Matematika tantárgy-pedagógia
1.4. A komplex matematikatanítás módszertani alapelvei
Az előzőekben már bemutattuk a komplex matematikatanítási módszer lényegét, célját, a következőkben összefoglaljuk a legfontosabb alapelveket, amelyek a mai matematikatanításnak is alapját képezik.
- Valóságon alapuló, cselekvő tapasztalatszerzésből kiinduló tanulás.
- Eszközök használata (állandó eszközök például a színes rudak, a logikai készlet, alkalmi eszközök lehetnek gyümölcsök, kupakok, stb.)
- Egységes és széles alapozás (matematikai fogalmak korai alapozása, pl. valószínűség).
- Életkori, és egyéni sajátosságok figyelembe vétele (spiralitás, differenciálás).
- Az absztrakció megtervezése (induktív tanulás)
- Tévedés szabadsága, érvelés, vita.
- Örömteli tanulás, belső motiváció.
A tanulási nehézségek egyik fő oka, ha az absztrakciós folyamat valahol megszakad, vagy hiányzik a továbblépés tapasztalati alapozása.