Skip navigation

11.2. Szabályjátékok, sorozatok

A függvény fogalom előkészítésére szolgálnak alsó tagozatban a szabályjátékok, sorozatok. A szabályjátékot általában olyan géppel szemléltetjük, amelyikbe bedobunk egy (vagy több) dolgot, amiből a gép a szabálya alapján gyárt egy kijövő dolgot. A bemenő dolgok alkotják gép által reprezentált függvény értelmezési tartományát, a kimenő dolgok az értékkészletét, és a függvény hozzárendelési szabályát gyakran nyitott mondattal írhatjuk le, amelyben a jelek változókat jelentenek.

Sorozatok olyan gépek, amelyekbe a pozitív egész számokat „dobjuk be”, és a sorozat megfelelő sorszámú eleme jön ki a gépből.

Kezdetben hétköznapi dolgokhoz kapcsolódjanak a példák, például a hét napjainak sorozata: 1.nap: hétfő, 2. nap: kedd, 3.nap: szerda, …

Ezt követik a tárgyi tevékenységgel lejátszott példák. Például a gép a bedobott teli logikai lapokat kilyukasztja, a lyukasakat telivé teszi.

A kapcsolatok megértése után adhatunk számokkal kapcsolatos sorozatokat, szabályjátékokat a gyerekeknek. Például amikor hármasával számolunk, számsorozatot adunk meg.

Az összetartozó számokat táblázatba írhatjuk, és az összefüggéseket nyitott mondattal modellezhetjük.

A szabályokkal kapcsolatos feladattípusok:

- Adott szabály követése.

- Szabály felismerése, folytatása.

 

Példa: Mi lehet a szabály? Folytasd a táblázat kitöltését!

 

8

5

2

10

17

 

 

9

 

 

20

 

6

3

0

 

 

7

2

 

5

1

 

15

 

Megoldás: Észrevehetjük, hogy a szabály szerint a  2-vel kevesebb a ∆-nél. Ha a gépbe bedobjuk a ∆-nek megfelelő számot, akkor a gép elvesz belőle 2-t, és a különbséget dobja ki. (A gyerekek ne azt lássák, hogy a gép a ∆-ből -ot csinált, annak nincs értelme!)

Nyitott mondattal a szabály:  = ∆ - 2 vagy ∆ =  + 2. Fontos, hogy a ∆-ből is meg tudjuk határozni a -ot, és a -ból is meg tudjuk határozni  ∆-et.

A nyitott mondatba a ∆ és a  helyére természetes számokat helyettesítünk be.

A nyitott mondat alaphalmazát számpárok alkotják, a számpár első tagja a ∆ , második tagja a  helyére írt szám. Azokat a számpárokat keressük, amelyekre a nyitott mondat igaz.

 

A fenti példában szereplő gép működését leírhatjuk nyilakkal is:

8 → 6; 5 → 3; sít. ∆ → , ami a hozzárendelés jelölésével készíti elő a függvény fogalmát.

 

A gépekkel előkészíthetjük az inverz függvény fogalmát, azzal, hogy fordítva kapcsoljuk be a gépet, az összetett függvény fogalmát, azzal, hogy több gépet kapcsolunk össze.

 

A feladatok egy részében a sorozatok szabályát az első néhány tagból kell kitalálni.

Minden sorozat többféleképpen folytatható!

Példa: Keressünk több lehetőséget a 2; 4; 8; … sorozat folytatására!

Megoldás:

A sorozat tagjait 2-től kezdve úgy kapjuk, hogy az előző tagot szorozzuk 2-vel (2 hatványait kapjuk).

A sorozat lehet a 2 hatványainak utolsó számjegye: 2; 4; 8; 6; 2; 4; 8; 6; … 

Az első két tag különbsége 2, a következő két tag különbsége 4, legyen a következő két tag különbsége 6, azaz mindig 2-vel több, mint az előző két tag különbsége:

2; 4; 8; 14; 22; …

Az is lehet a sorozat folytatása, hogy ez a három tag ismétlődik: 2; 4; 8; 2; 4; 8; …

 

Ha egy sorozatnak többféle folytatását találják a gyerekek, minden indokolt folytatást el kell fogadni, és ösztönözni kell a kreatív ötleteket.