Skip navigation

10.3. Szöveges feladat megoldása materiális, képi és szimbolikus síkon

Példa: Katinak 4 forinttal több pénze van, mint Petinek. Kettőjüknek összesen 14 Ft-ja van. Mennyi pénzük van külön-külön?

Materiális sík

Képi sík

Szimbolikus sík

Rakjuk ki a 14 Ft-ot 14 koronggal!

Adjuk oda Katinak az a 4 forintot, amennyivel több pénze van, mint Petinek, ezután a többi pénzt már egyenlően kell elosztaniuk.

Katinak 9 Ft-ja, Petinek 5 Ft-ja van.

Ellenőrzés:

Kati pénze, 9 Ft 4 Ft-tal több, mint Peti pénze, ami 5 Ft:

9 – 4 = 5.

Kettőjüknek 9 + 5 = 14 Ft-ja van.

Válasz: Katinak 9 Ft-ja, Petinek 5 Ft-ja van.

 

Ábrázoljuk szakaszokkal Peti és Kati pénzét!

Petinek 5 Ft-ja, Katinak 9 Ft-ja van.

Ellenőrzés és válasz ugyanaz, mint a materiális síkon.

 

Jelöljük x-szel Peti pénzét!

Peti: x

Kati: x + 4

Ketten együtt: x + ( x + 4)

Ketten együtt: 14 Ft

x + ( x + 4) = 14

2x + 4 = 14      / - 14

2x = 10

x = 5

Petinek 5 Ft-ja, Katinak 9 Ft-ja van.

 

Vegyük észre, hogy ugyanazokat a lépéseket hajtottuk végre, mint a materiális és a képi síkon.

 

A korongokkal való osztozkodást sok gyerek úgy kezdi, hogy szétosztja egyformán a korongokat a két gyerek között, majd Peti átad valamennyit Katinak, hogy Katinak 4-gyel több legyen. Tipikus hiba, ha ilyenkor Peti 4 korongot ad át Katinak. A gyerekek maguk vegyék észre a hibát, hogy ekkor Katinak 8 Ft-tal lesz több pénze, mert az övé nőtt, Petié pedig csökkent 4 Ft-tal. Ahhoz, hogy a különbség 4 legyen, a különbség felét, 2 Ft-ot kell átadni.

Kooperatív tevékenység szöveges feladatok megoldására, alkotására - feladatküldés

Osszunk ki minden csoportnak egy-egy szakaszokkal ábrázolt modellt! Minden csoport írjon szöveges feladatot, amely megfelel a kapott modellnek, és adja tovább egy másik csoportnak a feladatot. Minden csoport oldja meg a kapott feladatot, és adja vissza a küldőknek, akik leellenőrzik azt. Ha eltérés mutatkozik, annak oka egyaránt lehet a hibás megoldás, vagy a hibás szövegalkotás, ezt a két csoportnak meg kell vitatni. Figyeljünk arra, hogy a csoportokban a szövegírást, a megoldást és az ellenőrzést más-más gyerek végezze!

A visszafelé gondolkodás jelenik meg az alábbi játék stratégiájában:

http://tananyag.geomatech.hu/b/586679#material/525275