit
(1991. 40. o.) idézve: a tudományos kutatás egyik időszerű feladata, hogy az
említett kölcsönhatásokat felfedje”. A sportban folyó kutatások jelentős része
eddig a teljesítőképesség vizsgálatára irányult, viszont szükséges a
teljesítőkészséget alakító tényezőket vizsgálni, speciálisan,
szervezetpszichológiai nézőpontból is.
[1]
Teljesítmény = teljesítőképesség X teljesítőkészség. Ha valamelyik összetevője
nulla, akkor a teljesítmény is az lesz, vagyis nem elég egyik vagy másik
összetevő, a kettő együttesen alakítja ki a maximálisan elérhető teljesítményt.