Skip navigation

2.6. Kérdések, feladatok

 
  1. Hogyan láthatta a betegségeket és az egyes fogyatékosság-típusokat az ókor embere?
  2. Hogyan értelmezhető a „normalitás” és az „abnormalitás” fogalma ebben a történeti kontextusban?
  3. Milyen lehetett az ókor emberének attitűdje az egyes fogyatékosság-típusokkal élő emberekkel szemben?
  4. Ismertesse a mezopotámiai „diagnosztikai kézikönyv” jelentőségét!
  5. Jellemezze a „Babilóni teodicea” néven ismertté vált szöveg jellemzőit, jelentőségét!
  6. Mit javasolt ez a szöveg arra az esetre, ha egy szemmel láthatóan súlyosan fogyatékos gyermek születik?
  7. Mi az ómenlista?
  8. Mit tartalmaztak az ómenlisták?
  9. Milyen lehetett a sumber-akkád-babilóni kultúrában felnövő értelmi fogyatékos felnőtt sorsa?
  10. Kik voltak az olmékok?
  11. Mi volt a totemállatuk?
  12. Mit nevezünk zoomorfikus identifikációnak?
  13. Kik voltak az ember-jaguárok?
  14. Milton és Gonzalo értelmezése szerint mi jellemzi az ember-jaguár gyermekszobrocsák ábrázolásmódját?
  15. A kutatók feltételezése szerint milyen volt az olmék emberek attitűdje Down-szindrómával élő gyermekek iránt?
  16.  Mi a kalokagathia? Jellemezze a tartalmát!
  17. Mi a „kitevés”?
  18. Mi volt a sorsa Spártában a látható testi fogyatékossággal születő újszülött gyermeknek?       
  19. Kikre ruházták a döntés a spártai vének tanácsának tagjai akkor, ha a gyermek látható testi fogyatékossággal született, azaz „idétlen vagy nyomorék” volt?
  20. Mit javasolt Platón akkor, ha a gyermek „nyomoréknak” született?
  21. Milyen véleményt fogalmazott meg Christina Tuor-Kurth a gyermekkitevéssel kapcsolatosan?
  22. Ki a pater familias?
  23. Mi a patria potestas? Jellemezze!
  24. Ki volt Levana istenasszony?
  25. Mire utalnak az alábbi latin személynevek: Stercorius, Stercorosus?
  26. Milyen mérvű római gyermekkitételre utal tanulmányéban Szlávik Gábor?
  27. Milyen társadalmi karitatív gesztusról tudunk a szerzett testi fogyatékossággal élő (megrokkant) emberek iránt az ókori Hellászban vagy Rómában?
  28. Milyen vélekedések motiválhatták a Häßler-szerzőpáros szerint a római apát a gyermekkitételre?
  29. Kik intézték az értelmi fogyatékos emberek ügyeit a Római Birodalomban?
  30. Milyen volt az ókori zsidó társadalom tagjainak attitűdje a fogyatékossággal élő személyekkel szemben?
  31. Említsen példákat, szöveghelyeket az Ószövetségből!
  32. Mi jellemezte Európát a Római Birodalom felbomlásának időszakában?
  33. Mi nyújtott menedéket az értelmi fogyatékos gyermekek és felnőttek számára az antikvitás társadalmaiban?
  34. Mit jelent a „vizibilitás”?
  35. Jellemezze az ókori kultúrák emberének fogyatékosság-fogalmát!