Skip navigation

2.4. Az ismeretszerzés lépései

Vit Hejni és Milan Hejni munkája nyomán Szendrei Julianna az ismeretszerzés, fogalomalkotás induktív folyamatának hatlépéses modelljét írta le (C. Neményi E., R. Szendrei J. 2001). A lépések egymásra épülnek, és bármelyiknek a kihagyása megakasztja az absztrakciós folyamatot, és sérül a fogalom, az ismeret.

1. Ráhangolódás

A tanulók érdeklődésének felkeltése a téma szépségének, érdekességének  bemutatásával, játékkal, bűvészkedéssel. A ráhangolódást kiválthatja a tudásvágy, olyan ismeret megszerzésének igénye, amely élményt nyújt, emeli az egyén kompetenciáját, vagy segíti az életben való eligazodást. Az érzelmek tudatos stimulálása segít az ismeretek felkutatásában, átélésében, rögzítésében.

2. Konkrét tapasztalatok

A megismerés folyamatában változatos konkrét formában mutatjuk be az új ismereteket, így a sokféle reprezentációban bemutatott egyedi modelleken szerzett tapasztalatok biztosítják a közös tartalom felfedezését.

3. Univerzális modellek

A konkrét modelleken szerzett tapasztalatok számának növelésével kialakul a modellek lényeges tulajdonságait egyesítő, a fogalom, ismeret működését legjobban jellemző modell, vagy modellek, ezek az univerzális modellek. Fontos, hogy az univerzális modellek hosszú ideig működjenek a konkrét tapasztalatokba ágyazottan, így érhető el a biztos tudás.

4. A felfedezés pillanata, „AHA élmény”: az ismeret, a fogalom kialakul. Absztrakciós ugrás következik be, a kiemelt tulajdonságok új minőséggé állnak össze.

5. Kikristályosodás: az új ismeret beépül a meglévő ismeretek rendszerébe.

Asszimilációról beszélünk, ha az új ismeret a korábbi rendszer struktúrájának megváltoztatása nélkül be tud épülni.

Akkomodációról beszélünk, ha az új ismerethez a régi rendszert át kell értékelni, a régi rendszernek alkalmazkodni kell (Skemp, 1975, p 56).

A tanításban nagyon fontos megkülönböztetni azokat a megállapításokat, amelyek bizonyos későbbi ismeretek birtokában megváltoznak, és azokat, amelyek nem. Például a természetes számok körében csak akkor tudjuk elvégezni a kivonást, ha a kivonandó nem nagyobb a kisebbítendőnél. Ezt a feltételt azonban nem sulykolhatjuk örökérvényű szabályként, hiszen a negatív számok bevezetésével már ez a művelet is elvégezhető. Ellenben a 0-val osztás semelyik számkörben sem végezhető el.

6. Automatizálódás: pszichikus energia szabadul fel más tevékenységek számára.

Az egyes szakaszok nem elkülönülve egymás után következnek, az ismeretek fejlődése a szintek közötti oda-vissza lépkedéssel valósul meg.

Kövessük végig a szinteket a természetes szám fogalmának alakulásában:

1. Ráhangolódás: mennyiségi összehasonlítások, több-kevesebb összehasonlítás például osztozkodás, társasjátékozás közben.

2. Egyedi modellek: 3 csokoládé, 3 autó, 3 alma, stb.

3. Univerzális modellek: ujjak, korongok, pálcikák, számegyenes, pénzérmék, amelyekkel az egyedi modellek bármelyike modellezhető.

4. A felfedezés pillanata: a 3, mint szám megjelenése.

5. Kikristályosodás: a számokkal konkretizálás nélkül is tud műveletet végezni, megismeri a tulajdonságait.

6. Automatizálódás: műveletek, tevékenységek számokkal, szöveges feladatok, egyenletmegoldás.

A fogalomalkotás hosszú folyamat, nem szabad az egyes lépéseket siettetni, és figyelni kell arra, hogy a tanulók nem egyforma tempóban jutnak el az egyes szintekre.